Recent bereikte onze fractie opnieuw een noodkreet uit de Brugse Poort. Bewoners trekken aan de alarmbel over de aanhoudende (= jarenlange) drugs- en gerelateerde criminaliteit en overlast aan het Seghersplein en omgeving. Buurtbewoners worden ook verbaal en fysiek geïntimideerd en voelen zich niet meer veilig. Deze problemen zijn allesbehalve nieuw. In 2020 bijvoorbeeld leidde een acute opstoot tot een set van tijdelijke extra maatregelen, met o.a. de inzet van bewakingscamera’s.
1. Is de burgemeester op de hoogte van deze problemen? Welke maatregelen neemt het stadsbestuur om de drugs- en gerelateerde ondermijnende criminaliteit aan te pakken, in het belang van de buurtbewoners? In welke mate werd al gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de nieuwe wet op de bestuurlijke handhaving (bvb. via integriteitsonderzoeken, vergunningsbeleid en GAS-beleid)?
2. Zal de burgemeester de politie extra armslag geven? Bijvoorbeeld via de inzet van al dan niet tijdelijke bewakingscamera’s en systematische identiteitscontroles? Wat is de visie van politie om deze hotspot aan te pakken?
Zie link
Raadpleegomgeving - Open Data - Agendapunt
Geachte voorzitter, geachte collega Van Bossuyt
Ik ben uiteraard op de hoogte van de signalen uit de wijk. De leefbaarheid in de Brugse Poort staat hierdoor onder druk. Ik heb dan ook onmiddellijk aan de politie een plan van aanpak gevraagd.
De korpschef neemt dit zeer ter harte en heeft een uitgebreid actieplan voorgesteld. Ik heb onmiddellijk mijn akkoord gegeven voor de integrale uitvoering van dat plan, omdat we samen van oordeel zijn dat de leefbaarheid onder druk staat.
Het actieplan is inmiddels in volle uitvoering.
Zo werden in de week van 17 maart vijf personen van hun vrijheid beroofd, hetzij op gerechtelijke basis, hetzij op grond van de vreemdelingenwetgeving. Dit is uitstekend werk van de politie.
Ik heb tevens vandaag een samenzit met een aantal bewoners gehad.
Het plan van aanpak zet in op 3 fundamentele sporen:
- aanpak van dealers, er zit terug zwaar geschut, vooral mensen zonder wettige papieren
- aanpak van handelspanden
- en aanpak van reguliere panden.
Politie werkt hiervoor samen met diverse partners als Dienst Vreemdelingenzaken, Parket en diverse inspectiediensten.
Het actieplan richt zich op een 8-tal pijlers:
Ten eerste: Het inzetten op het herstel van de leefbaarheid in de wijk
Dit omvat regelmatige patrouilles door vooral de wijkdienst, gesprekken met bewoners en het verhogen van het veiligheidsgevoel. Uit gesprekken blijkt dat bewoners vooral bezorgd zijn over de aanwezigheid van een groep buitenstaanders, personen vreemd aan de buurt, die zich bezighouden met de verkoop van drugs en overlast veroorzaken. Ook andere stadsdiensten dragen bij aan de inspanningen om aanwezig te zijn in de buurt en te luisteren.
Ten tweede: Beeldvorming en coördinatie
De politie heeft de frequentie en intensiteit van intern overleg en coördinatie verhoogt met betrekking tot de Brugse Poort en beschikt over een goed beeld en stelt dat beeld permanent bij.
Ten derde: Verhoogde inzet van de recherche
Het drugsactieteam en de drugsonderzoeksteams zetten, ondersteund door andere teams van o.a. de recherche, extra in om de problematiek aan te pakken.
Ten vierde: Gerichte arrestaties
Personen waarvan voldoende elementen aantonen dat ze verantwoordelijk zijn voor overlast en/of criminaliteit, worden actief van straat gehaald. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met het parket en de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). De uiteindelijke gevolgen voor personen zonder wettig verblijf hangen af van hun nationaliteit, de afspraken met het land van herkomst en de beschikbaarheid van plaatsen. Wel staat vast dat DVZ zich engageert en zelfs regelmatig aanwezig is bij acties.
Ten vijfde: Gerichte acties met partners
De politie organiseert regelmatig gerichte grote en kleine acties in samenwerking met verschillende partners.
Ten zesde: Aanpak van probleempanden
Panden die gelinkt worden aan de problematiek worden aangepakt.
Als voorlaatste: Aanpak van problematische handelszaken
Handelszaken die een rol spelen in de problematiek worden onderzocht en aangepakt.
En ten laatste: Bestuurlijke maatregelen
Indien nodig worden bestuurlijke maatregelen overwogen, zoals plaatsverboden. Ook justitie kan dergelijke plaatsverboden opleggen als onderdeel van voorwaarden. Daarnaast kunnen bestuurlijke maatregelen ook betrekking hebben op panden of handelszaken die in verband worden gebracht met de overlast.
Collega Van Bossuyt
Wanneer ik een onderbouwd dossier krijg, aarzel ik nooit om hierin als burgemeester bestuurlijke maatregelen te nemen. De politie heeft hiervoor tevens een aanspreekpunt bij de juridische dienst van de stad ter ondersteuning. Momenteel heb ik hiertoe nog geen concrete vraag ontvangen van de korpsleiding.
Zo heb ik in het verleden op basis van 9bis drugswet 2 horecazaken gesloten, 1 in 2019 op de Bevrijdingslaan, en in 2022 op de Brugsesteenweg . Dus allebei wegens drugsfeiten.
Wat uw vraag met betrekking tot de inzet van camera’s betreft, is de korpsleiding op dit moment hiervoor geen vragende partij. De korpsleiding acht het inzetten van extra camera’s op dit moment dus niet nodig.
Voor wat de systematische identiteitscontroles betreft wordt voor bepaalde acties binnen een welomschreven gebied en tijdsvenster de toelating aan mijn ambt gevraagd.
Het meest effectieve middel om de leefbaarheid in de buurt te herstellen, is de aanpak van de groep van personen die verantwoordelijk zijn voor de grootste overlast en onveiligheid. Dit wordt verder aangevuld met een bredere aanpak van criminele netwerken, probleempanden en handelszaken.
Collega’s
U hoort het samen met de politie, de bevoegde stadsdiensten, DVZ en het parket heb ik onmiddellijk concrete maatregelen genomen.
Zoals reeds uitvoerig toegelicht wordt erop basis van een uitgebreide en voortdurende politionele analyse gebaseerd op gesprekken met bewoners en partners, observaties en patrouilles op het terrein, concrete afspraken met DVZ en het parket en de inzet van de diverse afdelingen van onze politie verder ingezet op de aanpak van de drugsproblematiek in de wijk. Het herstellen en verbeteren van de leefbaarheid van de buurt, staat hierbij voorop.