De raad voor maatschappelijk welzijn stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen opgenomen zoals opgenomen in artikel 38 van het decreet lokaal bestuur.
Er wordt bij de start van de legislatuur verder gewerkt op het bestaande huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd in juni 2021 en laatst gewijzigd in zitting van november 2023, en dit tot er een nieuw huishoudelijk reglement wordt opgemaakt en goedgekeurd.
Het reglement wordt in functie van de nieuwe bestuursperiode licht aangepast, in die zin dat:
artikel 61
De gemeenteraad stelt de volgende algemene commissies samen:
1. Commissie Vrije Tijd, Openbaar Groen, Openbare Netheid en Klimaat (VOGOK)
bevoegd voor: Cultuurbeleid, Receptieve Ruimten, Historische Huizen; Afvalpreventie, -inzameling en -verwerking, Openbare Netheid; Dekenij- en Buurtfeesten, Evenementen – organisatie stad, Evenementenbeleid – vergunningen en beleidskader, Evenementenloket, Feesten, FilmOffice, Gentse Feesten, Inname Openbare Weg voor evenementen en tijdens Gentse Feesten, Jaarmarkten, Kermissen, Loket Gents Engagement; Dierenwelzijn, Natuurontwikkeling, Openbaar Groen, Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, Sportbeleid; Energie, Klimaat, Milieubeleid, Omgevingsvergunningen (luik milieu): lucht, geluid, milieutoezicht, MER, bodem.
2. Commissie Welzijn, Werk, Onderwijs, Participatie en Personeel (WWOPP)
bevoegd voor: Beleidsparticipatie en Cocreatie, Internationale Solidariteit, Stedelijke Buurtwerking; Activeringsbeleid, Armoedebeleid, Gezondheidsbeleid, Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC), Ouderenzorg, Seniorenbeleid, Sociaal Beleid, Voorzitter BCSD, Welzijnsbeleid, Eretekens laureaat van de arbeid, liefdadigheidsfeesten, tombola’s en collecten, aanvragen privé-pensioenen; Beleid inzake Arbeidsmarkt en Werkgelegenheid, Werkervaringsprojecten, Sociale Tewerkstelling ten behoeve van kortgeschoolde en langdurig werkzoekenden, Dienstenbedrijf Stad/OCMW, Sociale Economie; Flankerend Onderwijsbeleid, Gelijke Kansenbeleid, Beleid voor etnisch-culturele minderheden en Integratiebeleid, Beleid voor Personen met een Handicap, Gezinsbeleid, Huizen van het Kind, iCLB, Onderwijsbeleid, Opvoeding, Outreachend Werken, Stedelijk Onderwijs, Voor-, Na- en Buitenschoolse Opvang; HR-beleid, Interne Dienst Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW), Arbeidsgeneeskunde, Geneeskundige Controle, Kwaliteitszorg, Sociale Personeelsaangelegenheden
3. Commissie Mobiliteit, Architectuur, Stadsontwikkeling, Stedenbouw en Erfgoed (MASSE)
bevoegd voor: Architectuurbeleid, Stadsbouwmeester; Inname Openbare Weg (reclame, kabels, straatmeubilair, straatgeveltuintjes en leidingen), Lichtplan en Openbare Verlichting, Mobiliteitsbeleid, Parkeerbeleid, Verkeersplanning en Taxidiensten, Onteigening in kader van RUP’s, Ruimtelijke Planning, Stadsontwikkeling, Stedelijke Wegen, Bruggen en (Onbevaarbare) Waterlopen, Buurtwegen, Rooilijnen, Tijdelijke inname openbare weg; 3D GIS, Bescherming Monumenten en Stadsgezichten en van Niet-wettelijk beschermde merkwaardige gebouwen, Beheer over Stadsmonumenten, Stadsarcheologie en Archief Gent, Data-analyse en Geodata-analyse, Herstelvorderingen, Monumenten, Notarisinlichtingen, Stedenbouw, Omgevingsvergunningen (luik stedenbouw)
4. Commissie Facilitair Beheer, Jeugd, Economie Wonen en Digitalisering (FJEWD)
bevoegd voor: Digitalisering, Facilitair Beleid en Patrimonium, Grond- en Pandenbeleid, Informatisering van de Stadsdiensten, Onderhoud van Standbeelden, Fonteinen, Openbaar Sanitair en Kiosken; Beleid inzake Economie, Economische Dienstverlening, Kantoren, Bedrijventerreinen, Aquisitie, Uitgiftebeleid, Sectorenbeleid, Ondernemerschap, Startersbeleid en Duurzaam Ondernemen, Circulaire Economie, Haven, Inname Openbare Weg voor terrassen en ambulante handel, Innovatiebeleid, Landbouw en Voeding, Markten en Foren, Ambulante Handel, Middenstand en Detailhandel, Ruimtelijke Economie, Toerismebeleid; Jeugdbeleid, Studentenaangelegenheden; Conformiteitsattest kamerwoningen en particuliere huurwoningen, Woonbeleid en Woontoezicht,
5. Commissie Financiën, Administratieve Vereenvoudiging, Burgerzaken en Algemene Zaken (FABAZ)
bevoegd voor: Asielbeleid, Bestuursondersteuning, Data- en informatiemanagement, Internationale Samenwerking, Interne Coördinatie en Algemene Zaken, Interne en externe communicatie, Juridische Aangelegenheden, Klachtenmanagement, Openbaarheid van Bestuur, Organisatieontwikkeling en Organisatiebeheersing, Plaatsnaamgeving, Politie over de vertoningen, Stadsmarketing en Stadspromotie, Stedelijke Vernieuwing, Strategische Planning, Strategische Subsidies (Stedenfonds, Doelstelling II, Stadsvernieuwsingsfonds, Europese Fonds, enz.), Veiligheidsbeleid, Politie, Brandweer, met inbegrip van Verkeersveiligheid en Onbewoonbaarverklaringen van woningen, Preventie- en Overlastbeleid, Vluchtelingenbeleid en SOI; Burgerzaken: Ambtenaar Burgerlijke Stand, Begraafplaatsen, Vreemdelingen, Militie, Rijbewijzen, Reispassen, Verkiezingen, Legalisaties, Onthaal, Protocol, Publiekszaken en Dienstverlening; Administratieve Vereenvoudiging, Financieel Toezicht Verzelfstandigingen, Financiële Participaties, Intergemeentelijke Samenwerking en Intercommunales, Stads- en OCMW-pensioenen, Stadsfinanciën, Toezicht op Erediensten en Levensbeschouwelijke Organisaties, Toezicht op Jan Palfijn
6. Verenigde commissie
Enkel wanneer het niet mogelijk is de algemene commissies te laten samenkomen ter voorbereiding van een gemeenteraad en/of raad voor maatschappelijk welzijn, bijvoorbeeld omwille van vakantieperiodes, kan op initiatief van de voorzitter van de raad een verenigde commissie samengeroepen worden.
Herbevestigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in juni 2021 en laatst gewijzigd in zitting van november 2023;
mits volgende wijzigingen:
artikel 61
De gemeenteraad stelt de volgende algemene commissies samen:
1. Commissie Vrije Tijd, Openbaar Groen, Openbare Netheid en Klimaat (VOGOK)
bevoegd voor: Cultuurbeleid, Receptieve Ruimten, Historische Huizen; Afvalpreventie, -inzameling en -verwerking, Openbare Netheid; Dekenij- en Buurtfeesten, Evenementen – organisatie stad, Evenementenbeleid – vergunningen en beleidskader, Evenementenloket, Feesten, FilmOffice, Gentse Feesten, Inname Openbare Weg voor evenementen en tijdens Gentse Feesten, Jaarmarkten, Kermissen, Loket Gents Engagement; Dierenwelzijn, Natuurontwikkeling, Openbaar Groen, Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, Sportbeleid; Energie, Klimaat, Milieubeleid, Omgevingsvergunningen (luik milieu): lucht, geluid, milieutoezicht, MER, bodem.
2. Commissie Welzijn, Werk, Onderwijs, Participatie en Personeel (WWOPP)
bevoegd voor: Beleidsparticipatie en Cocreatie, Internationale Solidariteit, Stedelijke Buurtwerking; Activeringsbeleid, Armoedebeleid, Gezondheidsbeleid, Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC), Ouderenzorg, Seniorenbeleid, Sociaal Beleid, Voorzitter BCSD, Welzijnsbeleid, Eretekens laureaat van de arbeid, liefdadigheidsfeesten, tombola’s en collecten, aanvragen privé-pensioenen; Beleid inzake Arbeidsmarkt en Werkgelegenheid, Werkervaringsprojecten, Sociale Tewerkstelling ten behoeve van kortgeschoolde en langdurig werkzoekenden, Dienstenbedrijf Stad/OCMW, Sociale Economie; Flankerend Onderwijsbeleid, Gelijke Kansenbeleid, Beleid voor etnisch-culturele minderheden en Integratiebeleid, Beleid voor Personen met een Handicap, Gezinsbeleid, Huizen van het Kind, iCLB, Onderwijsbeleid, Opvoeding, Outreachend Werken, Stedelijk Onderwijs, Voor-, Na- en Buitenschoolse Opvang; HR-beleid, Interne Dienst Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW), Arbeidsgeneeskunde, Geneeskundige Controle, Kwaliteitszorg, Sociale Personeelsaangelegenheden
3. Commissie Mobiliteit, Architectuur, Stadsontwikkeling, Stedenbouw en Erfgoed (MASSE)
bevoegd voor: Architectuurbeleid, Stadsbouwmeester; Inname Openbare Weg (reclame, kabels, straatmeubilair, straatgeveltuintjes en leidingen), Lichtplan en Openbare Verlichting, Mobiliteitsbeleid, Parkeerbeleid, Verkeersplanning en Taxidiensten, Onteigening in kader van RUP’s, Ruimtelijke Planning, Stadsontwikkeling, Stedelijke Wegen, Bruggen en (Onbevaarbare) Waterlopen, Buurtwegen, Rooilijnen, Tijdelijke inname openbare weg; 3D GIS, Bescherming Monumenten en Stadsgezichten en van Niet-wettelijk beschermde merkwaardige gebouwen, Beheer over Stadsmonumenten, Stadsarcheologie en Archief Gent, Data-analyse en Geodata-analyse, Herstelvorderingen, Monumenten, Notarisinlichtingen, Stedenbouw, Omgevingsvergunningen (luik stedenbouw)
4. Commissie Facilitair Beheer, Jeugd, Economie Wonen en Digitalisering (FJEWD)
bevoegd voor: Digitalisering, Facilitair Beleid en Patrimonium, Grond- en Pandenbeleid, Informatisering van de Stadsdiensten, Onderhoud van Standbeelden, Fonteinen, Openbaar Sanitair en Kiosken; Beleid inzake Economie, Economische Dienstverlening, Kantoren, Bedrijventerreinen, Aquisitie, Uitgiftebeleid, Sectorenbeleid, Ondernemerschap, Startersbeleid en Duurzaam Ondernemen, Circulaire Economie, Haven, Inname Openbare Weg voor terrassen en ambulante handel, Innovatiebeleid, Landbouw en Voeding, Markten en Foren, Ambulante Handel, Middenstand en Detailhandel, Ruimtelijke Economie, Toerismebeleid; Jeugdbeleid, Studentenaangelegenheden; Conformiteitsattest kamerwoningen en particuliere huurwoningen, Woonbeleid en Woontoezicht,
5. Commissie Financiën, Administratieve Vereenvoudiging, Burgerzaken en Algemene Zaken (FABAZ)
bevoegd voor: Asielbeleid, Bestuursondersteuning, Data- en informatiemanagement, Internationale Samenwerking, Interne Coördinatie en Algemene Zaken, Interne en externe communicatie, Juridische Aangelegenheden, Klachtenmanagement, Openbaarheid van Bestuur, Organisatieontwikkeling en Organisatiebeheersing, Plaatsnaamgeving, Politie over de vertoningen, Stadsmarketing en Stadspromotie, Stedelijke Vernieuwing, Strategische Planning, Strategische Subsidies (Stedenfonds, Doelstelling II, Stadsvernieuwsingsfonds, Europese Fonds, enz.), Veiligheidsbeleid, Politie, Brandweer, met inbegrip van Verkeersveiligheid en Onbewoonbaarverklaringen van woningen, Preventie- en Overlastbeleid, Vluchtelingenbeleid en SOI; Burgerzaken: Ambtenaar Burgerlijke Stand, Begraafplaatsen, Vreemdelingen, Militie, Rijbewijzen, Reispassen, Verkiezingen, Legalisaties, Onthaal, Protocol, Publiekszaken en Dienstverlening; Administratieve Vereenvoudiging, Financieel Toezicht Verzelfstandigingen, Financiële Participaties, Intergemeentelijke Samenwerking en Intercommunales, Stads- en OCMW-pensioenen, Stadsfinanciën, Toezicht op Erediensten en Levensbeschouwelijke Organisaties, Toezicht op Jan Palfijn
6. Verenigde commissie
Enkel wanneer het niet mogelijk is de algemene commissies te laten samenkomen ter voorbereiding van een gemeenteraad en/of raad voor maatschappelijk welzijn, bijvoorbeeld omwille van vakantieperiodes, kan op initiatief van de voorzitter van de raad een verenigde commissie samengeroepen worden.