Er is een akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst ingediend bij de algemeen directeur op dinsdag 12 november 2024.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst ter zitting overhandigd aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter heeft vastgesteld dat:
de voordracht gedaan is op de modelakte die de Vlaamse regering bij besluit van 21 juni 2024 heeft vastgesteld en die op de dag van de verkiezingen door het Agentschap Binnenlands Bestuur met de datumstempel van die dag ter beschikking is gesteld;
de akte ondertekend is door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en die geïnstalleerd zijn als raadslid;
de akte ondertekend is door de meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen en die geïnstalleerd zijn als raadslid;
de akte uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad aan de algemeen directeur is bezorgd.
De voorzitter heeft vastgesteld dat de voorgedragen kandidaat-voorzitter, Astrid De Bruycker, hetzij voorzitter of lid van het vast bureau, hetzij lid van de raad voor maatschappelijk welzijn is.
De voorzitter stelt vast dat de akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst ontvankelijk is.
Aangezien de voorgedragen kandidaat-voorzitter reeds lid van het vast bureau is, moet er geen specifieke eed worden afgelegd voor het mandaat van voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht voor de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De voorgedragen kandidaat-voorzitter Astrid De Bruycker wordt verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 87., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 88., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 90., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 91., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 92., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 93., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 94., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 95., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 96., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 97, decreet over het lokaal bestuur, Artikel 98., decreet over het lokaal bestuur, Artikel 102. en decreet over het lokaal bestuur, Artikel 105.;
besluit van de vlaamse regering tot vaststelling van de modellen van akte van voordracht en akte van opvolging in het kader van de installatie en samenstelling van de lokale bestuursorganen;
omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Overeenkomstig besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente, schepenen per gemeente, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en van het vast bureau van Voeren en van de faciliteitengemeenten rond Brussel, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente, stadsdistrictsraadsleden per stadsdistrict in Antwerpen en provincieraadsleden per provincie en per provinciedistrict bestaat het bijzonder comité voor de sociale dienst van Gent uit 12 leden. Daarbij is de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst niet inbegrepen als lid.
Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat wordt toegewezen aan de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, wordt bepaald naar verhouding van het aantal zetels waarover elke lijst binnen de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt.
De verkozenen van de lijsten kunnen verklaren dat zij zich met elkaar wensen te verbinden.
In kwestie werd geen verklaring van lijstenverbinding overgemaakt aan de algemeen directeur.
Door de algemeen directeur werd nagegaan hoeveel zetels in het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de verschillende lijsten of groepen van lijsten toekomen.
Op vrijdag 29 november 2024 werd volgende zetelverdeling bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente:
Naam lijst | Beschikt over |
---|---|
Voor Gent | 4 zetels |
GROEN | 3 zetels |
N-VA | 2 zetels |
cd&v | 1 zetel |
PVDA | 1 zetel |
Vlaams Belang | 1 zetel |
De kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden schriftelijk voorgedragen door de verkozenen voor de gemeenteraad op basis van akten van voordracht die moeten voldoen aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden van decreet over het lokaal bestuur, Artikel 92, tweede lid.
De algemeen directeur ontving volgende akten van voordracht van de kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
Datum ontvangst: | Naam lijst of groep van lijsten: |
29/11/24 | N-VA |
29/11/24 | cd&v |
06/12/24 | Voor Gent |
06/12/24 | GROEN |
06/12/24 | PVDA |
06/12/24 | Vlaams Belang |
In voorgaande akten zijn per lijst of groep van lijsten volgende leden voorgedragen:
Naam lijst | Naam kandidaat-lid | Einddatum mandaat kandidaat-lid BCSD | Naam kandidaat-opvolger(s) | Einddatum mandaat kandidaat-opvolger(s) |
---|---|---|---|---|
Voor Gent | Alana Herman | 06/12/30 | / | / |
Voor Gent | Cindy Baeyens | 06/12/30 | / | / |
Voor Gent | Hannes Van Parijs | 06/12/30 | / | / |
Voor Gent | Joseph Schelstraete | 06/12/30 | / | / |
GROEN | Guy Reynebeau | 06/12/30 | / | / |
GROEN | Joren Gistelinck | 06/12/30 | / | / |
GROEN | Liesbet De Weder | 06/12/30 | / | / |
N-VA | Annick Michem | 06/12/30 | / | / |
N-VA | Rudy De Wit | 06/12/30 | / | / |
cd&v | Xanthippe Van De Genachte | 06/12/30 | / | / |
PVDA | Magda Baeck | 06/12/30 | / | / |
Vlaams Belang | Nikolaas Schuiten | 13/10/27 | Ywein Joris | 06/12/30 |
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld dat elke akte van voordracht van de kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
gedaan is op de modelakte die de Vlaamse Regering bij besluit van 21 juni 2024 heeft vastgesteld en die op de dag van de verkiezingen door het Agentschap Binnenlands Bestuur met de datumstempel van die dag ter beschikking is gesteld;
de voornaam of voornamen, de achternaam, de geboortedatum, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats van de kandidaat-leden en opvolgers vermeldt;
ondertekend is door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, of, als de voorgedragen kandidaat deelgenomen heeft aan de lokale verkiezingen, door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen en die geïnstalleerd zijn als raadslid;
kandidaat-leden van verschillend geslacht vermeldt, tenzij het gaat om een lijst of groep van lijsten waaraan maar één zetel in het bijzonder comité voor de sociale dienst is toegewezen;
niet meer kandidaat-leden vermeldt dan het aantal dat aan de lijst of groep van lijsten is toegewezen;
uiterlijk drie dagen voor de installatievergadering van de gemeenteraad aan de algemeen directeur is bezorgd.
De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat de akten van voordracht van de kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst ontvankelijk zijn.
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat alle kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoen.
De kandidaat-leden bevinden zich niet in een situatie van onverenigbaarheid zoals bedoeld in decreet artikel 100 van het decreet over het lokaal bestuur.
De verkozen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst van wie de geloofsbrieven door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedgekeurd, leggen, voor ze hun mandaat aanvaarden, de volgende eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.".
Hannes Van Parijs en Nikolaas Schuiten zijn afwezig op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn. Hannes Van Parijs en Nikolaas Schuiten kunnen de eed niet afleggen en worden opgeroepen om op de eerstvolgende zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn de eed af te leggen.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst bestaat uit personen van verschillend geslacht.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht van Voor Gent, GROEN, N-VA, cd&v, PVDA, Vlaams belang en verklaart de voorgedragen kandidaat-leden en opvolgers verkozen:
Naam lijst(en) of groep van lijsten | Naam lid | Begindatum mandaat | Einddatum mandaat | Naam kandidaat-opvolger |
Voor Gent | Alana Herman | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
Voor Gent | Cindy Baeyens | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
Voor Gent | Hannes Van Parijs | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
Voor Gent | Joseph Schelstraete | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
GROEN | Guy Reynebeau | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
GROEN | Joren Gistelinck | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
GROEN | Liesbet De Weder | 07/01/25 |
| / |
N-VA | Annick Michem | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
N-VA | Rudy De Wit | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
cd&V | Xanthippe Van De Genachte | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
PVDA | Magda Baeck | 07/01/25 | 06/12/30 | / |
Vlaams Belang | Nikolaas Schuiten | 07/01/25 | 13/10/27 | Ywein Joris |
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven goed van volgende kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers:
Naam kandidaat-lid | Voorgedragen door | Met als opvolger |
---|---|---|
Alana Herman | Voor Gent | |
Cindy Baeyens | Voor Gent | |
Hannes Van Parijs | Voor Gent | |
Joseph Schelstraete | Voor Gent | |
Guy Reynebeau | GROEN | |
Joren Gistelinck | GROEN | |
Liesbet De Weder | GROEN | |
Annick Michem | N-VA | |
Rudy De Wit | N-VA | |
Xanthippe Van De Genachte | cd&v | |
Magda Baeck | PVDA | |
Nikolaas Schuiten | Vlaams Belang | Ywein Joris |
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het feit dat Hannes Van Parijs en Nikolaas Schuiten afwezig zijn. Hannes Van Parijs en Nikolaas Schuiten worden opgeroepen om de eed op de eerstvolgende zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn af te leggen.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat, conform decreet over het lokaal bestuur, Artikel 96. , paragraaf 1 volgende verkozenen de eed als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst hebben afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn:
Naam kandidaat-lid | Voorgedragen door |
---|---|
Alana Herman | Voor Gent |
Cindy Baeyens | Voor Gent |
Joseph Schelstraete | Voor Gent |
Guy Reynebeau | GROEN |
Joren Gistelinck | GROEN |
Liesbet De Weder | GROEN |
Annick Michem | N-VA |
Rudy De Wit | N-VA |
Xanthippe Van De Genachte | cd&v |
Magda Baeck | PVDA |
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen opgenomen zoals opgenomen in artikel 38 van het decreet lokaal bestuur.
Er wordt bij de start van de legislatuur verder gewerkt op het bestaande huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd in juni 2021 en laatst gewijzigd in zitting van november 2023, en dit tot er een nieuw huishoudelijk reglement wordt opgemaakt en goedgekeurd.
Het reglement wordt in functie van de nieuwe bestuursperiode licht aangepast, in die zin dat:
artikel 61
De gemeenteraad stelt de volgende algemene commissies samen:
1. Commissie Vrije Tijd, Openbaar Groen, Openbare Netheid en Klimaat (VOGOK)
bevoegd voor: Cultuurbeleid, Receptieve Ruimten, Historische Huizen; Afvalpreventie, -inzameling en -verwerking, Openbare Netheid; Dekenij- en Buurtfeesten, Evenementen – organisatie stad, Evenementenbeleid – vergunningen en beleidskader, Evenementenloket, Feesten, FilmOffice, Gentse Feesten, Inname Openbare Weg voor evenementen en tijdens Gentse Feesten, Jaarmarkten, Kermissen, Loket Gents Engagement; Dierenwelzijn, Natuurontwikkeling, Openbaar Groen, Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, Sportbeleid; Energie, Klimaat, Milieubeleid, Omgevingsvergunningen (luik milieu): lucht, geluid, milieutoezicht, MER, bodem.
2. Commissie Welzijn, Werk, Onderwijs, Participatie en Personeel (WWOPP)
bevoegd voor: Beleidsparticipatie en Cocreatie, Internationale Solidariteit, Stedelijke Buurtwerking; Activeringsbeleid, Armoedebeleid, Gezondheidsbeleid, Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC), Ouderenzorg, Seniorenbeleid, Sociaal Beleid, Voorzitter BCSD, Welzijnsbeleid, Eretekens laureaat van de arbeid, liefdadigheidsfeesten, tombola’s en collecten, aanvragen privé-pensioenen; Beleid inzake Arbeidsmarkt en Werkgelegenheid, Werkervaringsprojecten, Sociale Tewerkstelling ten behoeve van kortgeschoolde en langdurig werkzoekenden, Dienstenbedrijf Stad/OCMW, Sociale Economie; Flankerend Onderwijsbeleid, Gelijke Kansenbeleid, Beleid voor etnisch-culturele minderheden en Integratiebeleid, Beleid voor Personen met een Handicap, Gezinsbeleid, Huizen van het Kind, iCLB, Onderwijsbeleid, Opvoeding, Outreachend Werken, Stedelijk Onderwijs, Voor-, Na- en Buitenschoolse Opvang; HR-beleid, Interne Dienst Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW), Arbeidsgeneeskunde, Geneeskundige Controle, Kwaliteitszorg, Sociale Personeelsaangelegenheden
3. Commissie Mobiliteit, Architectuur, Stadsontwikkeling, Stedenbouw en Erfgoed (MASSE)
bevoegd voor: Architectuurbeleid, Stadsbouwmeester; Inname Openbare Weg (reclame, kabels, straatmeubilair, straatgeveltuintjes en leidingen), Lichtplan en Openbare Verlichting, Mobiliteitsbeleid, Parkeerbeleid, Verkeersplanning en Taxidiensten, Onteigening in kader van RUP’s, Ruimtelijke Planning, Stadsontwikkeling, Stedelijke Wegen, Bruggen en (Onbevaarbare) Waterlopen, Buurtwegen, Rooilijnen, Tijdelijke inname openbare weg; 3D GIS, Bescherming Monumenten en Stadsgezichten en van Niet-wettelijk beschermde merkwaardige gebouwen, Beheer over Stadsmonumenten, Stadsarcheologie en Archief Gent, Data-analyse en Geodata-analyse, Herstelvorderingen, Monumenten, Notarisinlichtingen, Stedenbouw, Omgevingsvergunningen (luik stedenbouw)
4. Commissie Facilitair Beheer, Jeugd, Economie Wonen en Digitalisering (FJEWD)
bevoegd voor: Digitalisering, Facilitair Beleid en Patrimonium, Grond- en Pandenbeleid, Informatisering van de Stadsdiensten, Onderhoud van Standbeelden, Fonteinen, Openbaar Sanitair en Kiosken; Beleid inzake Economie, Economische Dienstverlening, Kantoren, Bedrijventerreinen, Aquisitie, Uitgiftebeleid, Sectorenbeleid, Ondernemerschap, Startersbeleid en Duurzaam Ondernemen, Circulaire Economie, Haven, Inname Openbare Weg voor terrassen en ambulante handel, Innovatiebeleid, Landbouw en Voeding, Markten en Foren, Ambulante Handel, Middenstand en Detailhandel, Ruimtelijke Economie, Toerismebeleid; Jeugdbeleid, Studentenaangelegenheden; Conformiteitsattest kamerwoningen en particuliere huurwoningen, Woonbeleid en Woontoezicht,
5. Commissie Financiën, Administratieve Vereenvoudiging, Burgerzaken en Algemene Zaken (FABAZ)
bevoegd voor: Asielbeleid, Bestuursondersteuning, Data- en informatiemanagement, Internationale Samenwerking, Interne Coördinatie en Algemene Zaken, Interne en externe communicatie, Juridische Aangelegenheden, Klachtenmanagement, Openbaarheid van Bestuur, Organisatieontwikkeling en Organisatiebeheersing, Plaatsnaamgeving, Politie over de vertoningen, Stadsmarketing en Stadspromotie, Stedelijke Vernieuwing, Strategische Planning, Strategische Subsidies (Stedenfonds, Doelstelling II, Stadsvernieuwsingsfonds, Europese Fonds, enz.), Veiligheidsbeleid, Politie, Brandweer, met inbegrip van Verkeersveiligheid en Onbewoonbaarverklaringen van woningen, Preventie- en Overlastbeleid, Vluchtelingenbeleid en SOI; Burgerzaken: Ambtenaar Burgerlijke Stand, Begraafplaatsen, Vreemdelingen, Militie, Rijbewijzen, Reispassen, Verkiezingen, Legalisaties, Onthaal, Protocol, Publiekszaken en Dienstverlening; Administratieve Vereenvoudiging, Financieel Toezicht Verzelfstandigingen, Financiële Participaties, Intergemeentelijke Samenwerking en Intercommunales, Stads- en OCMW-pensioenen, Stadsfinanciën, Toezicht op Erediensten en Levensbeschouwelijke Organisaties, Toezicht op Jan Palfijn
6. Verenigde commissie
Enkel wanneer het niet mogelijk is de algemene commissies te laten samenkomen ter voorbereiding van een gemeenteraad en/of raad voor maatschappelijk welzijn, bijvoorbeeld omwille van vakantieperiodes, kan op initiatief van de voorzitter van de raad een verenigde commissie samengeroepen worden.
Herbevestigt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd in juni 2021 en laatst gewijzigd in zitting van november 2023;
mits volgende wijzigingen:
artikel 61
De gemeenteraad stelt de volgende algemene commissies samen:
1. Commissie Vrije Tijd, Openbaar Groen, Openbare Netheid en Klimaat (VOGOK)
bevoegd voor: Cultuurbeleid, Receptieve Ruimten, Historische Huizen; Afvalpreventie, -inzameling en -verwerking, Openbare Netheid; Dekenij- en Buurtfeesten, Evenementen – organisatie stad, Evenementenbeleid – vergunningen en beleidskader, Evenementenloket, Feesten, FilmOffice, Gentse Feesten, Inname Openbare Weg voor evenementen en tijdens Gentse Feesten, Jaarmarkten, Kermissen, Loket Gents Engagement; Dierenwelzijn, Natuurontwikkeling, Openbaar Groen, Stedelijk Natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, Sportbeleid; Energie, Klimaat, Milieubeleid, Omgevingsvergunningen (luik milieu): lucht, geluid, milieutoezicht, MER, bodem.
2. Commissie Welzijn, Werk, Onderwijs, Participatie en Personeel (WWOPP)
bevoegd voor: Beleidsparticipatie en Cocreatie, Internationale Solidariteit, Stedelijke Buurtwerking; Activeringsbeleid, Armoedebeleid, Gezondheidsbeleid, Medisch Sociaal Opvangcentrum (MSOC), Ouderenzorg, Seniorenbeleid, Sociaal Beleid, Voorzitter BCSD, Welzijnsbeleid, Eretekens laureaat van de arbeid, liefdadigheidsfeesten, tombola’s en collecten, aanvragen privé-pensioenen; Beleid inzake Arbeidsmarkt en Werkgelegenheid, Werkervaringsprojecten, Sociale Tewerkstelling ten behoeve van kortgeschoolde en langdurig werkzoekenden, Dienstenbedrijf Stad/OCMW, Sociale Economie; Flankerend Onderwijsbeleid, Gelijke Kansenbeleid, Beleid voor etnisch-culturele minderheden en Integratiebeleid, Beleid voor Personen met een Handicap, Gezinsbeleid, Huizen van het Kind, iCLB, Onderwijsbeleid, Opvoeding, Outreachend Werken, Stedelijk Onderwijs, Voor-, Na- en Buitenschoolse Opvang; HR-beleid, Interne Dienst Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW), Arbeidsgeneeskunde, Geneeskundige Controle, Kwaliteitszorg, Sociale Personeelsaangelegenheden
3. Commissie Mobiliteit, Architectuur, Stadsontwikkeling, Stedenbouw en Erfgoed (MASSE)
bevoegd voor: Architectuurbeleid, Stadsbouwmeester; Inname Openbare Weg (reclame, kabels, straatmeubilair, straatgeveltuintjes en leidingen), Lichtplan en Openbare Verlichting, Mobiliteitsbeleid, Parkeerbeleid, Verkeersplanning en Taxidiensten, Onteigening in kader van RUP’s, Ruimtelijke Planning, Stadsontwikkeling, Stedelijke Wegen, Bruggen en (Onbevaarbare) Waterlopen, Buurtwegen, Rooilijnen, Tijdelijke inname openbare weg; 3D GIS, Bescherming Monumenten en Stadsgezichten en van Niet-wettelijk beschermde merkwaardige gebouwen, Beheer over Stadsmonumenten, Stadsarcheologie en Archief Gent, Data-analyse en Geodata-analyse, Herstelvorderingen, Monumenten, Notarisinlichtingen, Stedenbouw, Omgevingsvergunningen (luik stedenbouw)
4. Commissie Facilitair Beheer, Jeugd, Economie Wonen en Digitalisering (FJEWD)
bevoegd voor: Digitalisering, Facilitair Beleid en Patrimonium, Grond- en Pandenbeleid, Informatisering van de Stadsdiensten, Onderhoud van Standbeelden, Fonteinen, Openbaar Sanitair en Kiosken; Beleid inzake Economie, Economische Dienstverlening, Kantoren, Bedrijventerreinen, Aquisitie, Uitgiftebeleid, Sectorenbeleid, Ondernemerschap, Startersbeleid en Duurzaam Ondernemen, Circulaire Economie, Haven, Inname Openbare Weg voor terrassen en ambulante handel, Innovatiebeleid, Landbouw en Voeding, Markten en Foren, Ambulante Handel, Middenstand en Detailhandel, Ruimtelijke Economie, Toerismebeleid; Jeugdbeleid, Studentenaangelegenheden; Conformiteitsattest kamerwoningen en particuliere huurwoningen, Woonbeleid en Woontoezicht,
5. Commissie Financiën, Administratieve Vereenvoudiging, Burgerzaken en Algemene Zaken (FABAZ)
bevoegd voor: Asielbeleid, Bestuursondersteuning, Data- en informatiemanagement, Internationale Samenwerking, Interne Coördinatie en Algemene Zaken, Interne en externe communicatie, Juridische Aangelegenheden, Klachtenmanagement, Openbaarheid van Bestuur, Organisatieontwikkeling en Organisatiebeheersing, Plaatsnaamgeving, Politie over de vertoningen, Stadsmarketing en Stadspromotie, Stedelijke Vernieuwing, Strategische Planning, Strategische Subsidies (Stedenfonds, Doelstelling II, Stadsvernieuwsingsfonds, Europese Fonds, enz.), Veiligheidsbeleid, Politie, Brandweer, met inbegrip van Verkeersveiligheid en Onbewoonbaarverklaringen van woningen, Preventie- en Overlastbeleid, Vluchtelingenbeleid en SOI; Burgerzaken: Ambtenaar Burgerlijke Stand, Begraafplaatsen, Vreemdelingen, Militie, Rijbewijzen, Reispassen, Verkiezingen, Legalisaties, Onthaal, Protocol, Publiekszaken en Dienstverlening; Administratieve Vereenvoudiging, Financieel Toezicht Verzelfstandigingen, Financiële Participaties, Intergemeentelijke Samenwerking en Intercommunales, Stads- en OCMW-pensioenen, Stadsfinanciën, Toezicht op Erediensten en Levensbeschouwelijke Organisaties, Toezicht op Jan Palfijn
6. Verenigde commissie
Enkel wanneer het niet mogelijk is de algemene commissies te laten samenkomen ter voorbereiding van een gemeenteraad en/of raad voor maatschappelijk welzijn, bijvoorbeeld omwille van vakantieperiodes, kan op initiatief van de voorzitter van de raad een verenigde commissie samengeroepen worden.