Peter Van Caeter namens Farys OPDRAVER en Stijn Bernaerdt namens Gent diende een omgevingsvergunningsaanvraag in voor gronden gelegen aan Aan de Bocht -, Belvédèreweg en Nekkersberglaan kadastraal gekend als afdeling 9 sectie I nrs. 69S en 69X en op openbaar domein.
Deze aanvraag werd op 13/06/2024 ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Op 24/09/2024 werd het dossier volledig en ontvankelijk verklaard.
Beschrijving aanvraag:
Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen en uitbreiden van een bestaande gemeenteweg. Er bevindt zich een buurtparking langsheen de Nekkersberglaan. In de bestaande toestand bevindt die zich op privaat domein van de Stad Gent. In de nieuwe toestand zal de nieuwe buurtparking opgenomen worden in het openbaar domein. Het gaat om de aanleg van een buurtparking met infiltratiegrachten en de hierbij aansluitende aanpassing van het voetpad aan de Nekkersberglaan, beide toe te voegen aan het openbaar domein.
In de bestaande toestand is de buurtparking parallel aan de Nekkersberglaan aangelegd. De nieuwe parking wordt gedraaid en loodrecht voorzien op de Nekkersberglaan. De breedte van de buurtparking is ca. 43m en de diepte is ca. 41m. De parking heeft twee opritten met telkens een breedte van ca. 6,6m. vanaf elke oprit bevinden zich 2 parkeerstroken met parkeerplaatsen haaks op de inrijstrook. In totaal worden 55 parkeerplaatsen voorzien, waarvan 2 parkeerplaatsen voor mindervaliden. Een enkele parkeerplaats meet 2,3m op 5,0m. De manoeuvreerruimte en inrijstrook heeft een breedte van 6,5m. De parkeerplaatsen worden aangelegd in kasseiverharding met groene voeg, de inrijstrook wordt uitgevoerd in betonstraatsteen met verbrede voeg. Op het parkeerterrein zelf worden 6 bomen aangeplant. Achter de parkeerplaatsen wordt ook een verdiepte zone aangelegd dat dienst zal doen als infiltratiegracht.
De overige verharding- en rioleringswerken aan de Belvedereweg, Nekkersberglaan en Aan De Bocht worden heraangelegd binnen de bestaande rooilijn. Deze werken zijn vrij van omgevingsvergunning en dus geen voorwerp van voorliggend besluit.
Verhardingsbalans
Hieronder de verhardingsbalans van het totaalproject (inclusief riolerings- en verhardingswerken die niet vergunningsplichtig zijn.)
| Bestaande toestand | Ontworpen toestand |
Verharding | 16.631m² | 11.801m² |
Halfverharding | 0m² | 1.571m² |
Groen/onverhard | 8.626m² | 11.884m² |
Totaal | 25.257m² | 25.257m² |
Parkeersbalans
In het totale projectgebied bevinden zich in de bestaande toestand 176 parkeerplaatsen. Na de werken zullen nog 128 parkeerplaatsen zijn.
Bovenstaande parkeerbalans en verhardingsbalans gaan over het totaalproject waarbij de straten worden heraangelegd en de buurtparking wordt heringericht.
Procedure:
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 2 oktober 2024 tot 31 oktober 2024.
Resultaat : 1 digitaal en 1 schriftelijk bezwaar
De gemeentelijk omgevingsambtenaar heeft deze aanvraag geadviseerd. Het advies van de omgevingsambtenaar is aan dit besluit toegevoegd. Dit verslag bevat eveneens een samenvatting en bespreking van de bezwaren.
In uitvoering van artikel 12 van het decreet over de gemeentewegen keurt de gemeenteraad een rooilijnplan goed. In uitvoering van artikel 31 van het decreet betreffende de Omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. De gemeenteraad spreekt zich ook uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein.
Het vergunningverlenend bestuursorgaan is van oordeel dat een vergunning kan verleend worden op basis van het advies van de omgevingsambtenaar.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van wegaanleg kan goedgekeurd worden om volgende redenen:
In functie van het optimaliseren van de parkeerbalans wordt de parking tussen de residentie Elektra en de Residentie Borluut heraangelegd. De nieuwe rooilijnen nemen de buurtparking, nu gelegen op privaat domein van de Stad Gent, op in het openbaar domein van de Nekkersberglaan, een logische keuze. De nieuwe rooilijn sluit aan op de bestaande feitelijke rooilijnen van die openbare weg.
In de voorliggende aanvraag wordt de bestaande buurtparking heraangelegd. In tegenstelling tot de bestaande ondoorlatende verharding, voorziet het nieuwe ontwerp waterdoorlatende verharding, met name een kasseiverharding met groene voeg. Op de nieuwe parking zullen ook 6 nieuwe bomen worden aangeplant. Door het materiaalgebruik en de aanplant van 6 bomen, zal de parking vergroend worden. Er worden ook infiltratiegrachten aangelegd. Dit komt de biodiversiteit, groenbeleving en hemelwaterhuishouding ten goede.
Door het voorzien van een helling vanaf de rijbaan naar de opritten van de buurtparking wordt het gemotoriseerd verkeer vertraagd. De voetgangers blijven wel op hetzelfde niveau en hebben dus voorrang. Deze aanleg is positief voor de verkeersveiligheid van de zachte weggebruikers.
De nieuwe buurtparking zal zorgen voor vergroening in de straat en voor een betere hemelwaterhuishouding.
In het dossier (net als in andere recente wegendossiers) maakt de Stad uitdrukkelijk beleidsmatige keuzes waarbij een daling van het aantal parkeerplaatsen onvermijdelijk is.
Bij het ontwerp stonden volgende principes voorop:
Het is onmogelijk om ruimte te maken voor deze nieuw beleidsdoelstellingen zonder te raken aan de bestaande parkeerplaatsen die veel ruimte innemen binnen het bestaande wegennet. Los van dit nieuw beleid werd bewust gekozen om nog steeds een voldoende ruim en in de toekomst mogelijks overgedimensioneerd parkeeraanbod aan te bieden op het openbaar domein (de parkeerhavens aan woontorens Belvedère en Borluut blijven behouden, dit betreft een 100-tal parkeerplekken). De parkeerbalans wordt dus finaal positief beoordeeld.
De voorgestelde werken voldoen dus aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit. Er wordt voldaan aan de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Keurt het rooilijnplan zoals opgenomen in bijlage, goed.
keurt de ligging, breedte en uitrusting van de gemeentewegen, zoals ontworpen in de omgevingsvergunningsaanvraag, gelegen Aan de Bocht -, Belvédèreweg en Nekkersberglaan en kadastraal gekend als afdeling 9 sectie I nrs. 69S en 69X en op openbaar domein, goed.