Terug
Gepubliceerd op 14/01/2025

2025_GR_00039 - Politie - Vacantverklaring van 24 betrekkingen in het operationeel kader en 7 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - eerste mobiliteitscyclus 2025 - Goedkeuring

verenigde commissie
di 21/01/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Mathias De Clercq
2025_GR_00039 - Politie - Vacantverklaring van 24 betrekkingen in het operationeel kader en 7 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - eerste mobiliteitscyclus 2025 - Goedkeuring 2025_GR_00039 - Politie - Vacantverklaring van 24 betrekkingen in het operationeel kader en 7 betrekkingen in het administratief en logistiek kader - eerste mobiliteitscyclus 2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol), artikel VI.II.15, §1, eerste lid, 1°.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikelen 121 en 128;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, in het bijzonder artikelen IV.I.30 en deel VI, titel II, hoofdstuk I, afdeling 1, onderafdeling 1 (de eerste aanwijzing van extern aangeworven aspiranten, met uitzondering van de aspirant-commissarissen van politie) en deel VI, titel II, hoofdstuk II (de regeling van de mobiliteit);
  • Koninklijk Besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten;
  • Ministerieel Besluit van 9 september 2021 tot bepaling van de datum van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten en van het ministerieel besluit van 11 juli 2021 tot wijziging van het ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten inzake de selectie en de rekrutering van de personeelsleden van de politiediensten; 
  • Omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2002 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
  • Omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van CALog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
  • Omzendbrief GPI 15quinquies van 6 april 2005 betreffende het vacant verklaren van betrekkingen in het raam van de mobiliteitsprocedure bij de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
  • Gemeenteraadsbesluit van 26 april 2021 houdende de personeelsformatie van de Politiezone Gent en de weging en indeling in klassen van de functies van het niveau A van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2022 houdende wijziging van de personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 houdende wijziging van de personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende de aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 29 januari 2024 houdende de aangepaste personeelsformatie van de Politiezone Gent;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2024 houdende de aangepaste personeelsformatie van Politiezone Gent.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de vacantverklaring van 7 betrekkingen binnen het administratief en logistiek kader en van 24 betrekkingen binnen het operationeel kader van Politiezone Gent in het raam van de eerste mobiliteitscyclus van 2025.

Voor de betrekkingen van inspecteur van politie (basiskader) wordt bovendien goedkeuring gevraagd om deze plaatsen, indien ze niet via de reguliere mobiliteit worden ingevuld, aan te bieden via externe werving.

De korpschef adviseert om de volgende functies vacant te verklaren:

- 7 betrekkingen in het administratief en logistiek kader: 

DienstFunctieGraad
Dienst Informatie, Analyse en Kennisbeheer
1 teamleider GAK
consulent/niveau B
Dienst Financiën en Middelen
1 medewerker aankopen
assistent/niveau C
Dienst Informatie- en Communicatietechnologie
1 medewerker telematica
ICT-consulent/niveau B
Dienst Human Resources
1 medewerker gezondheid
assistent/niveau C
Interventiedienst
1 medewerker administratief bureau
assistent/niveau C
Verkeersdienst
1 bureauverantwoordelijke administratief bureau
consulent/niveau B
Dienst Maatschappelijke Zorg
1 medewerker politionele zorg
maatschappelijk assistent/niveau B


- 24 betrekkingen in het operationeel kader:

DienstFunctieGraad
Interventiedienst5 medewerkers interventieteamsinspecteur van politie
Dienst Zonale Sturing
2 operatoren
inspecteur van politie
Verkeersdienst
1 adjunct diensthoofd
commissaris van politie
Verkeersdienst
4 medewerkers fiets
inspecteur van politie
Verkeersdienst
4 medewerkers moto
inspecteur van politie
Verkeersdienst
1 teamleider moto-fiets
hoofdinspecteur van politie
Wijkdienst2 medewerkers buurtwerkinspecteur van politie
Wijkdienst2 medewerkers onthaal en administratie
inspecteur van politie
Wijkdienst
2 medewerkers wijkzorgteam
inspecteur van politie
Wijkdienst
1 jeugdinspecteur
inspecteur van politie


Waarom wordt deze beslissing genomen?

Het financieel meerjarenplan van Politiezone Gent voorziet in 2025 een gemiddelde personeelsbezetting van 1.125 operationele personeelsleden en 195 administratieve en logistieke personeelsleden.

Om een goede en veilige uitvoering van de opdrachten van Politiezone Gent te kunnen verzekeren is, in het raam van de eerste mobiliteitscyclus van 2025, een vacantverklaring van 31 betrekkingen noodzakelijk.

Om de kansen op instroom te maximaliseren, kan de korpsleiding beslissen om (een aantal van) de voormelde betrekkingen, die niet via de reguliere mobiliteit ingevuld raken, via externe werving vacant te stellen.

Overzicht van de uitgaven

De raming van de brutoloonkost (op jaarbasis) gebeurt op basis van de begrotingstool van het SSGPI (Sociaal Secretariaat van de Geïntegreerde Politie):

aantal en graadbedrag
4 consulenten (niveau B)257.101,88 €
(4 x 64.275,47)
3 assistenten  (niveau C)
174.998,37 €
(3 x 58.332,79)
1 commissaris van politie
126.646,84 €
1 hoofdinspecteur van politie
94.129,39 €
22 inspecteurs van politie1.597.724,04 €
(22 x 72.623,82)


Het totaal van de jaarlijkse brutoloonkost van de 31 vacante betrekkingen bedraagt 2.250.600,52 euro.

Voorgestelde uitgaven

€ 2.250.600,52

Verwachte ontvangsten

€ 0,00

Besluit

Artikel 1

Keurt goed de vacantverklaring van 7 betrekkingen in het administratief en logistiek kader en van 24 betrekkingen in het operationeel kader in de eerste mobiliteitscyclus van 2025 voor de volgende diensten van Politiezone Gent:

- 7 betrekkingen in het administratief en logistiek kader

DienstFunctieGraad
Dienst Informatie, Analyse en Kennisbeheer
1 teamleider GAK
consulent/niveau B
Dienst Financiën en Middelen
1 medewerker aankopen
assistent/niveau C
Dienst Informatie- en Communicatietechnologie
1 medewerker telematica
ICT-consulent/niveau B
Dienst Human Resources
1 medewerker gezondheid
assistent/niveau C
Interventiedienst
1 medewerker administratief bureau
assistent/niveau C
Verkeersdienst
1 bureauverantwoordelijke administratief bureau
consulent/niveau B
Dienst Maatschappelijke zorg
1 medewerker politionele zorg
maatschappelijk assistent/niveau B


- 24 betrekkingen in het operationeel kader

DienstFunctieGraad
Interventiedienst5 medewerkers interventieteamsinspecteur van politie
Dienst Zonale Sturing
2 operatoren
inspecteur van politie
Verkeersdienst
1 adjunct diensthoofd
commissaris van politie
Verkeersdienst
4 medewerkers fiets
inspecteur van politie
Verkeersdienst
4 medewerkers moto
inspecteur van politie
Verkeersdienst
1 teamleider moto-fiets
hoofdinspecteur van politie
Wijkdienst2 medewerkers buurtwerkinspecteur van politie
Wijkdienst2 medewerkers onthaal en administratie
inspecteur van politie
Wijkdienst
2 medewerkers wijkzorgteam
inspecteur van politie
Wijkdienst
1 jeugdinspecteur
inspecteur van politie

Artikel 2

Keurt goed dat de eventueel niet ingevulde betrekkingen van inspecteur van politie (basiskader), die vacant zijn verklaard in het raam van de eerste mobiliteitscyclus van 2025, ten belope van het door de korpsleiding bepaalde aantal worden opengesteld via externe werving. Het openstellen van die betrekkingen kan over meerdere wervingsmomenten worden opgesplitst.