Er dient te worden vastgesteld dat snelheid meer en meer cruciaal is in de benoemings- en aanwervingsprocedure van de medewerkers van politiezone Gent.
Dit uiteraard in de eerste plaats om de uitstroom zo snel mogelijk te ondervangen. Om een goede en veilige uitvoering van alle operationele taken (bv. interventiewerking, wijkwerking) te garanderen, dient de getalsterkte van de zone immers op peil te worden gehouden en de instroom dus snel op de uitstroom te volgen.
Daarnaast is er echter ook een reëel risico dat de zone naast bepaalde kandidaten grijpt omdat deze, voorafgaand aan het treffen van het gemeenteraadsbesluit tot benoeming van de meest geschikte kandida(a)t(en), reeds aangewezen zijn in een ander politiekorps.
In 2013 werd in artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus de mogelijkheid ingevoerd om de benoemings- en aanwervingsbevoegdheid te delegeren van de gemeenteraad naar de burgemeester. De memorie van toelichting stelt hieromtrent het volgende: “De bedoeling is een administratieve vereenvoudiging van de benoemings- en aanwervingsprocedure op het lokale niveau. Thans moet immers de gemeente- of politieraad alle personeelsleden benoemen of aanwerven, met uitzondering van de hogere officieren die door de Koning worden benoemd. Gelet op het gering aantal vergaderingen van de gemeente- of politieraad, impliceert dit dat de benoemingen of aanwervingen van personeelsleden soms nodeloos worden vertraagd, te meer gelet op het feit dat de benoeming of de aanwerving van personeelsleden door de gemeente- of politieraad vaak een louter formele bevestiging van het resultaat van de selectieprocedure inhoudt.”.
Voornoemde delegatie werd wel aan de volgende voorwaarden verbonden:
De gemeenteraad delegeerde gedurende de vorige legislatuur de bevoegdheid om de leden van het administratief en logistiek kader, van het kader van agenten van politie, van het basiskader en van het middenkader te benoemen en aan te werven naar de burgemeester (gemeenteraadsbesluit 2021_GRMW_00767 van 21 juni 2021).
Zoals tijdens de vorige legislatuur gebleken is, kan deze delegatie de instroom in de zone (aanzienlijk) versnellen. In het raam van de mobiliteit is het immers zo dat een nieuw aangeworven medewerker pas effectief in de zone kan instromen op de eerste dag van de tweede referentieperiode die volgt op de datum van de aanwijzing voor de betrekking. De tijdswinst van de delegatie in het raam van de mobiliteit kan concreet worden verduidelijkt aan de hand van de volgende voorbeelden:
Het is ter zake wel belangrijk om te benadrukken dat de beslissing om een betrekking al dan niet vacant te verklaren, tot de bevoegdheid van de gemeenteraad blijft behoren.
Bovendien zal er driemaandelijks, te weten in maart, juni, september en december, een rapportage aan de gemeenteraad plaatsvinden betreffende de ingevolge deze bevoegdheidsdelegatie getroffen benoemings- en aanwervingsbesluiten.
Keurt goed dat de bevoegdheid om de leden van het administratief en logistiek kader, van het kader van agenten van politie, van het basiskader en van het middenkader te benoemen en aan te werven, gedurende deze legislatuur, wordt gedelegeerd naar de burgemeester.