Terug
Gepubliceerd op 22/01/2025

2025_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Filip Van Laecke: Afsluiten Bosstraat voor geautoriseerd verkeer

verenigde commissie
di 21/01/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 21/01/2025 - 20:00
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Rudy Coddens, Voorzitter Gemeenteraad; Zeneb Bensafia, Plaatsvervangende voorzitter Gemeenteraad; Christophe Peeters, schepen; Johan Deckmyn; Filip Watteeuw, Schepen; Mathias De Clercq, Burgemeester; Sami Souguir; Freya Van den Bossche; Sofie Bracke, Schepen; Bruno Matthys; Filip Van Laecke; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Karlijn Deene; Bram Van Braeckevelt, Schepen; Astrid De Bruycker, Schepen; Elke Sleurs; Evita Willaert, Schepen; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Hafsa El-Bazioui, Schepen; Bert Misplon; Fourat Ben Chikha; Joris Vandenbroucke, Schepen; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Patricia De Beule; Yüksel Kalaz; Ronny Rysermans; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Els Roegiers; Frederik Sioen; Laura Schuyesmans, Fractievoorzitter Groen; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Jenna Boeve; Lies Vanpeperstraete; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Charlotte Coucke; Dilek Arici; Veerle Baert; Stefaan De Winter; Julie Steendam; Burak Nalli, Schepen; Sabena Donkor; Yilmaz Cetinkaya; Simon Smagghe; Barbara Bonte; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Wouter Decoodt

Voorzitter

Zeneb Bensafia, Plaatsvervangende voorzitter Gemeenteraad
2025_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Filip Van Laecke: Afsluiten Bosstraat voor geautoriseerd verkeer 2025_MV_00002 - Mondelinge vraag van raadslid Filip Van Laecke: Afsluiten Bosstraat voor geautoriseerd verkeer

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Een 2-tal jaar geleden gingen er stemmen op om de Bosstraat in Drongen-Luchteren af te sluiten voor geautoriseerd verkeer. Deze straat wordt 's ochtends en 's avonds druk gebruikt als doorsteek door het verkeer komende van de N9 Eeklo-Gent dat naar de R4 wil geraken. Op vraag van Natuurpunt werd aangedrongen om deze straat af te sluiten met als reden het gebied Vinderhoutse bossen dat langs beide kanten van de Bosstraat gelegen is te integreren. Ook de veiligheid van vele reeën die de straat wel eens durven oversteken werd mee in de argumentatie opgenomen.

Vanuit de buurt kwam er bijzonder veel tegenkanting op dit voorstel, vooral omdat dit zou betekenen dat alle autoverkeer langs de plaatselijke basisschool zou moeten rijden.

Indiener(s)

Filip Van Laecke

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

vr 10/01/2025 - 15:54

Toelichting

1) Wat is het standpunt van de nieuwe bevoegde schepen hierover?

Bespreking

Antwoord

De Bosstraat is gelegen middenin de groenpool Vinderhoutse bossen. Het inrichtingsplan Groenpool Vinderhoutse Bossen werd door de bevoegde Vlaamse Minister goedgekeurd op 9 mei 2021.  
 Hierbinnen werd opgenomen om 3 veilige oversteekplaatsen te realiseren in de Bosstraat, gelinkt met de padenstructuur. Deze werden gerealiseerd, in combinatie met snelheidsremmers. Die echter onvoldoende effect hebben om de maximale snelheid van 50 km/u af te dwingen op dit lange tracée.  
 De straat heeft op middellange termijn nood aan een heraanleg. Bij de heraanleg van de straat wordt de gewenste verkeerssituatie als leidraad gebruikt om het ontwerp te maken. Eén van de mogelijkheden daarbij is een autovrije of autoluwe straat om meer kansen te geven tot het bereiken van maximale natuur (fauna + flora) en recreatiekwaliteit.  Van het afsluiten van de Bosstraat is momenteel geen sprake.
  

Zonder voldoende flankerende maatregelen zou dit een grote verkeersdruk op verschillende alternatieve assen leggen, namelijk de Gavergrachtstraat (met aanwezigheid van een school), de Neerstraat (Vinderhoute) en Trekweg. Er zijn geplande heraanleggen in de omgeving die de verkeersveiligheid zouden verbeteren en dus een (beperkt) deel van de verkeersfunctie zouden kunnen opvangen, namelijk de Gavergrachtstraat (stadswegenis) en de Antoon Catriestraat (gewestweg). De timing hiervan is echter nog niet concreet bepaald. 
   
 Het fundamentele probleem is de afwikkeling van het uitwisselpunt van de N9 met de R4. De gewoonte- én de GPS-gebruikers nemen de Bosstraat als parallelle route, in plaats van de R4. 
 In het Mobiliteitsplan Lievegem (goedgekeurd eind 2024) werd dit pijnpunt aangehaald en zien ze de oplossing door het aanpakken van dit kruispunt. Ze vragen aan AWV/MOB en de Stad Gent om hier werk van te maken.  
 Vanuit de Stad erkennen we dezelfde noodzaak, dus willen we graag samen met Lievegem dit gesprek met Vlaanderen aangaan om het probleem bij de bron aan te pakken. 

di 21/01/2025 - 19:37