Een 2-tal jaar geleden gingen er stemmen op om de Bosstraat in Drongen-Luchteren af te sluiten voor geautoriseerd verkeer. Deze straat wordt 's ochtends en 's avonds druk gebruikt als doorsteek door het verkeer komende van de N9 Eeklo-Gent dat naar de R4 wil geraken. Op vraag van Natuurpunt werd aangedrongen om deze straat af te sluiten met als reden het gebied Vinderhoutse bossen dat langs beide kanten van de Bosstraat gelegen is te integreren. Ook de veiligheid van vele reeën die de straat wel eens durven oversteken werd mee in de argumentatie opgenomen.
Vanuit de buurt kwam er bijzonder veel tegenkanting op dit voorstel, vooral omdat dit zou betekenen dat alle autoverkeer langs de plaatselijke basisschool zou moeten rijden.
1) Wat is het standpunt van de nieuwe bevoegde schepen hierover?
De Bosstraat is gelegen middenin de groenpool Vinderhoutse bossen. Het inrichtingsplan Groenpool Vinderhoutse Bossen werd door de bevoegde Vlaamse Minister goedgekeurd op 9 mei 2021.
Hierbinnen werd opgenomen om 3 veilige oversteekplaatsen te realiseren in de Bosstraat, gelinkt met de padenstructuur. Deze werden gerealiseerd, in combinatie met snelheidsremmers. Die echter onvoldoende effect hebben om de maximale snelheid van 50 km/u af te dwingen op dit lange tracée.
De straat heeft op middellange termijn nood aan een heraanleg. Bij de heraanleg van de straat wordt de gewenste verkeerssituatie als leidraad gebruikt om het ontwerp te maken. Eén van de mogelijkheden daarbij is een autovrije of autoluwe straat om meer kansen te geven tot het bereiken van maximale natuur (fauna + flora) en recreatiekwaliteit. Van het afsluiten van de Bosstraat is momenteel geen sprake.
Zonder voldoende flankerende maatregelen zou dit een grote verkeersdruk op verschillende alternatieve assen leggen, namelijk de Gavergrachtstraat (met aanwezigheid van een school), de Neerstraat (Vinderhoute) en Trekweg. Er zijn geplande heraanleggen in de omgeving die de verkeersveiligheid zouden verbeteren en dus een (beperkt) deel van de verkeersfunctie zouden kunnen opvangen, namelijk de Gavergrachtstraat (stadswegenis) en de Antoon Catriestraat (gewestweg). De timing hiervan is echter nog niet concreet bepaald.
Het fundamentele probleem is de afwikkeling van het uitwisselpunt van de N9 met de R4. De gewoonte- én de GPS-gebruikers nemen de Bosstraat als parallelle route, in plaats van de R4.
In het Mobiliteitsplan Lievegem (goedgekeurd eind 2024) werd dit pijnpunt aangehaald en zien ze de oplossing door het aanpakken van dit kruispunt. Ze vragen aan AWV/MOB en de Stad Gent om hier werk van te maken.
Vanuit de Stad erkennen we dezelfde noodzaak, dus willen we graag samen met Lievegem dit gesprek met Vlaanderen aangaan om het probleem bij de bron aan te pakken.