Terug
Gepubliceerd op 14/02/2025

2025_MV_00041 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Verkeersveiligheid haven

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 12/02/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 12/02/2025 - 19:38
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Patricia De Beule; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Jenna Boeve; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Christophe Peeters; Joris Vandenbroucke; Emmanuelle Mussche; Joris Roos; Karel Noppe; Lisa Van Bockstaele; Ruben  Haerens; Tom Van Damme; Jens De Pauw; Anton Vandaele; Mira Van Olmen; Lennert Hansen; Sten Guns; Stefan Vanbroeckhoven; Yves Roelandt

Afwezig

Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Johan Deckmyn; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Emmanuelle Mussche
2025_MV_00041 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Verkeersveiligheid haven 2025_MV_00041 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Verkeersveiligheid haven

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Uit de driejaarlijkse mobiliteit enquête uitgevoerd door VOKA bij havenbedrijven kwamen enkele interessante cijfers. Van iedereen die in de haven werkt komt maar liefst 1/3 met de fiets naar het werk, dit cijfer ligt een pak hoger dan bv de haven van Rotterdam en die van Antwerpen/Brugge. Tot daar het goede nieuws. Het slechte nieuws is echter dat de helft van de mensen die werken in de haven, zowel fietsers als autobestuurders, zich onveilig voelen in het verkeer.

Fietsers klagen enerzijds over de staat van het wegdek en enkele gevaarlijke verkeersknooppunten, automobilisten anderzijds voelen zich onveilig door de snelheid, drukte en files in de haven.

Voka haalt in het persbericht aan dat North Sea Port samen met de provincie al veel gerealiseerd heeft maar dat er toch nog pijnpunten zijn. De Langerbruggekaai en delen van de Muide zouden bijvoorbeeld dringend moeten worden aangepakt. Ook het openbaar vervoer moet in het havengebied een pak beter.

Indiener(s)

Bob Cammaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

di 28/01/2025 - 20:40

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vraag gesteld:

  • Welke maatregelen plant de schepen om de verkeersveiligheid in het havengebied, zowel voor fietsers als autobestuurders, samen met de haven, de provincie en Vlaanderen te verbeteren? 

Bespreking

Antwoord

Beste collega Cammaert, 

Bedankt voor uw vraag. Met meer dan 50.000 directe jobs, is de havenzone van North Sea Port een zeer belangrijke woon-werkverkeer bestemming. Daarnaast passeert er ook erg veel zwaar verkeer. Zeer terecht wordt aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in dit en aangrenzende gebieden.  

Het goede nieuws is dat NSP en de overheden waarmee samengewerkt wordt, zoals de provincie, het Vlaams Gewest en de stad Gent al jarenlang investeren in veilige verkeersinfrastructuur. Ongetwijfeld las u in ons bestuursakkoord dat we op dat elan verder willen gaan.   

Ik begin met de fietsinfrastructuur waarvoor al heel wat gerealiseerd is en heel wat op het programma staat. U kan dat nakijken in de Roadmap Fietsvoorzieningen van North Sea Port die ik u straks samen met het antwoord zal bezorgen. U vindt daarin de knelpunten, missing links en geplande projecten met een duidelijke budgettering.  

In de periode 2019-2023 werd er  5,9 km fietsinfrastructuur gerealiseerd.  

Momenteel zit er 9,8 km aan projecten in uitvoering. 

En voor de komende jaren tot 2029, (periode 2024-2029)  staat er nog eens 20,4 km gepland . 

 De wegenis binnen het havengebied is in beheer van North Sea Port. Er wordt gestreefd naar een algemene maximumsnelheid van 50 km/u. Deze geldt bijna overal in het gebied. De verlaging van de maximumsnelheid (van 70 tot 50 km/uur) in het westelijke gedeelte staat op de planning, waarbinnen ook de Langerbruggekaai gelegen is. 

Het is ook steeds de bedoeling om het bestemmingsverkeer (vracht- en woon/werkverkeer) maximaal te scheiden van niet-bestemmingsverkeer. Het R4WO project zal hier op verschillende punten grote verbeteringen brengen. Alle info daarover is te vinden op R4W0.be  

Dan is er ook nog het project om op de Muide de voorlopige zuidelijke havenring te verleggen van de New-Orleansstraat naar de Port Arthurlaan, een project dat getrokken wordt door een samenwerkingsverband tussen de stad, de gemeenten Evergem en Zelzate, de provincie, het Vlaams Gewest en North Sea Port. Tijdens het vragenuurtje van 27 januari heb ik in antwoord op een vraag van collega Sioen de verschillende stappen in de aanpak en de timing van dit project toegelicht. De bedoeling is dat de schop in de grond gaat in 2030. Voor meer info kan u terecht op de website van de stad of van gentsekanaalzone.be  

wo 12/02/2025 - 19:44