Terug
Gepubliceerd op 14/02/2025

2025_MV_00046 - Mondelinge vraag van raadslid Sarah Van Acker: Impact werken station Gent-Sint-Pieters op fietsstallingen

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 12/02/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 12/02/2025 - 19:59
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Patricia De Beule; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Jenna Boeve; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Christophe Peeters; Joris Vandenbroucke; Emmanuelle Mussche; Joris Roos; Karel Noppe; Lisa Van Bockstaele; Ruben  Haerens; Tom Van Damme; Jens De Pauw; Anton Vandaele; Mira Van Olmen; Lennert Hansen; Sten Guns; Stefan Vanbroeckhoven; Yves Roelandt

Afwezig

Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Johan Deckmyn; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Emmanuelle Mussche
2025_MV_00046 - Mondelinge vraag van raadslid Sarah Van Acker: Impact werken station Gent-Sint-Pieters op fietsstallingen 2025_MV_00046 - Mondelinge vraag van raadslid Sarah Van Acker: Impact werken station Gent-Sint-Pieters op fietsstallingen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Beste schepen, 

Op 18 januari trokken de vrijwilligers van het Gents MilieuFront en de Fietsersbond Gent er op uit om, zoals elk jaar, de fietsen rond het station te tellen: 14.369 fietsen. Een gelijkaardig cijfers als de jaren ervoor. 

De vele fietsen rond het station en het gebrek aan toegankelijke stallingen is een aloud probleem. Gelukkig kan voorlopig, mits goede stalling, het Maria Hendrikaplein ingezet worden tot het project Gent-Sint-Pieters volledig is gerealiseerd.  Al staat die volgens diezelfde telling ook overvol, net als veel andere stallingen voor- en achteraan aan het station, in het bijzonder de overdekte fietsenstalling Mathilde-gelijkvloers, evenals de fietsenstalling onder het busstation. Het Gent-Sint-Pietersproject zal op termijn tot 17.000 fietsenstallingen realiseren, om een antwoord te bieden op deze problematiek.

Er beweegt echter veel in het project Gent-Sint-Pieters. 

Zo werd op de ministerraad van 6 december door de federale regering een ontwerp goedgekeurd rond het station Gent-Sint-Pieters. Hierin is onder andere te lezen dat het volledig gebruik van het station gepland is voor 2030, terwijl daarvoor 2027 als einddatum werd gebruikt. Er is echter maar een vergunning van het Agentschap Onroerend Erfgoed tot december 2028 voor de noodzakelijke fietsenstallingen op het Maria Hendrikaplein. Ik vraag daarom graag na wat hier de gevolgen van zijn. 

Daarnaast zullen in 2026 de werken starten aan het S-gebouw op het Koningin Mathildeplein. Bij de sloop van het oorspronkelijke gebouw in 2010 werden opnieuw hier tijdelijke fietsenstallingen gecreëerd. Ook deze dreigen in de nabije toekomst dus weg te vallen zonder alternatief. 




Indiener(s)

Sarah Van Acker

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

vr 31/01/2025 - 13:36

Toelichting

1) Als informatieve eerste vraag, waar plant NMBS hun (deels toekomstige) fietsenstallingen in? In de afgelopen jaren en zelfs maanden werden veel stallingen bij gecreëerd. Waar en wanneer zullen zij de resterende fietsenstallingen installeren? 

2) Is het correct dat er vertragingen zijn in het totaalproject Gent-Sint-Pieters? Wat zijn de gevolgen voor de timing van de geplande fietsenstallingen? 

3) Aansluitend op de vorige vraag, zal het nodig zijn om de vergunning van het Maria Hendrikaplein te verlengen? Zo ja, kan dit? 

4) Gezien de mogelijke extra noden vanaf 2026 en 2027, zijn er andere pistes die NMBS en in het verlengde de stad bewandeld om toegankelijke en nabije fietsenstallingen in de stationsbuurt te creëren? Zo niet, kunnen deze onderzocht worden?  NMBS heeft natuurlijk de leidende rol in deze, maar de stad kan meedenken, voorstellen doen, en eventuele extra stallingen creëren in de rest van de stationsbuurt. Zo leert de recente telling dat ook de buurtfietsenstallingen, eerder bedoeld voor bewoners, eveneens overvol staan. 

5) Het aantal fietsers zal in de komende jaren alleen maar stijgen door o.a. werkende pendelaars, een stijgend aantal (pendelende) studenten,... Zelfs de geplande 17.000 plaatsen zullen wellicht niet volstaan. Bij het onderzoeken van alternatieve extra fietsenstallingen lijkt het logisch om niet alleen te kijken naar tijdelijke extra plaatsen, maar ook duurzaam ingeplante fietsparkeerplaatsen. Zo behoren in 2030 overvolle fietsenstallingen in onze mooie stationsbuurt effectief tot het verleden.

Bespreking

Antwoord

Beste mevrouw Van Acker, 

Dank voor uw vraag. Fiets en openbaar vervoer zijn een gouden combinatie om mensen van deur tot deur een duurzaam vervoersalternatief te bieden, ik geloof daar heel sterk in. Dus is het maar logisch en cruciaal dat er in en rond het drukste NMBS-station in Vlaanderen voldoende comfortabele fietsenstallingen worden voorzien, liefst niet op mooie pleinen maar inpandig en ondergronds. De jaarlijkse tellingen van fietsen en fietsenstalling door het GMF helpen om goed de vinger aan de pols te houden. Ik steun ook de wederkerende oproep om werk te maken van een daadkrachtiger weesfietsenbeleid. Het idee om een deel van de autoparking in te richten als fietsenstalling past inderdaad in de vernieuwde parkeervisie in het bestuursakkoord. Het is de NMBS die, als eigenaar van de parking, hierin het laatste woord heeft. 

Goed nieuws is dat de NMBS het aantal te realiseren fietsenstallingen in het kader van het project Gent-Sint-Pieters heeft opgetrokken naar 18.557 plaatsen. Voorzien wordt dat dit aantal bereikt wordt op 21 december 2028. In tussentijd zal het aanbod schommelen tijdens de verschillende werffases. Ik bezorg u daarover een gedetailleerd document, met ook informatie over de locatie; dat er samengevat als volgt op neerkomt:   

  • Vandaag zijn er 15.238 fietsenstallingen 

  • Sinds 1 februari zijn er dat 16.025 en dat blijft zo tot 1 september 2026 

  • Tussen 1 september 2026 en 20 december 2028 zijn het er 14.650, dat is een kleine dip.  

  • Vanaf 21 december 2028 zijn alle voorziene stallingen beschikbaar, met name 18.557 stuks 

De NMBS en de stad zoeken permanent naar tijdelijke oplossingen gedurende de verschillende fases van de werken. Wie weet vinden we ook een oplossing om die dip te verzachten of te vermijden.  

Tot slot, wat de renovatie van het station betreft:  de ruwbouw van de viaducten van het station verloopt op schema richting voltooiing eind 2027. Na voltooiing van de stationswerken worden nog de concessies en het tram- en busstation afgewerkt. Deze werken hebben echter geen impact op de geplande ingebruikname van de fietsenstalling. 

Voor de tijdelijke stalling op het Maria Hendrikaplein is geen verlenging voorzien, het aangezien het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft al aangegeven dat de vergunning na 2028 niet meer verlengd zal worden.  

 

wo 12/02/2025 - 20:04