De Molenstraat in Wondelgem is niet geschikt voor de vele bussen die er dagelijks doorrijden. De straat is dichtbevolkt en heeft een beperkte breedte. Fietsers begeven zich op het voetpad omdat ze zich onveilig voelen. Bovendien worden de tijdelijke herstellingen aan het wegdek - in afwachting van de integrale heraanleg - kapotgereden. Tot slot is het slechte wegdek niet comfortabel voor de reizigers op de bus.
De door De Lijn voorziene route van de buslijnen loopt dan ook via de Morekstraat en de Vierweegsestraat, met een keerbeweging aan het Wondelgemstationplein. In een schriftelijke opvolging van mijn mondelinge vraag op de commissie MEO van 11 juni 2024 liet schepen Watteeuw weten dat er een plan werd opgemaakt voor het aanleggen van het keerpunt, alsook het voorzien van toegankelijke haltes en oversteekplaatsen. Daarnaast zou ook een toplaagvernieuwing worden uitgevoerd in een deel van de Molenstraat. Het begin van 2025 werd als timing naar voren geschoven (2024_MV_00340).
In zijn antwoord op mijn mondelinge vraag op de commissie van 5 september 2024 meldde schepen Watteeuw dat het ontwerpplan voor het nieuwe Wondelgemstationplein nog moest worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Daarnaast werd meegegeven dat de planning voor de integrale heraanleg van de cluster Kapiteinstraat, waar de Molenstraat en het Wondelgemstationplein deel van uitmaken, door het nieuwe stadsbestuur moest worden opgemaakt (2024_MV_00389).
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
Beste Mr. De Roo,
De klachten over het busverkeer in de Molenstraat zijn mij bekend. Het wegdek in die straat laat totaal niet toe dat daar nog lange tijd bussen te laten doorrijden. In afwachting van de aanpassingen aan het Wondelgemstationplein is dit echter de enige route om tot het eindpunt van lijn 9a, 9b en 5a te rijden.
De voorzien timing voor aanpassingen aan het Wondelgemstationsplein begin 2025, die noodzakelijk zijn om de Molenstraat eindelijk te ontlasten, is niet meer haalbaar omdat het vorige college de ontwerpplannen niet heeft goedgekeurd. Ik leg dit dossier op korte termijn terug op de tafel van het College. Vorige week nog zat ik hierover samen met enkele buurtbewoners.
De heraanleg van de cluster Kapiteinstraat, Molenstraat, Sloepstraat en Aakstraat is ook nodig. Zowel de wegenis als het rioleringsstelsel zijn in slechte staat. Binnen de opmaak van de strategische meerjarenplanning zal het college de komende maanden verschillende noden op vlak van heraanleg afwegen. Op dat moment zal ook een beslissing over die ruimere heraanleg vallen. Ik kan hier niet zonder meer op vooruit lopen. Wel wil ik benadrukken dat het voor mij van belang is bij aanvang van elke heraanlegdossier betrokkenheid van buurtbewoners te organiseren.