Terug
Gepubliceerd op 14/02/2025

2025_MV_00056 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Evaluaties wijkmobiliteitsplannen

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 12/02/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 12/02/2025 - 21:34
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Patricia De Beule; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Jenna Boeve; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Christophe Peeters; Joris Vandenbroucke; Emmanuelle Mussche; Joris Roos; Karel Noppe; Lisa Van Bockstaele; Ruben  Haerens; Tom Van Damme; Jens De Pauw; Anton Vandaele; Mira Van Olmen; Lennert Hansen; Sten Guns; Stefan Vanbroeckhoven; Yves Roelandt

Afwezig

Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Johan Deckmyn; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Emmanuelle Mussche
2025_MV_00056 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Evaluaties wijkmobiliteitsplannen 2025_MV_00056 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Evaluaties wijkmobiliteitsplannen

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De wijkmobiliteitsplannen in Dampoort/Oud Gentbrugge en Zwijnaarde zijn enorm gecontesteerd en nog steeds bijzonder actueel. Buurgemeente Destelbergen houdt het verzet aan en organiseert nu een eigen bevraging bij haar burgers. Ook de ondernemers aan Gentbruggebrug blijven zich verzetten.

Het bestuursakkoord stelt ter zake dat “De ingevoerde wijkmobiliteitsplannen worden grondig geëvalueerd en waar nodig taboeloos bijgestuurd. De evaluatie zal gebeuren in het eerste kwartaal van 2025.”.

Indiener(s)

Bob Cammaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

di 04/02/2025 - 10:46

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Hoe lopen deze evaluaties? Op welke manieren worden welke fenomenen geëvalueerd? Wordt er ook gewerkt met (nul)metingen?
  • Er zijn ons veel klachten bekend over de wijze van vraagstelling en het niet tijdig ontvangen van de uitnodiging tot deelname. Hoe wordt hiermee omgegaan?
  • In welke mate worden ook de lokale bedrijfsleiders betrokken?
  • Wanneer kunnen we de resultaten verwachten in deze commissie?

Bespreking

Antwoord

Beste Mijnheer Cammaert, 

De evaluatie van de wijkmobiliteitsplannen Dampoort/Oud-Gentbrugge en Zwijnaarde staan inderdaad dit voorjaar op het programma.  

Deze evaluatie steunt op twee elementen: objectieve verkeersdata en de feedback van bewoners en handelaars. Beide elementen zijn belangrijk om een evenwichtig beeld te krijgen van hoe het verkeer geëvolueerd is en hoe dat ervaren wordt door de mensen die wonen en werken in de wijken.  

Er zijn voor- en nametingen uitgevoerd, verkeerstellingen waar we de evolutie van de intensiteiten in beeld brengen, herkomst-bestemingsonderzoek om eventuele sluipverkeer te detecteren, alsook luchtkwaliteitsmetingen. Daarnaast is er een enquête uitgevoerd bij wijkbewoners en handelaars en bedrijven. De Dienst Economie heeft ook interviews gedaan met deze laatsten.   

Over de wijze van vraagstelling hebben we niet veel klachten gekregen. Het aantal vragen is eerder beperkt. Dit is een bewuste keuze om een hoge responsgraad vanuit de burgers te krijgen. 

Wel ontving het Mobiliteitsbedrijf meldingen van inwoners die geen uitnodiging ontvingen of waar de link naar de bevraging niet werkte. 

Deze laatste meldingen werden doorgegeven aan het studiebureau. De burgers in kwestie werden via het studiebureau geholpen om de bevraging in te vullen. Burgers die geen uitnodiging hadden ontvangen, kregen deze na aanvraag nog bezorgd.   
Ik voeg er nog aan toe dat ik zelf honderden mails heb ontvangen van bewoners, passanten, ondernemers en handelaars. Die heb ik allemaal gelezen, waar mogelijk beantwoord en bezorgd aan het Mobiliteitsbedrijf. Ik ben ook op bezoek geweest bij handelaars en heb geluisterd naar bewonersgroepen want ik vind het belangrijk om uit eerste hand te vernemen hoe mensen de situatie ervaren en welke suggesties ze hebben.  

Het valt op dat de meeste reacties die ik krijg uit de zone Dampoort – Oud-Gentbrugge komen. Bij de Ombudsvrouw is dat 70%, zo vernam ik gisteren.  

Het betrokken studiebureau en het Mobiliteitsbedrijf bundelen alles in een evaluatierapport dat ik in april op mijn tafel verwacht. Alles data en signalen van wijkbewoners, handelaars en ondernemers worden geanalyseerd en afgetoetst aan de doelstellingen van de wijkmobiliteitsplannen. Vervolgens zal ik aan het college voorstellen tot bijsturingen voorleggen met de bedoeling om een goed evenwicht te vinden tussen leefbaarheid voor alle bewoners, verkeersveiligheid van alle weggebruikers en bereikbaarheid via de verschillende vervoersmodi. 

Het is mijn ambitie om de wijkmobiliteitsplannen, samen met de collega’s van het schepencollege, voor de zomer in hun definitieve plooi te leggen.  

 

 

wo 12/02/2025 - 21:35