Samenstelling
Aanwezig
Sami Souguir;
Sven Taeldeman;
Gert Robert;
Veli Yüksel;
Stijn De Roo;
Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA;
Patricia De Beule;
Gaëlle De Smet;
Liesbet De Weder;
Sophie Vanonckelen;
Sarah Van Acker;
Jenna Boeve;
Bob Cammaert;
Mathieu Cockhuyt;
Dilek Arici;
Veerle Baert;
Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang;
Christophe Peeters;
Joris Vandenbroucke;
Emmanuelle Mussche;
Joris Roos;
Karel Noppe;
Lisa Van Bockstaele;
Ruben Haerens;
Tom Van Damme;
Jens De Pauw;
Anton Vandaele;
Mira Van Olmen;
Lennert Hansen;
Sten Guns;
Toon Mertens;
Stefan Vanbroeckhoven;
Yves Roelandt
Afwezig
Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent;
Sabena Donkor;
Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen;
Lies Vanpeperstraete;
Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA;
Pascal Vlaeminck;
Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v;
Simon Smagghe;
Julie Steendam;
Yüksel Kalaz;
Barbara Bonte;
Johan Deckmyn;
Tom Van Dyck;
Anneleen Schelstraete;
Maarten De Grauw;
Bart Tembuyser;
Jeroen Paeleman;
Sherley Blomme
Secretaris
Emmanuelle Mussche
2025_MV_00076 - Mondelinge vraag van raadslid Gert Robert: Parkeernorm sociaal woonproject Voormuide
Motivering
Toelichting/Motivering/Aanleiding
Op de Voormuide wordt een sociaal woonproject opgeleverd met 0 parkeerplaatsen. Voormuide ligt nochtans in de oranje parkeerzone waar, behoudens vergissing, de parkeernorm tussen 0,4 en 0,6 moet/mag liggen.
Indiener(s)
Gert Robert
Gericht aan
Joris Vandenbroucke
Tijdstip van indienen
do 06/02/2025 - 09:04
Toelichting
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
- Waarom wordt er afgeweken van de parkeernorm en worden er geen parkeerplaatsen bij dit project voorzien?
- Wordt door deze maatregel de parkeerdruk niet afgewenteld op de buurt? Welke maatregelen worden er genomen om dit te voorkomen?
- Kan deze beslissing nog herzien worden?
- Is dit vanaf nu de norm bij (sociale) woonprojecten? Graag duiding over welke normen gehanteerd zullen worden bij sociale woningprojecten enerzijds en private projecten anderzijds.
Bespreking
Antwoord
Beste collega Robert,
De drempelwaarde voor autoparkeerplaatsen bij sociale woonprojecten ligt op 25 wooneenheden.
Dit project gaat over 31 sociale appartementen en ligt dus boven die drempelwaarde. Binnen dit project is het voorzien van parkeerplaatsen conform de parkeernorm in eerste instantie ruimtelijk onderzocht. Het perceel heeft echter een erg beperkte footprint en zeer grillige vorm, waardoor het voorzien van een ondergrondse parking met een conforme helling ruimtelijk totaal onhaalbaar was. Het voorzien van een bovengrondse parkeervoorziening is daarnaast ook onderzocht. Ook dat is niet mogelijk omdat de impact zo groot zou zijn dat de minimale normen op vlak van woonkwaliteit en beeldwaarde in de straat niet gehaald worden. U bent het hopelijk met me eens dat we toch een zekere kwaliteit moeten nastreven als we investeren in projecten die decennia mee het straatbeeld zullen bepalen. Verkeerstechnisch bleek het inpassen van een inrit, met met de nodige manoeuvreer- en wachtruimtes op straat ook al geen evidentie.
Collega Robert, laat duidelijk zijn dat de parkeernormen erg belangrijk zijn en blijven. Hier kan enkel van afgeweken worden met een sterke onderbouwing. Dat is hier het geval. Dit is dus een zeldzame uitzondering op normen die onverkort zullen blijven gelden, voor alle residentiële projecten.
wo 12/02/2025 - 21:45