Beste schepen,
Op 16 en 30 januari werd op het college besloten om enkele verkeersaanpassingen te doen in de omgeving van het Van Eyck-zwembad. Er komen aangeduide routes voor fietsers, de Gebroeders Van Eyckstraat wordt een voorrangsbaan, de Veerkaai wordt gereserveerd voor enkel voetgangers en tenslotte zouden enkele parkeerplekken op het Julius De Vigneplein worden aangepast. Rond dat laatste had ik nog een bijkomende vraag. Buurtbewoners klagen namelijk over het huidige gebruik van de parkeerplekken in de omgeving.
De parkeerplaatsen langs het water op de Koepoortkaai zijn parkeerplaatsen voor bewoners en wat verderop, aan de spitskant van de kaai, mag er niet geparkeerd worden. Veel auto's negeren (bewust of onbewust) deze regels. Het bord 'bewonersparkeren' staat echter enkel aangegeven in de rijrichting langs het water. Daarnaast rijden bezoekers zich gemakkelijk vast in het doodlopende punt van de Koepoortkaai. Bij het proberen draaien van auto's op het einde van de Koepoortkaai is er al twee maal een auto in een gevel gereden.
Ik wou u vragen, met de aanpassingen die op en rond het plein zullen gebeuren, of er ook gekeken kan worden om dit probleem mee aan te pakken.
Kan op korte termijn deze aanduiding rond de huidige bewonersparkeerplaatsen verbeterd worden? Kan er gekeken worden of de bestaande borden verplaatst kunnen worden zodat bestuurders deze sneller zullen zien?
Gezien het plein en de parkeerplaatsen in de toekomst aangepakt worden, kan er ook gekeken worden naar het probleem van 'vastgereden' wagens die vervolgens een moeilijke draaibeweging moeten maken? Via signalisatie, infrastructuur, etc.
Beste Mevrouw Van Acker,
Het begin- en eindbord van de signalisatie ‘bewoners’ om de bewonersplaatsen aan te duiden, zijn conform de wegcode geplaatst, maar ik moet erkennen dat deze niet leesbaar zijn voor wagens komende van het Jules de Vigneplein. Luidens de parkeervaststellers wordt hier weliswaar niet opvallend vaker fout geparkeerd. De politie registreerde op deze plek een 8-tal ongevallen met stoffelijke schade, waar echter nooit een voetganger of fietser bij betrokken was.
De inrichting van een volwaardige keerbeweging werd door het Mobiliteitsbedrijf onderzocht, maar dat zou een te grote impact hebben op het aantal parkeerplaatsen in de straat terwijl de parkeerdruk er al erg hoog is.
Het Mobiliteitsbedrijf zal dan ook onderzoeken of een infobord of andere verduidelijkende ingreep de leesbaarheid van deze parkeerstrook kan verbeteren. Samen met u, mevrouw Van Acker, hopen we op die manier te verhinderen dat mensen deze doodlopende straat inrijden op zoek naar een parkeerplaats en vermijden we zo ook nodeloze manoeuvres en keerbewegingen op deze smalle as waar veel fietsers parkeren.
wo 12/02/2025 - 21:59