Sinds twee jaar staat er tijdelijke signalisatie in het midden van de Land van Waaslaan, richting de Victor Braeckmanlaan. Deze signalisatie werd geplaatst om te voorkomen dat voertuigen links afslaan naar de Schoolstraat en vervolgens doorrijden richting de Antwerpsesteenweg. Dit had als doel het sluipverkeer via de Schoolstraat te ontmoedigen en de schoolomgeving veiliger te maken.
Hoewel deze maatregel initieel kaderde in de aanpassing van de verkeerscirculatie, blijft de tijdelijke signalisatie nu al geruime tijd staan. Dit werpt vragen op over de duur van deze situatie en de verdere aanpak ervan. Bovendien is het duidelijk dat, zodra de signalisatie wordt verwijderd, de wegmarkeringen en de verkeerslichten aangepast moeten worden om te voorkomen dat bestuurders toch opnieuw via de Schoolstraat rijden richting de Antwerpsesteenweg.
Ook zou er in het kader van het nieuwe openbaarvervoersplan gesleuteld worden aan de bushaltes langs de Land van Waaslaan-Victor Braeckmanlaan. Hierover zou ook overleg plaatsvinden met de bewoners en handelszaken langs deze steenweg.Beste Mevr. Arici,
De N70 is een gewestweg en valt onder het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De situatie aan de Schoolstraat is al doorgegeven aan AWV, met de expliciete vraag om zowel de markering te verwijderen als de verkeerslichten aan te passen. AWV zal deze aanpassingen meenemen in een breder pakket maatregelen voor de N70, waaronder ook de aanpassing van enkele haltes en de beveiliging van de oversteek aan de Van Arenbergstraat. De uitvoering is voorzien tegen eind 2025.
Zodra de verkeerslichten zijn aangepast en de markering is verwijderd, zal het nog duidelijker zijn dat inrijden in de Schoolstraat vanaf de N70 niet de bedoeling is. Op het kruispunt staat er immers nu al een verbodsbord. Aangezien verkeersborden volstaan om het verkeer te geleiden – behalve wanneer ze onzichtbaar zouden zijn – wordt van elke bestuurder verwacht dat hij de wegcode kent en respecteert.
Wat de bushaltes op de as N70 (Land van Waaslaan - Victor Braeckmanlaan) betreft, onderzoekt AWV momenteel de mogelijkheden om deze te verplaatsen en integraal toegankelijk te maken. Dit moet op logische en fysiek haalbare locaties gebeuren, bijvoorbeeld niet te dicht bij verkeerslichten of voor garages en inritten, wat op deze as een uitdaging is.
Zodra AWV bepaalt waar de nieuwe haltes kunnen komen, zal hierover gecommuniceerd worden. Ik kan wel al kwijt dat de haltes aan de Van Arenbergstraat geschrapt zullen worden omdat die door hun ligging niet integraal toegankelijk kunnen worden gemaakt.
wo 12/02/2025 - 22:03