Terug
Gepubliceerd op 11/04/2025

2025_CBS_03283 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Scheldekaai - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 10/04/2025 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 10/04/2025 - 09:09
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Joris Vandenbroucke

Aanwezig

Mathias De Clercq, burgemeester-voorzitter; Astrid De Bruycker, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Burak Nalli, schepen; Filip Watteeuw, schepen; Christophe Peeters, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Hafsa El-Bazioui, schepen; Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen; Joris Vandenbroucke, schepen; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Astrid De Bruycker, schepen
2025_CBS_03283 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Scheldekaai - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2025_CBS_03283 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Scheldekaai - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen, betreffen enerzijds een maatregel om de toegankelijkheid van huisnummers 23 en 24, alsook het steegje tussen de Scheldekaai en de Posthoornstraat te kunnen waarborgen. Op de huidige als algemene parkeerplaats aangeduide parkeervakken worden aan beide zijden van het steegje fietsstallingen aangebracht om de doorgang permanent te vrijwaren. Als compensatie voor de verloren parkeerruimte wordt een parkeerplaats ingericht ter hoogte van huisnummer 18. Op deze plaats kan bijkomende parkeerruimte worden vrijgemaakt aangezien de oorspronkelijke inrit is verdwenen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij besluit van 13 augustus 2020 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste het invoeren van eenrichtingsverkeer vanaf het kruispunt met de Brusselsesteenweg tot het kruispunt met het Emiel Hullebroeckplein, ten tweede het toelaten van de bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs in beide richtingen, en ten derde het uitbreiden van het woonerf dat start vanaf het kruispunt met de Brusselsesteenweg maar dat nu ook het Emiel Hullebroeckplein omvat en doorloopt tot de Neerscheldestraat tot halfweg huisnummer 33 en zuidwaarts tot het kruispunt met de Posthoornstraat.
    Deze maatregelen worden genomen in het kader van de heraanleg van het Emiel Hullebroeckplein en garanderen de bereikbaarheid van zowel bewoners als nuts- en hulpdiensten. De maatregelen worden ook specifiek op deze manier genomen om de veiligheid te garanderen voor alle modi, met in het bijzonder de fietser. Door een oostwaartse rijrichting in te stellen op de Scheldekaai worden ongevallen vermeden op het kruispunt met de Brusselsesteenweg tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers door de slechte zichtbaarheid op dit kruispunt. Ook ter hoogte van het Emiel Hullebroeckplein zelf worden mogelijke conflicten tussen de verschillende weggebruikers verlaagd waardoor de kans op ongevallen wordt verminderd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Scheldekaai, goedgekeurd in zitting van 13 augustus 2020, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Scheldekaai.