Terug
Gepubliceerd op 07/03/2025

2025_CBS_02219 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moutstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 06/03/2025 - 09:02 Virtueel - via Microsoft Teams
Datum beslissing: do 06/03/2025 - 09:29
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Joris Vandenbroucke

Aanwezig

Hafsa El-Bazioui, schepen-voorzitter; Astrid De Bruycker, schepen; Evita Willaert, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Burak Nalli, schepen; Filip Watteeuw, schepen; Christophe Peeters, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen; Joris Vandenbroucke, schepen; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur

Voorzitter

Astrid De Bruycker, schepen
2025_CBS_02219 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moutstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2025_CBS_02219 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Moutstraat - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden bijkomende verkeersmaatregelen genomen binnen het IKZ-heraanlegproject van de Moutstraat en Toemaattragel voor een vlotte en veilige afwikkeling van het fiets- en speedpedelecverkeer op de Toemaattragel en Warmoezeniersweg en in de Moutstraat : het signaleren dat bestuurders uit de Moutstraat voorrang moeten verlenen aan het fietsverkeer op de fietssnelweg gevormd door de Toemaattragel en Warmoezeniersweg. Tevens wordt er een parkeerverbod ingevoerd op de Moutstraat aan de zijde van de oneven huisnummers zodat fietsers en speedpedelecers de Moutstraat als Lokale Functionele Fietsroute ten volle vlot kunnen gebruiken. Ook worden er 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummers 82-142 gezien daar een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 19 september 2024 werden volgende verkeersmaatregel genomen in het kader van het IKZ-project van de Moutstraat en Toemaattragel: het aanbrengen van oversteekplaatsen op de oostelijke tak van het kruispunt met de Foreestelaan en ter hoogte van huisnummers 35 en 47-53 aan de school. Ook wordt de woonerfaanleg in het doodlopende deel ten zuiden van de spoorlijn als woonerf geregulariseerd. Verschillende verkeersmaatregelen worden niet meer opgenomen aangezien ze na de heraanleg niet meer nodig zijn.

  • Bij dit collegebesluit van 4 mei 2023 werden in navolging van de aanleg van een nieuwe ontwikkeling tussen Tussen Bermen, de Toemaattragel en Moutstraat de voorrangsregeling in de Moutstraat als lokale fietsroute ten opzichte van de Foreestelaan gesignaleerd.

  • Bij collegebesluit van 9 juli 2020 werd een voorrangsregeling ingevoerd en werd de nodige signalisatie voorzien voor het aankondigen van de fietsstraat, is noodzakelijk om een veilig verloop van het verkeer te verzekeren in de fietsstraat, Toemaattragel.

  • Bij collegebesluit van 22 maart 2018 werd een verdrijvingsvlak ter hoogte van nummer 50 ingevoerd. Dit om de brandweg van de school te vrijwaren.

  • Bij collegebesluit van 9 maart 2017 werd een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van nummer 50.

  • Bij collegebesluit van 29 september 2016 werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Moutstraat, goedgekeurd in zitting van 19 september 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Moutstraat.