Terug
Gepubliceerd op 17/02/2025

2025_MV_00086 - Mondelinge vraag van raadslid Charlotte Coucke: One stop shop voor ondernemers

commissie facilitair beheer, jeugd, economie, wonen en digitalisering (FJEWD)
do 13/02/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: vr 14/02/2025 - 09:04
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Sami Souguir; Sven Taeldeman; Veli Yüksel; Filip Van Laecke; Fourat Ben Chikha; Frederik Sioen; Laura Schuyesmans; Gaëlle De Smet; Sarah Van Acker; Charlotte Coucke; Dilek Arici; Sabena Donkor; Yilmaz Cetinkaya; Pascal Vlaeminck; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Julie Steendam; Johan Deckmyn; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Hafsa El-Bazioui; Bob Cammaert; Tom Van Dyck

Afwezig

Zeneb Bensafia, Plaatsvervangende voorzitter Gemeenteraad; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Barbara Bonte; Patricia De Beule; Bruno Matthys; Jenna Boeve; Gert Robert; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Stijn De Roo; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Yüksel Kalaz; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Tom Van Dyck
2025_MV_00086 - Mondelinge vraag van raadslid Charlotte Coucke: One stop shop voor ondernemers 2025_MV_00086 - Mondelinge vraag van raadslid Charlotte Coucke: One stop shop voor ondernemers

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In het bestuursakkoord kunnen we lezen dat er een one stop shop zal ingericht worden voor ondernemers. Dit betekent concreet dat ondernemers 1 aanspreekpunt zullen hebben binnen de stadsorganisatie en dus niet meer van het kastje naar de muur zullen gestuurd worden voor allerlei zaken.

Indiener(s)

Charlotte Coucke

Gericht aan

Sofie Bracke

Tijdstip van indienen

vr 07/02/2025 - 12:31

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Wanneer kunnen de ondernemers dit uniforme aanspreekpunt verwachten? Kan er een timing geschetst worden?
  • Wordt er overleg gepleegd met ondernemers en/of ondernemersorganisaties over hoe dit best wordt ingericht?
  • Wat betekent dit voor de diensten? Kan de werking van het toekomstige loket en de interne organisatie wat meer geduid worden?

Bespreking

Antwoord

Geacht raadslid,  

Bedankt voor uw vraag. 

We willen het inderdaad voor ondernemers eenvoudiger maken om in contact te treden met onze stadsdiensten.  

Onlangs vierden we het vijftienjarig bestaan van het OOG, het Ondersteuningspunt Ondernemers Gent. Alle Gentse ondernemers, zowel starters als gevestigde waarden, kunnen bij het OOG terecht voor gratis advies en ondersteuning.   Die vragen gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ondernemers willen vooral meer info over vergunningen, steunmaateregelen, subsidies en de zoektocht naar handelsruimtes. Sinds 2010 behandelde het OOG al meer dan 44.000 vragen.  

Het OOG kan uiteraard niet alle vragen zelf beantwoorden en brengt een ondernemer in dat geval in contact met de bevoegde dienst.  

Met deze one stop shop willen we een stap verder gaan: één aanspreekpunt ook voor ondernemers hun vergunningsaanvragen. Daarvoor zetten we een specifieke cel op poten die omgevingsaanvragen van ondernemingen behandelt, zowel wat de stedenbouwkundige als milieuaspecten betreft. 

 Exact vijf weken geleden hebben wij hier in deze zaal allemaal de eed afgelegd dus u begrijpt dat we hier momenteel nog niet meer info over hebben. Collega Peeters, Watteeuw en ikzelf zullen dit met de nodige spoed opnemen met de bevoegde diensten. 

Ik werk dit sowieso verder uit in mijn beleidsnota die ik hier het komend jaar aan jullie ga voorleggen en zoals jullie dit van mij gewoon zijn ga ik dit uiteraard ook afstemmen met ondernemers en ondernemersorganisaties. 

do 13/02/2025 - 20:07