Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

2025_GR_00107 - Reglement betreffende de tewerkstelling van het kabinets- en fractiepersoneel - Wijziging

commissie welzijn, werk, onderwijs, participatie en personeel (WWOPP)
di 11/02/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Burak Nalli
2025_GR_00107 - Reglement betreffende de tewerkstelling van het kabinets- en fractiepersoneel - Wijziging 2025_GR_00107 - Reglement betreffende de tewerkstelling van het kabinets- en fractiepersoneel - Wijziging

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, artikel 2, §2 , 2°

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 184, §3

Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

KB van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel

Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, artikel 2, §2 , 2°

Raadsbesluit van 23 september 2024 tot invoering van het Reglement betreffende de tewerkstelling van het kabinets- en fractiepersoneel

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

In zitting van 23 september 2024 keurde de gemeenteraad het reglement betreffende de tewerkstelling van het kabinets- en fractiepersoneel goed. In artikel 6 §1 van het reglement is bepaald dat, afhankelijk van de prestatiebreuk of vooraf bepaald percentage van 25%, 50%, 75% of 100%, de verantwoordelijkheden en taakinhoud verbonden aan de voornoemde functies, de burgemeester, schepen, fractievoorzitter en (onder)voorzitter van de gemeenteraad bij de indiensttreding van het personeelslid, elk voor hun eigen toebedeeld personeel, het percentage van de toelage vastleggen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De momenteel vastgelegde percentages van 25%, 50%, 75% of 100% van de voorziene toelage worden in de praktijk als ontoereikend ervaren. Er zou reglementair ook een mogelijkheid moeten voorzien worden om 90% van de toelage vast te leggen.

Intussen werd immers in de arbeidsovereenkomsten van diverse personeelsleden reeds het overeengekomen percentage van 90% opgenomen waardoor de wijziging omwille van de rechtszekerheid en om een rechtsgrond te creëren met terugwerkende kracht tot de start van de nieuwe zittingsperiode zou moeten ingaan.

Activiteit

AC34627 Bieden van juridische ondersteuning HR en voeren van sociaal overleg

Besluit

Artikel 1

Wijzigt in artikel 6 §1 van het reglement betreffende de tewerkstelling van het kabinets- en fractiepersoneel de woorden “percentage van 25%, 50%, 75% of 100%,” door de woorden “percentage van 25%, 50%, 75%, 90% of 100%,”.

Deze wijziging treedt in werking vanaf de dag van de installatievergadering van de gemeenteraad binnen de huidige zittingsperiode.



Bijlagen

  • 20250120_DO_Reglement kabinetten, fracties en voorzitter GR met vergoeding 90pct.pdf