De opkomst van artificiële intelligentie (AI) brengt ongekende mogelijkheden met zich mee, maar ook aanzienlijke ethische en juridische uitdagingen. Om een veilig en verantwoordelijk gebruik van AI in Europa te waarborgen, is de Europese AI Act in het leven geroepen. Die baanbrekende wetgeving, in werking sinds 1 augustus 2024, stelt uniforme regels vast voor de ontwikkeling en het gebruik van AI-systemen.
De AI Act verplicht steden en gemeenten om vanaf 2 februari 2025 te zorgen voor AI-geletterdheid bij hun medewerkers.
AI-geletterdheid gaat verder dan alleen technische kennis. Het omvat ook ethische en maatschappelijke aspecten.
Naast de medewerkers, hebben ook veel burgers nood aan informatie rond AI.
Antwoord
Welke concrete stappen zijn tot nu toe genomen om ervoor te zorgen dat alle medewerkers van de Stad de nodige kennis en vaardigheden hebben?
Oa. via district09 onderneemt de stad een aantal acties die rechtstreeks de gebruikers informeren:
Beste Raadslid,
We bieden veel info aan via ons intranet:
statische info maar ook korte filmpjes over AI, over onze richtlijnen, do's en don'ts, risico's en mogelijkheden.
(https://gentplus.sharepoint.com/sites/mia-IT/SitePages/dc3dc744260e727b98957c3192d43229.aspx )
Voor alle gebruikers is er visuele ondersteuning in de vorm van een AI onepager die grafisch aangeeft hoe we met AI omgaan binnen de stad.
We waren bij de eerste organisaties die AI-richtlijnen opstelden.
Die staan op Mia en we verwijzen er naar telkens we een nieuwsbericht plaatsen over iets wat met AI te maken heeft, bv. bij de aankondiging van het verbod op Deepseek.
(https://gentplus.sharepoint.com/sites/mia-IT/SitePages/5026300356688b0c25cade54e92a20b9.aspx )
Medewerkers die veel schrijven kunnen een hele dag opleiding volgen in prompting, heel praktijkgericht. Het gaat bv. om communicatiemedewerkers.
In een lerend netwerk over AI op Teams delen geïnteresseerde medewerkers inspiratie met elkaar.
Er staan aangepast korte filmpjes over Copilot en andere AI-tools op Oase, ons online leerplatform.
Dankzij enkele gerichte use cases (toepassingen met AI) worden kleine groepjes medewerkers zich bewust van de mogelijkheden en limieten van AI-toepassingen.
Voor alle medewerkers bieden we een opleiding van 2 uur aan rond artificiële intelligentie (AI), Microsoft Copilot en prompting. Deze opleiding is enerzijds ontworpen om medewerkers te helpen de kneepjes van het vak te leren en efficiënter en creatiever te werken met AI-tools.
Maar anderzijds verwijzen we tussendoor ook naar de richtlijnen rond correct gebruik van AI en de risico’s die daarbij horen.
Wat deze opleiding extra toegankelijk maakt, is dat deze zowel klassikaal als in videovorm gevolgd kan worden. Dit betekent dat je de sessie kunt bijwonen op een van de geplande data in het auditorium van De Stroom, of je kunt ervoor kiezen om de videoversie te bekijken wanneer het jou uitkomt. Dit biedt flexibiliteit voor medewerkers die zich niet kunnen vrijmaken op de geplande data.
Ondertussen vonden 4 klassikale sessies plaats waarmee we telkens meer dan 100 medewerkers bereiken. Ook in maart en april staat er een sessie gepland.
Er zijn 6 video’s beschikbaar die volgende topics behandelen:
1. Inleiding tot generatieve AI en Microsoft Copilot
2. Microsoft Copilot kant-en-klaar uitgelegd
3. De kunst van het prompten
4. Documenten analyseren met MS Copilot
5. Afbeeldingen maken met MS Copilot
6. Beperkingen en valkuilen van Generatieve AI
Hoe ver is de voorbereiding (van de AI act, nvdr.) gevorderd?
Zoals u hoort staan we op het vlak van het informeren van onze medewerkers al redelijk ver. Dit is natuurlijk een proces dat continu in ontwikkeling is, en dat we blijven opvolgen en verbeteren waar mogelijk.
Voor de andere pijlers van de AI Act, nl. het classificeren van bestaande toepassingen en het toezicht op bestaande applicaties, werken we nauw samen met de bevoegde instanties, zoals de Vlaamse overheid.
Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers niet alleen leren ‘hoe AI werkt’, maar ook wanneer en waarom het op een verantwoorde manier kan worden ingezet?
In 2025 hebben we als stadsorganisatie voor AI zes belangrijke thema’s gedefinieerd. Eén van deze thema’s is Betrouwbare AI. Dit thema is gericht op het waarborgen van de betrouwbaarheid van AI-producten door te voldoen aan zowel ethische als technische normen. Dit omvat aspecten zoals informatiebeveiliging, transparantie en eerlijkheid.
Zoals ik aangegeven heb in mijn eerdere antwoord, beperken onze opleidingen zich niet tot technische skills, maar bieden we ook informatie en opleidingen aan rond de beperkingen en valkuilen van AI.
De stad gent werkt binnen een AI kader, dat ontwikkeld werd samen met de Vlaamse overheid, dat ook expliciet een aantal criteria bevat voor verantwoord gebruik. Zo willen we niet dat gevoelige of persoonlijke gegevens gebruikt worden in de prompt, dat resultaten niet zomaar mogen gebruikt worden zonder menselijke toets en dat we steeds transparant zijn over het gebruik van AI.
Neemt de stad daar initiatieven (naar burgers) rond in het kader van digitale ondersteuning?
De stad neemt geen expliciete initiatieven naar zijn burgers toe omtrent informatie rond AI.
Dit is echter wel inbegrepen in de algemene digitale dienstverlening van de stad:
Burgers met digitale vragen kunnen terecht in 35 Gentse Digipunten, ook met vragen over AI. We voorzien voor de digihelpers in de Digipunten (stad.gent/digipunten) opleidingen over AI.
Hierin leren ze met generatieve AI werken en ontdekken ze hoe ze die kunnen inzetten in hun Digipunt, bijvoorbeeld om stappenplannen te genereren die ze kunnen meegeven aan burgers met digitale vragen. Ze leren ook hoe ze AI-vragen van burgers kunnen beantwoorden.
vr 14/03/2025 - 14:10