Terug
Gepubliceerd op 13/03/2025

2025_MV_00092 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: Overlast langdurig parkeren PR Gentbrugge

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 12/03/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 13/03/2025 - 08:42
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Jenna Boeve; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Lies Vanpeperstraete; Christophe Peeters; Filip Van Laecke; Joris Vandenbroucke; Tom Van Dyck

Afwezig

Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Johan Deckmyn; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Tom Van Dyck

Voorzitter

Jenna Boeve
2025_MV_00092 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: Overlast langdurig parkeren PR Gentbrugge 2025_MV_00092 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: Overlast langdurig parkeren PR Gentbrugge

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De parkeerdruk in Gent groeit. In reactie daarop wil de stad de PR-capaciteit verhogen. De Park&Ride in Gentbrugge onder het viaduct is een onderdeel van die strategie, maar op elk gegeven moment staan daar heel veel voertuigen langdurig geparkeerd, waaronder mobilhomes, caravans en bestelwagens. Vele voertuigen/aanhangwagens blijven vele maanden staan. Dit verhindert dat er plaats is voor buurtbewoners en dagjesbezoekers en zorgt voor lokale klachten.

De huidige reglementering stelt dat niet-gemotoriseerde voertuigen maximum 24 uur op de openbare weg mogen staan. Hetzelfde geldt voor kampeerwagens die meer dan 7,5 ton wegen. Kampeerwagens die minder dan 7,5 ton wegen kunnen onbeperkt blijven staan.

Indiener(s)

Jonas Naeyaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

ma 10/02/2025 - 11:01

Toelichting

  1. Hoeveel boetes zijn er in 2022, 2023 en 2024 uitgeschreven voor overtredingen aan de P+R Gentbrugge en de nabije parkeerplaatsen aan de Land van Rodelaan?
  2. Is het stadsbestuur zich bewust van deze aanhoudende problematiek en zo ja; is deze in kaart gebracht? Hoeveel van het totale aantal parkeerplaatsen wordt gemiddeld ingenomen door voertuigen die er langer dan 1 maand staan?
  3. Overweegt het stadsbestuur een verandering van de regels ten voordele van bewoners en tijdelijke bezoekers bijvoorbeeld door:
    1. De tonnage-regels aan te passen.
    2. Het uitbreiden van mobilhome-plaatsen zoals die aan de sporthal Driebeek
    3. Opvolging van quasi-permanent achtergelaten campers en andere grote voertuigen.

Bespreking

Antwoord

Beste Mr. Naeyaert, 

Ik ben mij ervan bewust dat oneigenlijk gebruik van Park and Rides - oa. P&R onder het E17-viaduct, P&R Arsenaal, maar evengoed P&R Bourgoyen - meer dan eens voor komt. Dit is een gekend pijnpunt omdat een ‘P&R gebruiker’ moeilijk te definiëren valt, waardoor ook de handhaving omslachtig en complex is. Door het uitbreiden van de betalende parkeerzone in Gentbrugge en de keuze om de P&R onder het viaduct niet toe te voegen aan de zone, nam dit oneigenlijk gebruik wellicht toe. Het langparkeren van een tweede wagen, bijvoorbeeld, kan er gratis. Iets wat in de wijk ten noorden van de P&R niet meer kan. 

Hoe groot het probleem is, is moeilijk te zeggen. Net omdat parkeren er gratis kan, worden er geen retributies uitgeschreven op de P&R. Er bestaat vandaag ook geen reglement dat langparkeren verbiedt waardoor er ook geen handhaving georganiseerd kan worden. 

Goed functionerende P&R infrastructuur zie ik als belangrijk onderdeel van de nieuwe parkeerfilosofie voor deze stad. Hoe beter we erin slagen lang parkerende bezoekers aan de rand van onze stad te ontvangen, hoe minder wagens zich een weg zoeken doorheen onze smalle straten naar het centrum en hoe aangenamer de stad wordt. Hoe meer ruimte er ook ontstaat in de centrumparkings voor bewoners, kortparkeerders, handelaars of voor fietsers en hoe lager de parkeerdruk op straat.  

Ik ga hier dus mee aan de slag. Het Mobiliteitsbedrijf zal de komende maanden onderzoeken op welke manier het oneigenlijk gebruik van P&R infrastructuur kan worden tegengegaan. Alle mogelijk pistes, ook diegene die u oplijst, zullen deel uitmaken van dit onderzoek. Op basis daarvan zal ik maatregelen voorleggen aan het college.  

wo 12/03/2025 - 19:19