Terug
Gepubliceerd op 25/03/2025

2025_GR_00229 - Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening - benoeming voorzitter en secretariaat - samenstelling jury deskundige kandidaten - Goedkeuring

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 12/03/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 13/03/2025 - 08:42
Behandeld

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Joris Vandenbroucke

Aanwezig

Patricia De Beule; Jenna Boeve; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Lies Vanpeperstraete; Christophe Peeters; Filip Van Laecke; Joris Vandenbroucke; Tom Van Dyck

Afwezig

Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Johan Deckmyn; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Tom Van Dyck

Voorzitter

Jenna Boeve
2025_GR_00229 - Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening - benoeming voorzitter en secretariaat - samenstelling jury deskundige kandidaten - Goedkeuring 2025_GR_00229 - Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening - benoeming voorzitter en secretariaat - samenstelling jury deskundige kandidaten - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §1

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.3.3, § 3

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, Artikel 1.3.3.
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

Samenstelling Gecoro

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening richt een adviesraad voor ruimtelijke ordening in op het niveau van de gemeente, nl. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (verder in dit besluit Gecoro genoemd). De samenstelling en de werking van deze commissie worden verder geregeld in het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

De voorzitter en de vaste secretaris van de Gecoro worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De voorzitter, leden, plaatsvervangers en de vaste secretaris worden benoemd door de gemeenteraad.

De Gecoro is naast een voorzitter samengesteld uit deskundigen inzake ruimtelijke ordening met daarnaast vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen binnen de gemeente.

De Gecoro-leden en hun plaatsvervangers worden benoemd voor 6 jaar en hun benoeming is hernieuwbaar.

De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.

Op 22 september 2022 nam het college van burgemeester en schepenen onder meer het principebesluit om de adviesraad Onroerend Erfgoed te verankeren binnen de werking van de Gecoro, en dat op het moment dat de Gecoro opnieuw wordt samengesteld. 

 

Hersamenstelling Gecoro

Het college van burgemeester en schepenen keurde op 26 september 2024 de wijze van aanpak voor de hersamenstelling van de Gecoro en het werken met een jury voor de beoordeling van de deskundige kandidaten, goed. Op 10/01/2025 verstreek de termijn voor het kandideren via een open oproep als deskundig Gecoro-lid. Er werden 59 kandidaturen ingediend. Ondertussen worden nog voordrachten gedaan voor vertegenwoordiging in de Gecoro, vanuit de aangeschreven middenveldorganisaties. De benoeming van de nieuwe Gecoro zal later dit voorjaar aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Voorzitter Gecoro

In het hierboven vermelde collegebesluit van 26 september 2024 werd ook goedgekeurd dat het college van burgemeester en schepenen een voordracht zou doen aan de gemeenteraad voor het benoemen van de voorzitter van de nieuwe Gecoro. Hij of zij moet deskundig zijn op het vlak van ruimtelijke ordening.

  • Hij/zij heeft affiniteit met het brede werkveld van het ruimtelijk beleid,
  • Hij/zij staat boven de belangen van één groep binnen de GECORO,
  • Hij/zij heeft een heldere visie op de GECORO werking binnen de stadsorganisatie en het maatschappelijke veld,
  • Hij/zij verbindt, motiveert de leden en creëert een vertrouwensband tussen de leden van de GECORO en de stadsorganisatie,
  • Hij/zij heeft ervaring in het werken met diversiteit in maatschappelijke en deskundigengroepen en beheerst groepsdynamieken,
  • Hij/zij investeert tijd in de inhoudelijke en methodologische voorbereiding en werking van de GECORO,
  • Hij/zij stimuleert kwaliteitszorg in de werking en in de adviesverlening.

De nieuwe voorzitter zal deel uitmaken van de jury die de  binnengekomen kandidaturen voor een mandaat als deskundige in de nieuwe Gecoro zal beoordelen (zie verder in dit besluit).

Secretariaat Gecoro

In het hierboven vermelde collegebesluit van 26 september 2024 werd ook goedgekeurd dat het college van burgemeester en schepenen een voordracht zou doen aan de gemeenteraad voor het benoemen van de secretaris (of secretariaat) van de nieuwe Gecoro. De huidige door de gemeenteraad benoemde secretaris Jeroen Demuynck van de Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning, maakt per 1/05/2025 geen deel meer uit van deze dienst en kan bijgevolg de rol van Gecoro-secretaris niet langer opnemen.

Jury deskundige kandidaten

In het hierboven vermelde collegebesluit van 26 september 2024 werd ook goedgekeurd dat er een jury zou worden samengesteld voor de beoordeling van de binnengekomen kandidaturen voor een mandaat als deskundige in de nieuwe Gecoro.

De jury voor het inventariseren van de binnengekomen kandidaturen als deskundige in de nieuwe Gecoro en de beoordeling van deze kandidaturen, zou worden samengesteld als volgt:

  • 1p - de Gecoro-voorzitter (benoemd door de nieuwe GR) = extern persoon;
  • 1p - vertegenwoordiging uit Dienst Beleidsparticipatie;
  • 1p - Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning;
  • 1p - Dienst Stadsarcheologie en Monumentenzorg;
  • 1p - de adjunct-secretaris van de Gecoro

Waarom wordt deze beslissing genomen?

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening richt een adviesraad voor ruimtelijke ordening in op het niveau van de gemeente, nl. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro). De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De voorzitter en de vaste secretaris van de Gecoro worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen.

Benoeming voorzitter Gecoro

Het college van burgemeester en schepenen draagt mevrouw Mieke Paelinck voor als kandidaat-voorzitter. Mevrouw Mieke Paelinck voldoet aan de hierboven in het besluit opgesomde deskundigheidsvoorwaarden. Mieke Paelinck is de huidige voorzitter van de Gecoro en werd benoemd door de gemeenteraad op 26/09/2022. Zij blijft bijgevolg na de benoeming van de nieuwe Gecoro en de installatievergadering ervan, haar zelfde rol verder opnemen. Haar CV wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.

Benoeming secretariaat

Het college van burgemeester en schepenen draagt volgende personen voor om het vaste secretariaat van de Gecoro te vormen:

  • Rik De Kezel van Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning als secretaris
  • Koen Lepla van Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning als adjunct-secretaris

Verdere timing benoeming Gecoro

Na de werkzaamheden van de jury voor de evaluatie van de kandidaturen van de deskundige Gecoro-leden en nadat de aangeschreven maatschappelijke geledingen hun respectieve kandidaten hebben voorgedragen zal de gemeenteraad nog vóór het zomerreces:

  • op voordracht van het college van burgemeester en schepenen, de organisaties van de maatschappelijke geledingen definitief aanduiden die een vertegenwoordiger (een effectief en een plaatsvervangend lid) naar de Gecoro mogen afvaardigen;
  • op basis van de voordrachten van de maatschappelijke geledingen de leden en hun plaatsvervangers benoemen;
  • op basis van het rapport van de jury de deskundige leden en hun plaatsvervangers benoemen.
  • op basis van het rapport van de jury de aanleg van een reservelijst goedkeuren met geschikte kandidaten die niet worden benoemd.

Bij de formele samenstelling van de Gecoro zal de gemeenteraad rekening moeten houden met de wettelijke verplichting rond de genderverhouding die wordt opgelegd aan raden en overlegstructuren die tot doel hebben een gemeentebestuur te adviseren.

Activiteit

AC34298 Uitwerken en opvolgen ruimtelijke beleidsopties

Besluit

Artikel 1

Keurt goed, op voordracht van het college van burgemeester en schepenen, de benoeming van mevrouw Mieke Paelinck als voorzitter van de GECORO van de Stad Gent, die haar huidige opdracht na benoeming van de nieuwe Gecoro, zal verderzetten.

Artikel 2

Keurt goed, op voordracht van het college van burgemeester en schepenen, de benoemingen van de heer Rik De Kezel als secretaris en Koen Lepla als adjunct-secretaris van de GECORO van de Stad Gent;


Bijlagen

  • CV Mieke Paelinck Mieke_2025.pdf