Terug
Gepubliceerd op 13/03/2025

2025_MV_00161 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Parkeerverbod vrachtwagens Brugse Vaart

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 12/03/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 13/03/2025 - 08:42
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Jenna Boeve; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Lies Vanpeperstraete; Christophe Peeters; Filip Van Laecke; Joris Vandenbroucke; Tom Van Dyck

Afwezig

Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Johan Deckmyn; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Tom Van Dyck

Voorzitter

Jenna Boeve
2025_MV_00161 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Parkeerverbod vrachtwagens Brugse Vaart 2025_MV_00161 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Parkeerverbod vrachtwagens Brugse Vaart

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Collega’s Helga Stevens en Anneleen Van Bossuyt stelden de voorbije jaren al eerder vragen over een parkeerverbod voor vrachtwagens op de Brugse Vaart. De vrachtwagens staan vaak heel dicht bij opritten op de N9 komende van Mariakerke waardoor auto’s die uit deze straten komen al op de rijbaan moeten komen om aankomend verkeer te zien komen. Dit brengt uiteraard het gevaar mee dat de neus van het voertuig wordt aangereden wat in het weekend van 23 februari nog maar eens gebeurde, specifiek aan de oprit van de Mazestraat.

In de laatste schriftelijke vraag van raadslid Van Bossuyt van februari 2024 ging het ook specifiek over deze oprit. Deze oprit was origineel niet meegenomen in de parkeerverboden door een private inrit maar stad ging dit met AWV regelen. Dit blijkt echter nog steeds niet voldoende.

Indiener(s)

Bob Cammaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

di 25/02/2025 - 23:00

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Welke maatregelen zijn er het voorbije jaar genomen, op welk moment, om deze situatie op de Brugse Vaart veiliger te maken?
  • Welke bijkomende maatregelen zal de schepen voorzien om deze verkeerssituatie eindelijk veilig te maken voor de bewoners van Kolegem en Mariakerke?

Bespreking

Antwoord

Beste Mr. Cammaert, 

De N9 – ofwel de Brugse Vaart – wordt beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). In samenspraak met het Mobiliteitsbedrijf werd de voorbije jaren het parkeren nabij de kruispunten onmogelijk gemaakt. Dit betekende een forse verbetering voor automobilisten die uit de zijstraten de N9 willen oprijden en op deze manier een beter zicht hebben op aankomend verkeer.  

De locatie aan de Mazestraat waar u naar verwijst, namelijk het oprijdzicht op verkeer van de N9 komende van de R4, werd in eerste instantie niet meegenomen in deze oefening aangezien hier iets verder reeds een parkeerverbod geldt door de private inrit. Echter, na afstemming met AWV gaf AWV positief advies om ook op deze locatie maatregelen te treffen, met name verdrijvingsvlakken zodat ook hier altijd het oprijzicht gegarandeerd wordt. Ook ‘s nachts. In mei 2024 werd deze bijkomende ingreep gerealiseerd door AWV. 

Tot slot is het van belang op te merken dat AWV al geruime tijd bezig is met de integrale herinrichting van de Brugsevaart N9. Op dit moment zijn de noodzakelijke grondverwervingen hiervoor lopende. In afwachting van deze heraanleg zijn op dit moment geen bijkomende ingrepen gepland. 

 

 

wo 12/03/2025 - 22:01