Terug
Gepubliceerd op 08/05/2025

2025_MV_00419 - Mondelinge vraag van raadslid Karlijn Deene: Hernieuwde focus op kennisoverdracht en talentontwikkeling in onderwijs

commissie welzijn, werk, onderwijs, participatie en personeel (WWOPP)
di 13/05/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
2025_MV_00419 - Mondelinge vraag van raadslid Karlijn Deene: Hernieuwde focus op kennisoverdracht en talentontwikkeling in onderwijs 2025_MV_00419 - Mondelinge vraag van raadslid Karlijn Deene: Hernieuwde focus op kennisoverdracht en talentontwikkeling in onderwijs

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Het nieuwe Gentse bestuursakkoord bevat volgende passage: “We zien de scholen als plaatsen waar alle kinderen en hun persoonlijk netwerk samenkomen, als aanknopingspunt om sociale en welzijnsproblematieken aan te pakken waarmee de schoolteams mee geconfronteerd worden. We willen daarmee alle kansen bieden aan alle kinderen en schoolteams ondersteunen zodat zij kunnen focussen op hun onderwijsopdracht, namelijk talentonwikkeling en kennisoverdracht.” 

Een hernieuwde focus op kennisoverdracht en talentontwikkeling is ook de betrachting van de vorige en huidige Vlaamse minister van onderwijs, met als doelstelling de negatieve trend die zichtbaar is in diverse internationale onderzoeken te keren. Minister Demir kondigde recent een aantal maatregelen af die dit moeten helpen waarmaken: werken met inspiratiescholen, die andere scholen op sleeptouw nemen, niet alleen op vlak van kennisverwerving en didactiek, maar met duidelijk aandacht ook voor het aspect discipline; de oprichting van een kenniscentrum dat de inspiratie- en andere scholen moet bijstaan; ondersteuning voor de onderwijskoepels in de context van de invoering van de opstapel staande nieuwe minimumdoelen en ter versterking van de pedagogische begeleidingsdiensten; en de nodige middelen om de hele aanpak degelijk wetenschappelijk te onderbouwen. 

Over het belang van discipline stelde onderwijsexpert Tim Surma recent nog het volgende: “Als je de kinderen niet leert dat ze de klas in stilte moeten binnenkomen, moet je als leerkracht constant de champetter spelen. Scholen die wel inzetten op een rustige leeromgeving, zien een gigantische invloed. Een aanzienlijk deel van de leerwinst die je kán realiseren, valt te halen met duidelijke regels die consequent worden toegepast.” De nieuwe minimumdoelen zouden voor de vakken wiskunde en Nederlands verplicht ingaan op 1 september 2026 en voor de andere vakken één jaar later. Maar o.a. Antwerpen en Mechelen hebben wat hun scholen betreft al geopperd om indien mogelijk op vrijwillige basis al een jaar eerder van start te gaan. 

 

Indiener(s)

Karlijn Deene

Gericht aan

Evita Willaert

Tijdstip van indienen

wo 07/05/2025 - 08:57

Toelichting

  1. Hoe wil de schepen er wat de stedelijke scholen betreft via haar beleid toe bijdragen dat schoolteams opnieuw meer kunnen focussen op kennisoverdracht en talentontwikkeling? Hoe wil de schepen dit aanpakken? Welke rol zal het Gentse Onderwijscentrum hierin spelen?
  2. Hoe staat de schepen tegenover de klemtoon die de minister van onderwijs legt op het belang van discipline in de klas en op school? Hoe evalueert ze de situatie in de stedelijke scholen? Welke feedback heeft ze hierover?
  3. Is de schepen bereid om – in goed overleg – te bekijken of een snellere invoering van de nieuwe minimumdoelen haalbaar kan zijn in de stedelijke basisscholen?