In een recent artikel konden we de bezorgdheden lezen van de bewoners van de Amand Casier de ter Bekenlaan in Mariakerke. Een jaar geleden werden na een zware storm alle (onveilige) bomen terecht gerooid. Het toenmalige stadsbestuur beloofde de bewoners dat men snel werk zou maken van de heraanplanting, met als timing najaar van 2024.
Vandaag – meer dan een jaar later – is er echter nog geen enkele boom geplant. De bewoners ervaren niet enkel een verlies aan leefkwaliteit, maar merken ook een verslechtering van de verkeersveiligheid. Het wegbeeld (zonder bomen) nodigt bestuurders uit om sneller te rijden. Tot overmaat van ramp klagen de bewoners ook over een gebrek aan transparante communicatie vanuit de stad. Om het één en ander uit te klaren heb ik volgende vragen:
Meneer Naeyaert,
De bomen in de Armand Casier de ter Bekenlaan moesten gerooid worden omwille van wortelschade én omwille van de beperkingen van hun standplaats, waardoor de veiligheid in het gedrang kwam. Een duurzame heraanplant vereist grotere standplaatsen voor de bomen, wat in deze straat niet evident is.
Op korte termijn is een grootschalige herinrichting van deze straat niet opgenomen in de budgettering en de planning (andere straten in Gent zijn er slechter aan toe en dienen prioritair aangepakt te worden). Onze stadsdiensten onderzoeken wel hoe we extra ondergrondse en bovengrondse ruimte kunnen creëren in het wegprofiel met kleinschalige ingrepen. Deze oefening bleek complexer dan ingeschat waarbij we natuurlijk ook rekening moeten houden met andere ruimteclaims van bv voetgangers, autocirculatie en openbaar vervoer. De oefening vergde meer tijd dan initieel gedacht.
Ook de verkeersveiligheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt. In de Armand Casier de ter Bekenlaan wordt inderdaad sneller gereden dan de toegelaten snelheid. Maar dit is ook het geval in de parallelle Oranjeboomstraat die op drukke momenten als alternatief wordt gebruikt. Om geen ongewenste verkeersverschuivingen naar woonstraten te krijgen, moeten verkeerstechnische snelheidsremmende maatregelen dus op gebiedsniveau bekeken worden. Verschillende afwegingen spelen daarbij mee zoals het feit dat hier een lijnbus rijdt, maar ook de sterke aanwezigheid van de schoolgaande fietsers. De Groendienst, de Dienst wegen en verkeer en de Dienst mobiliteit hebben verschillende oplossingen bekeken maar zowel as-verschuivingen als rijbaankussens als wegversmallingen zijn op deze plek niet aangewezen.
Deze zomer nog wordt een profielput gemaakt (sleuvenonderzoek) die ons meer informatie zal verschaffen over de bodemstructuur en bodemtextuur van de standplaats: In welke mate is de bodem verdicht? Hoe functioneert de vochthuishouding en de gasuitwisseling? Het antwoord op deze vragen zal verder richting geven aan eventuele ingrepen die de Groendienst kan treffen en welk soort bomen best aangeplant worden. De voormalige aanplant bestond uit Alnus x spaethi ‘Spaeth’, in het Nederlands officieus bekend als de ‘grootbladige els’ of ‘Japanse Kaukasische els’. De nieuwe aanplant zal bestaan uit meerdere soorten die kleiner zijn dan de voormalige elzen, maar voldoende groot om de doorgang voor bussen of zwaar vervoer niet te hinderen.