Terug
Gepubliceerd op 19/06/2025

2025_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: heraanplanting bomen Amand Casier de ter Bekenlaan (Mariakerke)

commissie vrije tijd, openbaar groen, openbare netheid en klimaat (VOGOK)
di 17/06/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: di 17/06/2025 - 22:25
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Karlijn Deene; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Ronny Rysermans; Frederik Sioen; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sarah Van Acker; Jenna Boeve; Bob Cammaert; Stefaan De Winter; Barbara Bonte; Veli Yüksel; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter CD&V; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Johan Deckmyn; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Bram Van Braeckevelt; Astrid De Bruycker; Stijn De Roo; Joris Vandenbroucke; Jeroen Paeleman; Lien Van de Velde; Eduard Delputte; Christel Verleyen; Arnout Verstraete; David Cis; Sabine Van Belle; Caroline Van Peteghem; Elly Dermaut; Klaartje Huyge; Peter Meirsschaut

Afwezig

Freya Van den Bossche; Sophie Vanonckelen; Laura Schuyesmans; Gert Robert; Els Roegiers; Filip Van Laecke; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Bart Tembuyser; Sherley Blomme

Verontschuldigd

Bruno Matthys; Julie Steendam; Simon Smagghe; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Yüksel Kalaz

Secretaris

Jeroen Paeleman

Voorzitter

Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent
2025_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: heraanplanting bomen Amand Casier de ter Bekenlaan (Mariakerke) 2025_MV_00458 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: heraanplanting bomen Amand Casier de ter Bekenlaan (Mariakerke)

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In een recent artikel konden we de bezorgdheden lezen van de bewoners van de Amand Casier de ter Bekenlaan in Mariakerke. Een jaar geleden werden na een zware storm alle (onveilige) bomen terecht gerooid. Het toenmalige stadsbestuur beloofde de bewoners dat men snel werk zou maken van de heraanplanting, met als timing najaar van 2024.

Vandaag – meer dan een jaar later – is er echter nog geen enkele boom geplant. De bewoners ervaren niet enkel een verlies aan leefkwaliteit, maar merken ook een verslechtering van de verkeersveiligheid. Het wegbeeld (zonder bomen) nodigt bestuurders uit om sneller te rijden. Tot overmaat van ramp klagen de bewoners ook over een gebrek aan transparante communicatie vanuit de stad. Om het één en ander uit te klaren heb ik volgende vragen:

Indiener(s)

Jonas Naeyaert

Gericht aan

Bram Van Braeckevelt

Tijdstip van indienen

di 13/05/2025 - 11:34

Toelichting

  1. Kan het stadsbestuur bevestigen waarom de heraanplanting van de bomen in de Amand Casier de ter Bekenlaan vertraging heeft opgelopen, ondanks eerdere beloftes?
  2. Wat is de huidige stand van zaken van het aangekondigde sleufonderzoek en tegen wanneer mag de buurt een concrete heraanplanting verwachten?
  3. Wordt er parallel ook bekeken hoe de verkeersveiligheid intussen gegarandeerd kan worden, in afwachting van een volledige herinrichting van de laan?
  4. Hoe zal de buurt voortaan beter en transparanter worden geïnformeerd over de voortgang van dit dossier?
  5. Aan welke bomen wordt er nu gedacht, gezien de vorige (Japanse Els?) niet geschikt of veilig waren? 
    1. Kiezen we deze keer voor bomen die niet enorm hoog worden en die zo stormveiliger zijn, maar ook zorgen voor minder bladafval in dakgoten?

Bespreking

Antwoord

Meneer Naeyaert,

De bomen in de Armand Casier de ter Bekenlaan moesten gerooid worden omwille van wortelschade én omwille van de beperkingen van hun standplaats, waardoor de veiligheid in het gedrang kwam. Een duurzame heraanplant vereist  grotere standplaatsen voor de bomen, wat in deze straat niet evident is.

Op korte termijn is een grootschalige herinrichting van deze straat niet opgenomen in de budgettering en de planning (andere straten in Gent zijn er slechter aan toe en dienen prioritair aangepakt te worden).  Onze stadsdiensten onderzoeken wel hoe we extra ondergrondse en bovengrondse ruimte kunnen creëren in het wegprofiel met kleinschalige ingrepen. Deze oefening bleek complexer dan ingeschat waarbij we natuurlijk ook rekening moeten houden met andere ruimteclaims van bv voetgangers, autocirculatie en openbaar vervoer. De oefening vergde meer tijd dan initieel gedacht.

Ook de verkeersveiligheid is daarbij een belangrijk aandachtspunt. In de Armand Casier de ter Bekenlaan wordt inderdaad sneller gereden dan de toegelaten snelheid. Maar dit is ook het geval in de parallelle Oranjeboomstraat die op drukke momenten als alternatief wordt gebruikt. Om geen ongewenste verkeersverschuivingen naar woonstraten te krijgen, moeten verkeerstechnische snelheidsremmende maatregelen dus op gebiedsniveau bekeken worden. Verschillende afwegingen spelen daarbij mee zoals het feit dat hier een lijnbus rijdt, maar ook de sterke aanwezigheid van de schoolgaande fietsers. De Groendienst, de Dienst wegen en verkeer en de Dienst mobiliteit hebben verschillende oplossingen bekeken maar zowel as-verschuivingen als rijbaankussens als wegversmallingen zijn op deze plek niet aangewezen.

Deze zomer nog wordt een profielput gemaakt (sleuvenonderzoek) die ons meer informatie zal verschaffen over de bodemstructuur en bodemtextuur van de standplaats: In welke mate is de bodem verdicht? Hoe functioneert de vochthuishouding en de gasuitwisseling? Het antwoord op deze vragen zal verder richting geven aan eventuele ingrepen die de Groendienst kan treffen en welk soort bomen best aangeplant worden. De voormalige aanplant bestond uit Alnus x spaethi ‘Spaeth’, in het Nederlands officieus bekend als de ‘grootbladige els’ of ‘Japanse Kaukasische els’. De nieuwe aanplant zal bestaan uit meerdere soorten die kleiner zijn dan de voormalige elzen, maar voldoende groot om de doorgang voor bussen of zwaar vervoer niet te hinderen.


wo 18/06/2025 - 12:48