Zoals in andere steden en gemeenten gebruikt wordt, zijn ook bij de invoering van de glasbollen in Gent, QR-codes aangebracht aan de glasbollen. Deze hebben een dubbele functie. Ze kunnen gebruikt worden door burgers om een volle glasbol te melden, alsook om sluikstort bij de glasbol aan te geven.
Ik ontvang echter meldingen van burgers dat dergelijke stickers vaak zeer laag zijn aangebracht op de glasbol. Dit bemoeilijkt het scannen van de QR-codes. Ook zouden de stickers zeer klein zijn. De zichtbaarheid en toegankelijkheid van de QR-codes is dus allesbehalve ideaal.
Daarom volgende vragen;
1. Heeft de schepen ook al dergelijke signalen ontvangen wat betreft de aangebrachte stickers?
2. Wordt er overwogen om dergelijke stickers hoger op de glasbol te plaatsen én om grotere, zichtbare stickers te gebruiken?
3. Hoeveel meldingen zijn er al gebeurd via dergelijke QR-codes, sinds de invoering hiervan? Hoeveel voor ‘volle glasbollen’ en hoeveel voor ‘sluikstort’?
Over de QR-codes ontving IVAGO noch ikzelf enige melding.
We kunnen dit zeker meenemen bij de evaluatie. Wel liet IVAGO me weten dat de huidige stickers onder een anti-graffiti-lak zitten en dus niet zomaar kunnen verplaatst worden.
De QR-codes verwijzen via een URL naar een webpagina van IVAGO, die ook via andere kanalen gepromoot wordt. IVAGO kan daardoor niet apart traceren welke bezoekers specifiek via de QR-codes op de glasbollen op de bewuste pagina terechtkwamen.
wo 18/06/2025 - 11:14