Uit diverse schriftelijke en mondelinge vragen over zwerfvuil en sluikstorten blijkt dat er diverse overheden en organisaties meldingen ontvangen, maar ook instaan voor het opruimen ervan, of in samenwerking met IVAGO het opruimen organiseren.
Bij de voorstelling van het Netheidsrapport deelde de schepen mee te werken aan een plan van aanpak waarbinnen er ‘eenheid van commando’ zal zijn. Een plan waarbinnen de beschikbare mensen en middelen zo efficiënt mogelijk zouden ingezet worden. Hiervoor zou een Task Force georganiseerd worden waarbij alle actoren zouden uitgenodigd worden.
Is de Task Force ondertussen samengekomen ?
Zo ja, welke actoren waren aanwezig ?
Wat werd er besproken ?
Hoe zal dit verder aangepakt worden, zijn er verschillende fases, met aanpak op middellange of korte termijn ? Leidt dit bv. ook tot acties op korte termijn ?
De eerste bijeenkomst vond plaats eerder deze maand, hier in het stadhuis op dinsdag 3 juni.
Alle partners die een rol spelen voor het opruimen van zwerfvuil en sluikstort waren uitgenodigd. Zo werden het Agentschap Wegen en Verkeer, De Vlaamse Waterweg, Farys, North Sea Port, De Lijn, NMBS, Infrabel, Agentschap Natuur en Bos, Natuurpunt, Watering der Assels, Vlaamse Milieu Maatschappij en Polder van Moervaart & Zuidlede uitgenodigd. De belangrijkste partners waren ook effectief aanwezig.
Daarnaast sloten ook heel wat stadspartners aan zoals IVAGO, het Dienstenbedrijf Sociale Economie, de Groendienst en Cel Regie Netheid.
De bedoeling van dit overleg was in de eerste plaats om de partners zelf aan het woord te laten en hun werking en huidige aanpak rond netheid te laten toelichten. Zo konden wij, maar ook de partners zelf, beter zicht krijgen op elkaars knelpunten en opportuniteiten. En het moet gezegd: drie uur lang was iedereen zeer aandachtig en was er echt een mooie groepsdynamiek met veel interesse in elkaars werking.
Alle partners moesten bijvoorbeeld erkennen dat handhaving niet evident is, maar uiteraard wel noodzakelijk als sluitstuk. Daarom werd alvast beslist om een apart overleg te organiseren specifiek rond handhaving, en hierop ook bijkomende handhavingspartners uit te nodigen zoals politie en GAS-ambtenaren.
Daarnaast viel ook op dat de werking van de andere overheidspartners sterk afhankelijk is van soms beperkte of dalende Vlaamse budgetten.
En het zal niet verbazen: opnieuw werd duidelijk hoe versnipperd de werking rond netheid is, en hoe belangrijk het dus is dat de verschillende partners en diensten op één lijn zitten om een impactvol resultaat op het openbaar domein te hebben.
Via Regie Netheid wordt momenteel werk gemaakt van het verslag en van de verdere opvolging.
Op korte termijn willen vooral inzetten op het verder uitwisselen van informatie en de zoektocht naar winsten op het terrein: waar is er overlap tussen diensten, hoe kunnen we meldingen samen sneller oppikken, zien we eenvoudige optimalisaties, enzovoort.
Een volgende stap die we willen zetten is het in kaart brengen van al het budget en mankracht die bij de verschillende diensten en partners voor netheid worden ingezet.
Daarnaast willen we bekijken hoe we met de bovenlokale partners samen een coalitie kunnen vormen om netheid aan te pakken. We nemen hiervoor ook contact op met andere centrumsteden en zoeken naar goede praktijken. Dit zal eerder een lange termijn actie zijn.
En zoals toegelicht, zullen we ook een overleg organiseren specifiek rond handhaven: hoe kunnen we elkaar hierin versterken, wat zijn de knelpunten, kunnen we hier praktijken uitwisselen? Dit overleg plannen we in het najaar. wo 18/06/2025 - 11:16