Terug
Gepubliceerd op 17/04/2025

2025_MV_00262 - Mondelinge vraag van raadslid Johan Deckmyn: Verkeersveiligheid voor fietsende kinderen in Drongen (Oude Abdijstraat en Antoon Catriestraat)

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 16/04/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 16/04/2025 - 19:26
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Johan Deckmyn; Christophe Peeters; Joris Vandenbroucke; Emmanuelle Mussche; Lien Braeckevelt; Lennert Hansen; Anneke De Coninck; Stefan Vanbroeckhoven; Jonas Couckuyt; Arnout Verstraete; Yves Roelandt; Cedric Van De Velde

Afwezig

Jenna Boeve; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Emmanuelle Mussche

Voorzitter

Patricia De Beule
2025_MV_00262 - Mondelinge vraag van raadslid Johan Deckmyn: Verkeersveiligheid voor fietsende kinderen in Drongen (Oude Abdijstraat en Antoon Catriestraat) 2025_MV_00262 - Mondelinge vraag van raadslid Johan Deckmyn: Verkeersveiligheid voor fietsende kinderen in Drongen (Oude Abdijstraat en Antoon Catriestraat)

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

De stad Gent profileert zich terecht als een fietsstad, waar duurzame en veilige verplaatsingen centraal staan. Toch tonen recente meldingen van bezorgde ouders aan dat de verkeersveiligheid in bepaalde schoolomgevingen onder druk staat.

In de Oude Abdijstraat te Drongen – nochtans een fietsstraat – worden fietsende kinderen naar verluidt dagelijks geconfronteerd met gevaarlijk rijgedrag. Meerdere inwoners maken melding van overdreven snelheid en gevaarlijke manoeuvres waarbij voertuigen rakelings langs kinderen rijden en brutaal invoegen.

Ook in de nabijgelegen Antoon Catriestraat, een zone 30, wordt door veel weggebruikers met overdreven snelheid gereden. Deze straat wordt nochtans intensief gebruikt door schoolgaande jeugd, onder meer richting basisschool De Mijlpaal.

In het kader van de veiligheid van de schoolgaande jeugd stel ik dan ook volgende vragen:

Indiener(s)

Johan Deckmyn

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

vr 21/03/2025 - 14:52

Toelichting

  1. Is het stadsbestuur op de hoogte van de gevaarlijke verkeerssituatie in de Oude Abdijstraat en de Antoon Catriestraat te Drongen?
  2. Worden er op korte termijn maatregelen overwogen om deze routes veiliger te maken, met name tijdens de schoolspitsuren?
  3. Overweegt het stadsbestuur anderen/bijkomende infrastructurele ingrepen (zoals bv. verkeersplateaus...)? 

Bespreking

Antwoord

antwoord in voorbereiding (red dbo 26/03/25)

wo 26/03/2025 - 11:28

Antwoord

Beste Mr. Deckmyn, 

Ik begrijp heel goed dat u bezorgd bent over de verkeersveiligheid in de Oude Abdijstraat en de Antoon Catriestraat, zeker in de buurt van een basisschool en tijdens de drukke schoolspitsuren. Dat zijn momenten waarop verkeersdrukte en kwetsbare weggebruikers, zoals jonge kinderen, samenkomen – en dat verdient uiteraard onze volle aandacht. 

Wat de Oude Abdijstraat betreft: het doodlopende deel, tussen de Antoon Catriestraat en de fietsonderdoorgang aan het station, is inderdaad ingericht als fietsstraat. Tot op vandaag kreeg het Mobiliteitsbedrijf geen meldingen over onveilig verkeersgedrag in dat straatdeel.  

In het andere deel van de Oude Abdijstraat – het deel dat géén fietsstraat is, maar voorzien werd van fietssuggestiestroken – zijn in het verleden wel meldingen binnengekomen over het negeren van het enkelrichtingsverkeer. Na verkeersonderzoek vanuit het Mobiliteitsbedrijf  bleek dat het hier gelukkig gaat om zeer sporadische inbreuken.  

Wat de Antoon Catriestraat betreft merk ik op dat deze weg een gewestweg is, waarvoor het Agentschap Wegen en Verkeer bevoegd is. Ik kan wel al meegeven dat AWV een grondige heraanleg plant van de Antoon Catriestraat en de Boskeetstraat. Daarbij komt er bijzondere aandacht voor verkeersveiligheid én voor veilige oversteekplaatsen, met name aan de schoolpoort van basisschool De Mijlpaal. Wij overleggen over dit project met AWV. 

Volgens de laatste stand van zaken bevindt dit project zich in de eindfase van de onteigeningen. Van zodra die afgerond zijn, kan de vergunningsaanvraag ingediend worden en de aanbestedingsprocedure opgestart worden. Dit dossier is dus in beweging, al begrijpen we dat de uitvoering voor buurtbewoners en ouders wellicht niet snel genoeg kan gaan. 

Op dit moment zijn er  geen bijkomende infrastructurele maatregelen voorzien op korte termijn, wat niet wegneemt dat we blijven luisteren naar signalen van bewoners, ouders én scholen, ook via de schoolconsulenten die vanuit het Mobiliteitsbedrijf zeer gericht contacten onderhouden met alle scholen in Gent. 
do 17/04/2025 - 09:17