We weten dat – ten laatste na de realisatie van de zgn. Coca-Colaweg – de op- en afrit naar en van de R4 in de Gestichtstraat zal worden afgesloten. Hetgeen tot gevolg zal hebben dat – gelet ook de eerdere beslissing om het deel van de Zwijnaardsesteenweg tussen de Galglaan en de De Pintelaan éénrichting te maken – de bewoners van Nieuw Gent de R4 nog kunnen bereiken, hetzij via de De Pintelaan, hetzij via de Heerweg-Noord.
In de Structuurvisie 2030 (uit 2018) staat op pagina 99 te lezen:
“Sommige groenklimaatassen zijn al zeer herkenbaar. Bijvoorbeeld groenklimaatas 5 richting Parkbos. Hier is de oude spoorlijn ingezet als wandel- en fietsas. Fietsbruggen over de E40 en de Ringvaart/R4 zorgen voor een continue verbinding. Ter hoogte van de De Pintelaan moet de groenklimaatas nog versterkt worden.”
Bewoners melden mij dat ze vrezen dat, gelet op voorgaande onduidelijke formulering, de De Pintelaan in de toekomst evenmin een optie zal zijn voor hen om vlot de R4 te bereiken.
Vandaar mijn vragen:
Beste Mr. Cammaert,
Laat me meteen ingaan op uw eerste punt, namelijk de plannen omtrent de groenklimaatas ter hoogte van de De Pintelaan. Zoals u terecht aanhaalt, stelt de Structuurvisie 2030 dat de groenklimaatas richting Parkbos op een aantal punten nog versterkt moet worden – en dat geldt ook voor de zone aan De Pintelaan. De concrete inrichting van deze groenklimaatas is echter nog in studiefase. Wat ik wél met zekerheid kan meegeven, is dat bij deze studie de bereikbaarheid van Nieuw Gent een essentiële randvoorwaarde vormt. Het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat de De Pintelaan een blijvende ontsluiting zal bieden van Nieuw Gent naar de N60-Oudenaardsesteenweg.
Meer nog: in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de N60 en de nieuwe fietsbrug ter hoogte van Ardoyen, werd hier nu al mee rekening gehouden. Het ontwerp van het kruispunt laat toe dat in dubbelrichtingsverkeer gereden zou worden op het deel van de De Pintelaan tussen de centrale bomenrij en de woningen. Het deel tussen de bomen en de UGent-campus zou op termijn groener ingericht kunnen worden, als onderdeel van de groenklimaatas.
Dan uw tweede vraag met betrekking tot de mogelijke openstelling van de ontsluitingsweg Bedrijventerrein Gent Zuid I.
Het antwoord daarop is duidelijk: het ontsluiten van woonverkeer via deze weg is niet de bedoeling. Zoals de naam al aangeeft, is deze weg specifiek bedoeld om vrachtverkeer van en naar de bedrijvenzones op een vlotte manier naar de R4 te leiden – zonder dat dit verkeer door de woonwijken hoeft te rijden. Dat uitgangspunt blijft overeind.
Net om die reden wordt in de toekomst – wanneer de Gestichtstraat wordt afgesloten – voorzien dat de De Pintelaan een volwaardige ontsluitingsfunctie zal opnemen voor het gemotoriseerd verkeer van Nieuw Gent. We begrijpen dat bewoners bezorgd zijn over de bereikbaarheid, maar ik kan u geruststellen: we nemen dat mee als een fundamentele randvoorwaarde in alle verdere ontwerpkeuzes.
Door de ontsluitingsweg exclusief voor te behouden voor de afwikkeling van het bedrijventerrein, zal deze weg voor het vrachtverkeer de meest aantrekkelijk connectie met de R4 vormen. In dat opzicht stelt de vraag zich op dit moment niet op welke manier wij eventueel toenemend vrachtverkeer doorheen Nieuw Gent zullen vermijden. Dat risico lijkt klein tot onbestaande.
wo 16/04/2025 - 21:54