Terug
Gepubliceerd op 17/04/2025

2025_MV_00281 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Verbinding De Pintelaan R4

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 16/04/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 16/04/2025 - 21:55
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Johan Deckmyn; Christophe Peeters; Joris Vandenbroucke; Emmanuelle Mussche; Lien Braeckevelt; Lennert Hansen; Joris Roos; Anneke De Coninck; Stefan Vanbroeckhoven; Jonas Couckuyt; Arnout Verstraete; Johan Vereecke; Marnix Vandenbulcke; Yves Roelandt; Cedric Van De Velde

Afwezig

Jenna Boeve; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Emmanuelle Mussche

Voorzitter

Patricia De Beule
2025_MV_00281 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Verbinding De Pintelaan R4 2025_MV_00281 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Verbinding De Pintelaan R4

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

We weten dat – ten laatste na de realisatie van de zgn. Coca-Colaweg – de op- en afrit naar en van de R4 in de Gestichtstraat zal worden afgesloten. Hetgeen tot gevolg zal hebben dat – gelet ook de eerdere beslissing om het deel van de Zwijnaardsesteenweg tussen de Galglaan en de De Pintelaan éénrichting te maken – de bewoners van Nieuw Gent de R4 nog kunnen bereiken, hetzij via de De Pintelaan, hetzij via de Heerweg-Noord.

In de Structuurvisie 2030 (uit 2018) staat op pagina 99 te lezen:

“Sommige groenklimaatassen zijn al zeer herkenbaar. Bijvoorbeeld groenklimaatas 5 richting Parkbos. Hier is de oude spoorlijn ingezet als wandel- en fietsas. Fietsbruggen over de E40 en de Ringvaart/R4 zorgen voor een continue verbinding. Ter hoogte van de De Pintelaan moet de groenklimaatas nog versterkt worden.”

Bewoners melden mij dat ze vrezen dat, gelet op voorgaande onduidelijke formulering, de De Pintelaan in de toekomst evenmin een optie zal zijn voor hen om vlot de R4 te bereiken.

 

Indiener(s)

Bob Cammaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

do 27/03/2025 - 19:33

Toelichting

Vandaar mijn vragen:

  • Zijn er al concrete plannen aangaande het versterken van de groenklimaatas ter hoogte van de De Pintelaan? Zo ja, wat is de concrete inhoud van die plannen?
  • Minstens indien de De Pintelaan minder vlot berijdbaar zou blijken, is er bereid om de zgn. Coca-Colaweg ook open te stellen voor de bewoners van Nieuw Gent om zich vlot naar de R4 te kunnen verplaatsen? Zal er als dan een ANPR-camera (‘elektronische vrachtwagensluis’) voorzien worden ten einde te vermijden dat vrachtwagens zich alsnog een weg banen door Nieuw Gent?

Bespreking

Antwoord

Beste Mr. Cammaert, 

Laat me meteen ingaan op uw eerste punt, namelijk de plannen omtrent de groenklimaatas ter hoogte van de De Pintelaan. Zoals u terecht aanhaalt, stelt de Structuurvisie 2030 dat de groenklimaatas richting Parkbos op een aantal punten nog versterkt moet worden – en dat geldt ook voor de zone aan De Pintelaan. De concrete inrichting van deze groenklimaatas is echter nog in studiefase. Wat ik wél met zekerheid kan meegeven, is dat bij deze studie de bereikbaarheid van Nieuw Gent een essentiële randvoorwaarde vormt. Het is dus uitdrukkelijk de bedoeling dat de De Pintelaan een blijvende ontsluiting zal bieden van Nieuw Gent naar de N60-Oudenaardsesteenweg. 

Meer nog: in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de N60 en de nieuwe fietsbrug ter hoogte van Ardoyen, werd hier nu al mee rekening gehouden. Het ontwerp van het kruispunt laat toe dat in dubbelrichtingsverkeer gereden zou worden op het deel van de De Pintelaan tussen de centrale bomenrij en de woningen. Het deel tussen de bomen en de UGent-campus zou op termijn groener ingericht kunnen worden, als onderdeel van de groenklimaatas. 

Dan uw tweede vraag met betrekking tot de mogelijke openstelling van de ontsluitingsweg Bedrijventerrein Gent Zuid I. 

Het antwoord daarop is duidelijk: het ontsluiten van woonverkeer via deze weg is niet de bedoeling. Zoals de naam al aangeeft, is deze weg specifiek bedoeld om vrachtverkeer van en naar de bedrijvenzones op een vlotte manier naar de R4 te leiden – zonder dat dit verkeer door de woonwijken hoeft te rijden. Dat uitgangspunt blijft overeind. 

Net om die reden wordt in de toekomst – wanneer de Gestichtstraat wordt afgesloten – voorzien dat de De Pintelaan een volwaardige ontsluitingsfunctie zal opnemen voor het gemotoriseerd verkeer van Nieuw Gent. We begrijpen dat bewoners bezorgd zijn over de bereikbaarheid, maar ik kan u geruststellen: we nemen dat mee als een fundamentele randvoorwaarde in alle verdere ontwerpkeuzes. 

Door de ontsluitingsweg exclusief voor te behouden voor de afwikkeling van het bedrijventerrein, zal deze weg voor het vrachtverkeer de meest aantrekkelijk connectie met de R4 vormen. In dat opzicht stelt de vraag zich op dit moment niet op welke manier wij eventueel toenemend vrachtverkeer doorheen Nieuw Gent zullen vermijden. Dat risico lijkt klein tot onbestaande. 

wo 16/04/2025 - 21:54