Stad Gent plant, in samenwerking met De Lijn en Farys, de heraanleg van de Poperingestraat, Radijsstraat, Dikkelindestraat en een deel van de Kolegemstraat. De geplande werkzaamheden omvatten onder meer de vernieuwing van de wegenis van gevel tot gevel, de aanleg van een gescheiden rioolstelsel en het inrichten van nieuwe tramhaltes met wachtaccommodatie.
Vanaf september 2025 zal tramlijn T2 niet meer rijden tussen Gent Rabot, Nieuwevaartbrug, Van Beverenplein, Poperingestraat-Dikkelindestraat, Wondelgem Industrieweg en Evergem Brielken. De werken zullen in fases worden gerealiseerd en T2 zal pas in 2028 weer op de gebruikelijke route naar Wondelgem Industrie en Evergem kunnen doorrijden. Het deel Rabot, Guislaindoorsteek en Van Beverenplein zou begin 2026 weer door T2 kunnen worden bediend.
Graag had ik van de schepen een antwoord gekregen op volgende vragen:
1. Welke vervoersalternatieven zullen tijdens de onderbreking van T2 worden aangeboden tussen Gent Rabot en Evergem?
Vanaf september 2025 zal de tram niet meer door de Poperingestraat rijden.
De Lijn voorziet tijdens de onderbreking een aangepaste bediening. De reiswegen van enkele buslijnen zal hertekend worden en de frequentie van deze buslijnen zal een significante verhoging kennen. Volgens de data bij De Lijn zal dit voldoende zijn om het aantal reizigers van tramlijn T2 op dit tracé op te vangen.
2. Welke maatregelen worden genomen om de doorstroming van deze alternatieven te waarborgen en het tijdverlies voor de reizigers tot een minimum te beperken?
Momenteel bekijken de verschillende partners, zijnde De Lijn, het Mobiliteitsbedrijf, De Werkvennootschap, AWV en IPR welke flankerende doorstromingsmaatregelen nodig zijn om deze versterkte buslijnen een maximale doorstroming te geven en een eventuele terugval van het reizigersaantal te voorkomen.
Via Gentopweg en de communicatiekanalen van de verschillende partners zullen de burgers op de hoogte gehouden worden van de maatregelen.
3. Is de NMBS betrokken bij het opstellen van het alternatief vervoerplan? Kan een aangepaste treindienst zoals bijkomende capaciteit op spoorlijn 58 volgens de schepen bijdragen tot een vlotte omleidingsroute tijdens de werken aan T2?
De Lijn heeft al gesprekken met de NMBS geïnitieerd. NMBS gaf te kennen dat versterkingen van de treinlijnen niet tot de opties behoren. Extra treinen laten rijden op L58 zal het eerstkomende decennium niet gaan. Zolang het enkel spoor blijft, en er geen uitwijkvak in Sleidinge is, blijft de capaciteit wat ze nu is.
Er werd verwezen naar de CityPass die een goedkoper gecombineerd gebruik van bus-, tram- en treinnet mogelijk maakt vanuit Evergem tot in Gent. Een uitbreiding van dit werkingsgebied of aanpassing van de tarieven werden ook vanuit NMBS negatief beantwoord.
wo 16/04/2025 - 21:59