Voor veel Gentenaren is de fiets hét vervoermiddel naar keuze, zeker nu elektrisch fietsen in de lift zit en je dus comfortabel ook langer afstanden kan doen. Ook de bakfiets is al jaren niet meer weg te denken uit ons straatbeeld, 8,3% van de gezinnen gebruikt deze om hun kinderen of materiaal te vervoeren. Elektrische fietsen, bakfietsen, koersfietsen of wanneer je fiets gewoonweg je enige vervoermiddel is, je hebt hem hoe dan ook graag veilig weggezet. Jammer genoeg worden er dagelijks in Gent nog steeds 8 fietsen gestolen.
In een stedelijke context is het veilig wegzetten van een fiets een uitdaging. Kleine rijhuizen zijn vaak niet voorzien op de stalling van een extra voertuig, daarnaast bieden (oudere en kleinere) appartementsgebouwen niet altijd (voldoende) fietsparkeerplaatsen aan, voor velen biedt het niet veilig kunnen stallen een serieus probleem.
Gelukkig zet de stad hier reeds op in. Al een paar jaren, ter vervanging van de voormalige fietsentrommel, zet de stad in op buurtfietsenparkings. Recente cijfers uit mijn schriftelijke vraag leren dat deze een groot succes zijn. 10 van de 13 zijn volledige volzet. Meer dan 200 mensen staan op een wachtlijst voor zelf hun fiets te kunnen wegstallen (214 bij moment van opvraging). Momenteel is de communicatie rond deze buurtfietsenstallingen beperkt omdat ze meestal kort na opening reeds volzet zijn. De cijfers zouden daarom wel eens hoger kunnen liggen mocht dit concept bekender zijn.
Met andere woorden, een succesvol initiatief dat nood heeft aan stevige uitbreiding. Daarom volgende vragen:
Beste Mevr. Van Acker,
Net zoals voor het autoparkeren is de druk op het openbaar domein ook voor het fietsparkeren op vele plaatsen in onze stad erg hoog, met als gevolg weinig comfort voor de fietser en veel hinderlijk gestalde fietsen op straat.
Om hier een antwoord op te bieden moeten we inderdaad sterk inzetten op parkeerinfrastructuur wég van de straat. Dit stelt ons niet enkel in staat om Gentenaars een veilige stalplek voor de fiets aan te bieden, maar evengoed om ruimte op straat te creëren voor meer toegankelijkheid, makkelijker parkeren voor leveranciers, aannemers en verzorgenden en het inpassen van extra groen in de wijken.
Graag geef ik u mee dat ik dit waar mogelijk nu al in de praktijk tracht te brengen. Zo besliste ik recent om de fietsenstalling in het parkeergebouw Ledeberg ook open te stellen voor de buurt. 30 fietsen kunnen hier een plek vinden. Buurtbewoners werden hiervan recent op de hoogte gebracht via een bewonersbrief. Het Mobiliteitsbedrijf onderzoekt bovendien of deze fietsparkeerplaats niet verder uitgebreid kan worden om de capaciteit ervan te verdubbelen. Daarnaast bekijken we momenteel ook of een gedeelte van de parking ‘Tolhuis’ dat niet toegankelijk is voor wagens, omgevormd kan worden tot een fietsenstalling.
Verder wordt In de Engelbert Van Arenbergstraat in Sint-Amandsberg op dit moment een buurtfietsenstalling gebouwd en 2 buurtfietsenstallingen in de Robert Rinskopflaan in Gentbrugge zijn in ontwerpfase.
We weten dat de vraag naar buurtfietsenstallingen het huidige aanbod ruimschoots overtreft. De wachtlijsten tonen ook aan dat mensen bereid zijn om te betalen voor een zekere en veilige plek voor hun fiets. Komt een plek vrij in een buurtfietsenstalling, dan worden bewoners op de wachtlijst gecontacteerd. Ook als we een buurtfietsenstalling in de omgeving van een andere stalling openen, contacteren we eerst buurtbewoners op de wachtlijst alvorens algemeen open te stellen. Algemeen open stellen doen we door buurtbewoners in een straal van 200 meter rond een nieuwe buurtstalling een bewonersbrief te sturen. We merken op dat de rotatie niet erg hoog is. Het aanbod komt dus tegemoet aan de verwachting van de bewoners.
Wij blijven permanent op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Dit doen we door oproepen te doen, bv. via het stadsmagazine, door samen te werken met de dienst economie die zicht heeft op leegstaande panden of door samenwerking met Sogent of private projectontwikkelaars.
Is de zoektocht naar een geschikt pand of goeie locatie al niet zo evident, dan volgen meestal nog belangrijke investeringen om een nieuwe locatie gebruiksklaar te maken. De investeringskost varieert tussen 20.000 en 150.000 euro. In de binnenstad komt daar dan nog eens een stevige huurprijs bij. Het is een uitdaging voor de stad om deze infrastructuur op een redelijke termijn af te betalen. De mate waarin we verder kunnen investeren zal ook afhangen van de lopende budgetbesprekingen. Ik hoop dat we in de toekomst toch minstens 4 buurtfietsenstallingen per jaar kunnen openen.
Tot slot grijp ik u vraag aan om een oproep te doen aan alle Gentenaars en iedereen die werkt en onderneemt in onze stad. Als je weet hebt van een leegstaand pand of ruimte, of er zelf een bezit die dienst kan doen als buurtfietsenstalling, laat het zeker weten aan mij of aan het mobiliteitsbedrijf. Dat kan een loods zijn, een leegstaand atelier, een of meerdere garages of garageboxen, een leegstaande benedenverdieping, ... alle suggesties zijn zeer welkom! Wie weet kan zo een mooie samenwerking ontstaan met de stad, wordt de ruimte in orde gezet en beheerd door de stad en bieden we zo samen een antwoord op de belangrijke uitdaging om het groeiend aantal fietsen van de Gentenaars een plek in de buurt te geven.
wo 16/04/2025 - 22:19