Bewoners rond de Watersportbaan ervaren sinds de invoering van het nieuwe openbaar vervoerplan op 6 januari 2024 ingrijpende veranderingen op vlak van mobiliteit. De buurt kent om en bij de 2000 inwoners en velen van hen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer voor hun dagdagelijkse verplaatsingen.
De afschaffing van lijn 6 bij de Watersportbaan heeft een grote impact. De bewoners raken hierdoor niet meer vlot aan het Stadskantoor voor administratieve zaken. Ook werd de bediening naar het Sint-Pietersstation (lijn 19) in het weekend en ‘s avonds afgeschaft.
Daarnaast worden verschillende haltes (tijdelijk) niet meer bediend door werken. Belangrijke plekken zoals Jan Palfijn, de bibliotheek, LDC, enzovoort zijn hierdoor slechter of zelfs niet meer bereikbaar. Ook zorgen de tijdelijke haltes voor ergernissen bij de bewoners.
De bewoners roepen, samen met SAAMO, de beleidsmakers op om deze buurt niet te vergeten en te zorgen voor goed werkend openbaar vervoer.
De PVDA heeft hierover de volgende vragen:
Is de schepen voorstander om lijn 19 van- en naar het Sint-Pietersstation opnieuw te laten rijden tijdens het weekend en na 20u30 op weekdagen? Welke stappen zullen hierbij ondernomen worden?
Ziet de schepen een mogelijkheid om opnieuw een reguliere, rechtstreekse verbinding naar de Zuid te realiseren zoals bij lijn 6 het geval was?
Welke oplossingen ziet de schepen om de problemen bij tijdelijke haltes aan te pakken, zoals de slechte kwaliteit en onveilige situaties bij tijdelijke haltes, geschrapte dienstverlening, geannuleerde haltes, slechte communicatie, enzovoort?
Beste collega De Meester,
De bekommernissen van de bewoners rond de Watersportbaan zijn me goed bekend. Op uitnodiging van Saamo ging onlangs in gesprek met enkele buurtbewoners. Zij hebben me goed voorbereid en constructief geïnformeerd over hun ervaringen en bekommernissen.
Deze buurt, met zo’n 2000 inwoners, is sterk afhankelijk is van een goed functionerend openbaar vervoer. Het is duidelijk dat de invoering van het nieuwe stadsnet van De Lijn inderdaad een impact heeft op de ontsluiting van de wijk, die nog verergerd werd door de wegenwerken die er plaats vonden en haltes die tijdelijk niet bediend konden worden.
Ik ga even in op de aanpassingen die er zijn gebeurd, en waar u ook naar verwijst. Wat lijn 19 betreft, heeft onderzoek van De Lijn uitgewezen dat weinig reizigers gebruik maakten van de aangeboden verbinding, zeker in het weekend en tijdens de daluren. De verbinding tussen de Watersportbaan en Gent Sint-Pieters wordt wel nog steeds verzorgd door de lijnen 9a en 9b. Naar de binnenstad kan - als alternatief voor lijn 6 - gebruik gemaakt worden van lijn 11 richting Korenmarkt en Sint-Jacobs, met haltes aan de Poel, Korenmarkt en Sint-Jacobs die overstapmogelijkheden bieden naar de rest van het centrum zoals bijvoorbeeld het Stadskantoor aan het Zuid.
Het is dus niet zo dat er geen bus meer stopt aan de Watersportbaan, maar ik neem de signalen die ik tijdens mijn bezoek aan de wijk heb gehoord wel ernstig. In een overleg met De Lijn met de vraag om het schrappen van avond- en weekendritten op lijn 19 te herevalueren en een rechtstreekse verbinding tussen de Watersportbaan en het Zuid opnieuw in te voeren.
Tot slot kan ik ook meegeven dat de bussen sinds 12 april opnieuw via de Henri Dunantlaan rijden waardoor de kwalitatieve haltes aan de oostzijde van Jan Palfijn opnieuw in gebruik zijn genomen en de tijdelijke haltes aan de Noorderlaan zijn verdwenen. Die tijdelijke haltes voldoen immers niet aan de verwachtingen op vlak van comfort, veiligheid en toegankelijkheid en de communicatie is niet altijd even duidelijk. Ik verwacht van De Lijn en de aannemers beter op dat vlak. Ook dat zal voorwerp zijn van mijn overleg met De Lijn.
wo 16/04/2025 - 22:44