Terug
Gepubliceerd op 17/04/2025

2025_MV_00316 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Inrichting en snelheid Frans Masereelstraat

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 16/04/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: wo 16/04/2025 - 22:56
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sophie Vanonckelen; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Johan Deckmyn; Christophe Peeters; Joris Vandenbroucke; Emmanuelle Mussche; Lien Braeckevelt; Lennert Hansen; Joris Roos; Anneke De Coninck; Stefan Vanbroeckhoven; Jonas Couckuyt; Arnout Verstraete; Johan Vereecke; Marnix Vandenbulcke; Yves Roelandt; Cedric Van De Velde

Afwezig

Jenna Boeve; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Barbara Bonte; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Bart Tembuyser; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Emmanuelle Mussche

Voorzitter

Patricia De Beule
2025_MV_00316 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Inrichting en snelheid Frans Masereelstraat 2025_MV_00316 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Inrichting en snelheid Frans Masereelstraat

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Ik kreeg bericht van een bewoner van de Frans Masereelstraat. Deze straat ligt in een zone 30 en is éénrichtingsverkeer voor auto’s en tweerichtingsverkeer voor fietsers. De straat wordt door redelijk wat fietsers gebruikt als doorgang naar de nabijgelegen school. De straat maakt op het einde (met de Jan Blockxstraat) een 90° hoek die levensgevaarlijk is, aangezien auto’s sneller rijden dan de toegelaten 30km/u en deze de fietsers uit de andere richting niet verwachten/niet zien aankomen. 

Indiener(s)

Bob Cammaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

ma 07/04/2025 - 18:23

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Zijn de schepen en/of diensten bekend met deze gevaarlijke verkeerssituatie? Hoeveel klachten heeft men hierover al dan niet al ontvangen?
  • Kunnen er maatregelen onderzocht worden om deze straat her in te richten ten einde een snelheid remmend effect te creëren? Eventuele voorbeelden hiervan zouden een verkeersdrempel kunnen zijn of signalisatie voor de gevaarlijke bocht. Graag duiding welke maatregelen bekeken worden en indien relevant graag een indicatieve timing.
  • Kunnen er – minstens tijdelijk – (meer) snelheidscontroles voorzien worden in afwachting van meer structurele maatregelen?

Bespreking

Antwoord

Dank u voor de vraag over de Frans Masereelstraat. 

We hebben zelf nog geen meldingen ontvangen over de verkeersveiligheid in deze straat. Uit de gegevens waarover onze diensten beschikken kunnen we ook geen structureel probleem vaststellen ivm overdreven snelheid. Wat uiteraard niet wegneemt dat er zeker wel in individuele bestuurders zullen zijn die de zone 30 niet respecteren. Daar dit geen echte verbindingsweg betreft (logische route betreft Biest-Albrecht Rodenbachstraat) lijkt het eerder plaatselijk verkeer (bewoners) te zijn dat zich dan misdraagt. 

Op dit moment hebben we dan ook, behalve uw vraag, geen signalen dat hier een fundamenteel probleem is in deze straat. Indien de bewoners van deze straat dat toch anders ervaren dan kunnen ze dit signaleren op onze website: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/plannen-en-realisaties-mobiliteit/zone-30-en-snelheidsbeleid. 

Indien er voldoende signalen zijn, dan kunnen we hier –in overleg met de politie- mee aan de slag gaan.  

Tot slot: snelheidsdrempels worden snel aangehaald als wonderoplossing, maar geven andere effecten zoals geluidsoverlast in dergelijke nauwe straten en minder comfort voor de fietser.  

wo 16/04/2025 - 22:56