Ik kreeg bericht van een bewoner van de Frans Masereelstraat. Deze straat ligt in een zone 30 en is éénrichtingsverkeer voor auto’s en tweerichtingsverkeer voor fietsers. De straat wordt door redelijk wat fietsers gebruikt als doorgang naar de nabijgelegen school. De straat maakt op het einde (met de Jan Blockxstraat) een 90° hoek die levensgevaarlijk is, aangezien auto’s sneller rijden dan de toegelaten 30km/u en deze de fietsers uit de andere richting niet verwachten/niet zien aankomen.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Dank u voor de vraag over de Frans Masereelstraat.
We hebben zelf nog geen meldingen ontvangen over de verkeersveiligheid in deze straat. Uit de gegevens waarover onze diensten beschikken kunnen we ook geen structureel probleem vaststellen ivm overdreven snelheid. Wat uiteraard niet wegneemt dat er zeker wel in individuele bestuurders zullen zijn die de zone 30 niet respecteren. Daar dit geen echte verbindingsweg betreft (logische route betreft Biest-Albrecht Rodenbachstraat) lijkt het eerder plaatselijk verkeer (bewoners) te zijn dat zich dan misdraagt.
Op dit moment hebben we dan ook, behalve uw vraag, geen signalen dat hier een fundamenteel probleem is in deze straat. Indien de bewoners van deze straat dat toch anders ervaren dan kunnen ze dit signaleren op onze website: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/plannen-en-realisaties-mobiliteit/zone-30-en-snelheidsbeleid.
Indien er voldoende signalen zijn, dan kunnen we hier –in overleg met de politie- mee aan de slag gaan.
Tot slot: snelheidsdrempels worden snel aangehaald als wonderoplossing, maar geven andere effecten zoals geluidsoverlast in dergelijke nauwe straten en minder comfort voor de fietser.
wo 16/04/2025 - 22:56