Tegen de zomer zou een deel van de Verapazbrug kunnen opengaan. Hiermee kan de stadsring in dit stadsdeel verlegd worden van Dok-Noord/Zuid-Stapelplein naar de Koopvaardijlaan-Afrikalaan-Verapazbrug. Daar wordt naar uitgekeken. Het verkeer van de stadsring is daarmee ook rechtstreekser verbonden met het hogere wegennet van Vliegtuiglaan en R4. Dit zal evenwel nog gebeuren via de gelijkgrondse spooroverweg van de Afrikalaan over spoorlijnbundel L55/58. Overwegen, en zeker deze brede overweg, ziet Infrabel liever vervangen worden door ongelijkgrondse kruisingen, omwille van veiligheid, stiptheid treinverkeer en capaciteit. Het Projectbureau Gentse Kanaalzone heeft iov de stad Gent, AWV, Infrabel e.a. in de voorbije jaren studiewerk opgestart om deze knoop te ontwarren. Goed voor automobilist en busverkeer, spoorverkeer, fietser en voetganger, economische bereikbaarheid en leefbaarheid.
Beste Mr.Taeldeman,
Dank voor uw terechte vraag over de toekomst van het strategisch belangrijke knooppunt aan de Koopvaardijlaan, Afrikalaan en de impact van de opening van de Verapazbrug op dit kruispunt. Dit is inderdaad een belangrijke schakel voor de mobiliteit én de leefbaarheid in het noorden van Gent.
Zoals u aangeeft, biedt de (gedeeltelijke) opening van de Verapazbrug deze zomer perspectief op een verlegging van de stadsring in dit stadsdeel. Dat is zeer goed nieuws voor de wijken Muide en Tolhuis-Ham, maar plaatst ons tegelijk voor de belangrijke uitdaging van de bestaande gelijkgrondse spooroverweg aan de Afrikalaan die vandaag een knelpunt vormt voor de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer. Daarom heeft AWV de afwikkelcapaciteit van het kruispunt reeds vergroot, de fietspaden breder gemaakt en het asfalt vernieuwd in functie van de komst van de Verapazbrug. Een gelijkgrondse oversteek heeft uiteraard ook impact op de efficiëntie van het treinverkeer. We delen dan ook de bezorgdheid van Infrabel over de noodzaak aan ongelijkgrondse kruisingen op termijn.
Op mijn vraag vond enkele weken geleden een overleg plaats met onze Gouverneur die een belangrijke coördinerende rol te vervullen heeft in dit dossier. Samen willen we nu stappen vooruit zetten.
Binnen het Projectbureau Gentse Kanaalzone werd eerder al een actualisatie van het raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring uitgevoerd. Voor de kruising aan de Vliegtuiglaan/Afrikalaan bracht die studie twee mogelijke scenario’s in beeld:
ofwel het treinspoor op een verhoogd tracé en de wegenis op maaiveld,
ofwel omgekeerd: de wegenis verhoogd en het treinspoor gelijkgronds.
Die analyse toonde duidelijk aan dat het gelopen onderzoek ontoereikend was om volgende stappen (nl. De opstart van een MER procedure) te ondernemen. Enerzijds was het onderzoek te beperkt in scope, want enkel gefocust op het kruispunt Vliegtuiglaan X Afrikalaan (En niet op verdere knooppunten zoals Wiedauwkaaibrug of knooppunt aan de Muidepoort). Anderzijds was de analyse niet diepgaand genoeg. Impact op omliggende percelen of geluidsimpact voor omwonenden werd bv. niet in beeld gebracht. Komende onderzoek zal dus breder zijn op vlak van geografische scope en diepgaander zijn om ruimtelijke en milieuimpacten in beeld te krijgen. Bovendien zullen ook enkele bijkomende scenario’s zoals rijbaan of spoorweg half boven- of ondergronds mee opgenomen worden.
Samen met AWV, Infrabel, North Sea Port en de Stad Gent heeft het projectbureau een bestek opgesteld voor dit diepgaand ruimtelijk ontwerpend onderzoek. Dit zal dus alle ongelijkgrondse spoorkruisingen in de omgeving van de Afrikalaan analyseren, aan de Koopvaardijlaan, maar ook aan de Meulesteedsesteenweg, de Terneuzenlaan, de Wiedauwkaai en de Maisstraat.
Het onderzoek zal niet leiden tot een onmiddellijke keuze, maar vormt een noodzakelijk fundament voor latere besluitvorming die ook onderhevig is aan Milieueffectenrapportage (MER) en maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA) in volgende fases.
De timing is als volgt: we plannen de gunning van de studie in het derde kwartaal van 2025. De studie zal een doorlooptijd van 20 maanden kennen. Stad Gent draagt hierin zijn verantwoordelijkheid en draagt ook financieel bij. Voor de verdere stappen richting realisatie zijn bij Infrabel en AWV nog geen investeringsmiddelen voorzien. Samen met het bewaken van de voortgang van het voorbereidende studiewerk, zullen we vanuit de stad ook consequent lobbyen bij de hogere overheden voor de financiering en realisatie van een duurzame oplossing.
do 15/05/2025 - 10:28