De bewoners in de Pijkestraat hebben de afgelopen jaren meermaals de onveilige situatie in hun straat aangekaart. Zwaar verkeer en sluipverkeer in combinatie met het ontbreken van een fiets- of voetpad vormen er een gevaar voor de actieve weggebruikers, waaronder heel wat schoolgaande jeugd.
Bewoners blijven intussen geconfronteerd worden met heel wat hinder, waaronder sluipverkeer, zwaar verkeer middenin een woonwijk en onaangepaste snelheid. Om het sluipverkeer aan te pakken suggereert de buurt om éénrichtingsverkeer in te voeren in de Pijkestraat, van de Herman Teirlinckstraat tot het kruispunt Orchideestraat/Voordestraat. Ook een tonnagebeperking wordt als mogelijke maatregel naar voren geschoven.
In zijn antwoord op mijn schriftelijke vraag van 6 maart 2025 liet schepen Vandenbroucke weten dat het Mobiliteitsbedrijf enkele voorstellen onderzocht om aan de bezorgdheden van de buurt tegemoet te komen. Eventuele circulatiemaatregelen en tonnagebeperkingen maakten deel uit van dat onderzoek. Daarbij gaf de schepen aan dat hij hoopte in de komende maanden maatregelen te kunnen treffen.
Ik had van de schepen graag een antwoord gekregen op volgende vragen.
Beste Mr. De Roo,
De problematiek is gekend. Het Mobiliteitsbedrijf onderzoekt op dit moment enkele voorstellen om aan de bezorgdheden van de buurt tegemoet te komen. Eventuele circulatiemaatregelen en tonnagebeperkingen maken deel uit van dit onderzoek. Ook het scenario waar u naar verwijst, waarbij éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd in de Pijkestraat maakt hier deel van uit. Het is inderdaad niet gewenst dat vrachtverkeer door woonstraten rijdt.
Voor dit onderzoek bouwen we verder op de reeds opgemaakte mobiliteitsstudie uit 2020, die we als Stad opgestart hadden binnen een kwaliteitsbegeleidingstraject. Zo streven we naar het kwaliteitsvol inbedden van verkavelingsplannen vanuit verschillende private initiatiefnemers in deze omgeving.
Het is mijn doel om met enkele scenario’s naar de buurt te stappen en hen op die manier mee zeggenschap te geven over de meest gepaste maatregelen voor de buurt. Die kunnen variëren van verregaand en zeer efficiënt voor het weren van doorgaand verkeer maar met belangrijke impact op de circulatie in de buurt tot lichtere, beperktere maatregelen met minder impact op de circulatie maar ook minder drempels voor doorgaand verkeer. Die afweging wil ik met de buurt maken, als het kan in het najaar.