Terug
Gepubliceerd op 15/05/2025

2025_MV_00398 - Mondelinge vraag van raadslid Dilek Arici: Evaluatie shop & go plekken

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 14/05/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 15/05/2025 - 00:48
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Jenna Boeve; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Barbara Bonte; Christophe Peeters; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Joris Vandenbroucke; Bart Tembuyser; Cedric Van De Velde , cd&v fractie; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos , kabinet Christophe Peeters; Frank De Groot , Afdeling Stedelijke Ontwikkeling; Lisa Van Bockstaele , Voor Gent fractie; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Steven Heyse , kabinet burgemeester; Philippe Van Wesenbeeck , dienst stedenbouw en ruimtelijke planning; Dieter Somers, kabinet Filip Watteeuw; Anton Vandaele , fractiesecretariaat Groen; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Stefan Vanbroeckhoven , departement Stedelijke Ontwikkeling; Raf Mandervelt, Afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Afwezig

Sophie Vanonckelen; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Johan Deckmyn; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Bart Tembuyser

Voorzitter

Jenna Boeve
2025_MV_00398 - Mondelinge vraag van raadslid Dilek Arici: Evaluatie shop & go plekken 2025_MV_00398 - Mondelinge vraag van raadslid Dilek Arici: Evaluatie shop & go plekken

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

Eind november 2023 werden de eerste shop & go plaatsen uitgerold in Gent en ook in andere steden vind je het concept terug. Op Shop & go plekken kan men een half uur gratis parkeren zonder parkeerticket. De controle hierop verloopt via sensoren op de parkeerplek die signalen sturen naar het Mobiliteitsbedrijf wanneer er te lang geparkeerd wordt. In 2024 liep hier een proefproject rond met uiteindelijk 88 shop & go plekken. U haalde reeds aan dat de evaluatie van het proefproject lopende is. Ik had hier graag volgende vragen over gesteld:

Indiener(s)

Dilek Arici

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

di 06/05/2025 - 09:33

Toelichting

  1. Hoe verloopt de evaluatie van de shop & go plekken? 
  2. Wat zijn de voornaamste conclusies van de evaluatie van het proefproject?
  3. Welke volgende stappen volgen uit deze evaluatie? Is het de ambitie om meer plekken te voorzien? Zo ja, waar?

Bespreking

Antwoord

Beste Mevr. Arici, 

In onze straten staan wagens vaak erg lang stil. Ik ben ervan overtuigd dat we kortparkeren – in welke vorm dan ook – sterker moeten faciliteren in ons straatbeeld. Of het nu gaat over laden en lossen, iets ophalen in een winkel of iemand afzetten die minder goed te been is. Dit is belangrijk, niet in het minst voor de economische activiteiten in onze stad. Actie op dit vlak maakt dan ook deel uit van de vernieuwde parkeerfilosofie van dit college. 

De evaluatie van het lopende proefproject, waarbij 88 shop&go sensoren in parkeerplaatsen aangebracht zijn, droeg dan ook mijn bijzondere interesse weg. Deze evaluatie liep 7 maanden na installatie. Ze werd ondertussen afgerond en gaf ons de noodzakelijke inzichten in functie van de verder uitrol van deze plaatsen in de stad. 

De data uit de sensoren en een bevraging bij handelaars en de gebruikers van de plekken gaven ons het volgende mee: 

  1. De parkeerduur op shop&go plaatsen is gemiddeld onder de 30 min. 

  1. 22% van de sessies duurt langer dan de voorzien 30 min en begaat dus een overtreding. 

  1. Gemiddeld genomen worden 13,5 parkeersessies geregistreerd per dag per plaats. 

  1. In de tweede helft van 2024 werden gemiddeld 1,2 retributies per actieve sensor geschreven. Dit aantal ligt een stuk beneden de verwachtingen en dit heeft te maken met de gebrekkige integratie van de software van de provider van sensoren in de controlesoftware van de parkeerwachters. 

  1. 80% van de bevraagde handelaars ervaart de shop & go plaatsen als positief of zeer positief. 70% van hun klanten zijn dezelfde mening toegedaan. 

  1. 70% van de bevraagden vindt de aanduiding van shop & go parkeerplekken ondermaats. 

  1. 40% van de bevraagden vindt de handhaving onvoldoende. 

  1. Handelaars geven aan dat het tijdsslot van 7utot 19u niet aansluit bij de nood. Tussen 7 en 9u zijn amper handelszaken open. 

Om de betrouwbaarheid van de sensordata te valideren werd bijkomend een betrouwbaarheidsanalyse opgemaakt door enkele dagen camera’s te koppelen aan een aantal shop & go plaatsen. Op die manier kon vastgesteld worden of de bewegingen die de sensor rapporteert overeen komt met het effectieve gebruik op straat. Jammergenoeg bleek uit deze analyses dat de data van de sensoren onvoldoende betrouwbaar is. Het aantal sessies op een dag bleken structureel 20% te hoog ingeschat. De sensoren registreren met andere woorden spooksessies, die zich in realiteit niet voor doen. Hierdoor zijn ook de geregistreerde tijden en de handhaving hierop niet betrouwbaar en zou het gebruik van dit type sensoren leiden tot te veel foutieve retributies. De leverancier gaf aan dat dit te maken zou hebben met de gevoeligheid van de gebruikte sensoren. Met name op locaties waar trams en/of bussen passeren daalt de betrouwbaarheid van de sensor. Laat deze nu net vaak samen vallen met de commerciële handelsassen. 

De beperkte betrouwbaarheid van de gebruikte sensoren betreur ik, maar zijn voor mij geen argument om op korte termijn geen shop & go plaatsen te realiseren in Gent. Ik heb dan ook samen met schepen Bracke de opdracht gegeven aan de dienst economie én het Mobiliteitsbedrijf om alternatieve handhavingsmethodes (al dan niet met een ander type sensoren) te onderzoeken. In afwachting van deze werking zullen shop & go plaatsen het plaatsen van de blauwe schijf vragen. Dienst economie en het Mobiliteitsbedrijf zullen de komende maanden alle assen screenen en bijkomende relevante locaties uitwerken. Hierbij zal in het bijzonder ook aandacht zijn voor zichtbaarheid en communicatie op straat. 

Alvast in de Kortrijksesteenweg, tussen de R40 en de Smidsestraat, zullen drie nieuwe shop & go plaatsen gerealiseerd worden. 

Conclusie : we gaan onverminderd verder met het inrichten van Shop&Go plaatsen. We gaan een leverancier zoeken van betrouwbaarder sensoren en zullen werk maken van een betere aanduiding van deze parkeerplaatsen. 

 

 

 

do 15/05/2025 - 10:36