Terug
Gepubliceerd op 15/05/2025

2025_MV_00405 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: parkeerborden die blijven staan

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 14/05/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 15/05/2025 - 00:48
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Jenna Boeve; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Barbara Bonte; Christophe Peeters; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Joris Vandenbroucke; Bart Tembuyser; Cedric Van De Velde , cd&v fractie; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos , kabinet Christophe Peeters; Frank De Groot , Afdeling Stedelijke Ontwikkeling; Lisa Van Bockstaele , Voor Gent fractie; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Steven Heyse , kabinet burgemeester; Philippe Van Wesenbeeck , dienst stedenbouw en ruimtelijke planning; Dieter Somers, kabinet Filip Watteeuw; Anton Vandaele , fractiesecretariaat Groen; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Stefan Vanbroeckhoven , departement Stedelijke Ontwikkeling; Raf Mandervelt, Afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Afwezig

Sophie Vanonckelen; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Johan Deckmyn; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Bart Tembuyser

Voorzitter

Jenna Boeve
2025_MV_00405 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: parkeerborden die blijven staan 2025_MV_00405 - Mondelinge vraag van raadslid Jonas Naeyaert: parkeerborden die blijven staan

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In het straatbeeld zien we vaak borden die tijdelijke parkeerverboden of andere verkeersmaatregelen aanduiden, bijvoorbeeld voor werken of evenementen. Wat opvalt, is dat deze borden (vaak geplaatst door private bedrijven) lang blijven staan, zelfs nadat de aanleiding waarvoor ze geplaatst zijn al voorbij is.

Dit kan uiteraard voor verwarring zorgen bij weggebruikers. Gezien er regelmatig van deze borden blijven staan, roept dit wel wat vragen op over de controle en verantwoordelijkheid van de bedrijven, aannemers,… die ze plaatsen alsook de rol van de stad hierin.

Indiener(s)

Jonas Naeyaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

di 06/05/2025 - 13:24

Toelichting

  1. Welk controlemechanisme bestaat er momenteel om te verzekeren dat tijdelijke verkeersborden tijdig worden verwijderd?
  2. Welke specifieke regelgeving is van toepassing op bedrijven en aannemers die dergelijke signalisatie plaatsen?
  3. Is de stad bereid om strenger toe te zien op de tijdige verwijdering van deze borden en de betrokken partijen hierop aan te spreken?
  4. Welke bijkomende maatregelen overweegt het stadsbestuur om misbruik of nalatigheid in dit verband te voorkomen?

Bespreking

Antwoord

Het klopt dat er in het straatbeeld geregeld tijdelijke verkeersborden blijven staan, ook nadat de werken of evenementen waarvoor ze bedoeld waren, al voorbij zijn. Dat zorgt begrijpelijkerwijs voor verwarring en ergernis bij weggebruikers en bewoners. 

Binnen de stad is het de afdeling Innames Publieke Ruimte – of kortweg IPR – die verantwoordelijk is voor het beheren én controleren van tijdelijke parkeersignalisatie, bijvoorbeeld voor werken, verhuizen of leveringen. Voor evenementen is het de Dienst Feesten en Ambulante Handel die de vergunningen beheert.  

Bedrijven en aannemers die dergelijke borden plaatsen, moeten daarvoor een vergunning hebben – dat kan een individuele vergunning zijn of een jaartoelating. En die vergunning houdt ook in dat zij verantwoordelijk zijn voor het tijdig verwijderen van hun signalisatie. 

De dienst IPR verwerkt jaarlijks meer dan 30.000 aanvragen – of meer dan 80 per dag - en voert ook controles uit, onder andere op fout geplaatste, niet vergunde of achtergelaten borden. De focus ligt daarbij vooral op signalisatie rond werfzones. Parkeerborden worden niet systematisch maar vooral steekproefsgewijs of op basis van meldingen gecontroleerd. 

Burgers kunnen dit dus zeker melden. Als er sprake is van misbruik of nalatigheid, kan de stad verschillende stappen ondernemen: van een waarschuwing of aanmaning tot het opmaken van een proces-verbaal, het opleggen van een GAS-boete of het ambtshalve verwijderen van de signalisatie. 

We bekijken permanent hoe we efficiënter en performanter kunnen organiseren.  

 

do 15/05/2025 - 10:37