In februari stelde ik u al een schriftelijke vraag over de Scheldelindeweg en de ontsluiting van de bedrijventerreinen in Zwijnaarde.
In de kaderovereenkomst (goedgekeurd bij beslissing gemeenteraad 21/6/2021) aangaande de realisatie lees ik het volgende:
“Artikel 8.5
(…)
Alinso verbindt er zich toe om de aanleg van een nieuwe hoofdingang met aansluiting op de nieuwe ontsluitingsweg uit te werken in het kader van de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de ontwikkeling van de zones 1 en 2.
Het gaat hier om een inspanningsverbintenis.
(…)
Vermits de finale afsluiting van Nederzwijnaarde voor gemotoriseerd verkeer van en naar het bedrijventerrein Zwijnaarde II voor de Stad Gent een essentiële voorwaarde voor onderhavige overeenkomst is, komen partijen overeen, in de hypothese dat Alinso fase 1 en 2 voornoemd niet kan ontwikkelen binnen 5 jaar om redenen vreemd aan de contractspartijen, in overleg te treden om een alternatieve aansluiting van Zwijnaarde II op de nieuwe ontsluitingsweg te realiseren.
Van zodra de tijdelijke ontsluitingsweg publiek is open gesteld voor het verkeer en er een verbinding is tussen Zwijnaarde II en III en de R4, zal Alinso de nodige interne signalisatieborden aanbrengen en de gebruikers schriftelijk informeren tot het verplichte gebruik van de nieuwe ontsluitingsweg naar de R4.”
Een inspanningsverbintenis in hoofde van Alinso én indien deze na 5 jaar niet gerealiseerd is, moet er in overleg getreden worden om een alternatieve aansluiting van Zwijnaarde II op de nieuwe ontsluitingsweg te realiseren.
Het lijkt mij dat de deur hier wagenwijd openstaat om de laatste fase van het weren van het verkeer van en naar het bedrijventerreinen niet gerealiseerd te zien.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
Beste Mr. Cammaert,
In het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde zijn een aantal knips voorzien om het vrachtverkeer uit de woonwijken te weren. In Nederzwijnaarde wordt, ter hoogte van de aantakking van het bedrijventerrein Zwijnaarde III, tegelijk met de realisatie van de Scheldelindeweg een knip gerealiseerd. Er komt er op dat moment ook eentje aan de Klaartestraat waardoor het verkeer van de bedrijventerreinen Zwijnaarde II en III rechtstreeks naar het hoger wegennet zal rijden.
In de kaderovereenkomst werd inderdaad afgesproken dat het verkeer van Bedrijventerrein Zwijnaarde II, na realisatie van de Scheldelindeweg, verplicht deze weg moet gebruiken. U haalt in dit kader enkele passages aan.
Het klopt dat het verplaatsen van de huidige oprit van Alinso (dus van Nederzwijnaarde naar de een aantakking op de Scheldelindeweg) werd gekoppeld aan de ontwikkeling van zone 1 en 2 op het terrein. Het gaat hier over een inspanningsverbintenis in de zin dat van Alinso wordt verwacht een concept voor een alternatieve toegang tot de site uit te werken en daarvoor een omgevingsvergunning aan te vragen. Maar uiteraard is het de vergunningverlener die finaal beslist of die er dan kan komen of niet. Dààrop kan Alinso niet afgerekend worden.
Bottom line blijft : de ontwikkeling van zone 1 en 2 is gekoppeld aan het verleggen van de toegang tot de site. Bij mijn weten, is het ook de intentie van Alinso om die te ontwikkelen, dat blijkt ook uit het Masterplan dat werd opgemaakt en we zijn daarover in permanent gesprek. De kaderovereenkomst is en blijft daarvoor het kader.
do 15/05/2025 - 10:44