Terug
Gepubliceerd op 15/05/2025

2025_MV_00421 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Scheldelindeweg

commissie mobiliteit, architectuur, stadsontwikkeling, stedenbouw en erfgoed (MASSE)
wo 14/05/2025 - 19:00 Gemeenteraadszaal
Datum beslissing: do 15/05/2025 - 00:48
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Patricia De Beule; Jenna Boeve; Sami Souguir; Sven Taeldeman; Gert Robert; Veli Yüksel; Stijn De Roo; Tom De Meester, Fractievoorzitter PVDA; Gaëlle De Smet; Liesbet De Weder; Sarah Van Acker; Bob Cammaert; Mathieu Cockhuyt; Dilek Arici; Veerle Baert; Jonas Naeyaert, Fractievoorzitter Vlaams Belang; Barbara Bonte; Christophe Peeters; Filip Watteeuw; Sofie Bracke; Joris Vandenbroucke; Bart Tembuyser; Cedric Van De Velde , cd&v fractie; Robby Lannoy , kabinet Sofie Bracke; Joris Roos , kabinet Christophe Peeters; Frank De Groot , Afdeling Stedelijke Ontwikkeling; Lisa Van Bockstaele , Voor Gent fractie; Ruben Haerens , dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen; Steven Heyse , kabinet burgemeester; Philippe Van Wesenbeeck , dienst stedenbouw en ruimtelijke planning; Dieter Somers, kabinet Filip Watteeuw; Anton Vandaele , fractiesecretariaat Groen; Yves Roelandt , Mobiliteitsbedrijf; Tom Van Damme , fractie NVA; Stefan Vanbroeckhoven , departement Stedelijke Ontwikkeling; Raf Mandervelt, Afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Afwezig

Sophie Vanonckelen; Stephanie D'Hose, Fractievoorzitter Voor Gent; Sabena Donkor; Bert Misplon, Fractievoorzitter Groen; Lies Vanpeperstraete; Anneleen Van Bossuyt, Fractievoorzitter N-VA; Pascal Vlaeminck; Isabelle Heyndrickx, Fractievoorzitter cd&v; Simon Smagghe; Julie Steendam; Yüksel Kalaz; Johan Deckmyn; Tom Van Dyck; Anneleen Schelstraete; Maarten De Grauw; Emmanuelle Mussche; Jeroen Paeleman; Sherley Blomme

Secretaris

Bart Tembuyser

Voorzitter

Jenna Boeve
2025_MV_00421 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Scheldelindeweg 2025_MV_00421 - Mondelinge vraag van raadslid Bob Cammaert: Scheldelindeweg

Motivering

Toelichting/Motivering/Aanleiding

In februari stelde ik u al een schriftelijke vraag over de Scheldelindeweg en de ontsluiting van de bedrijventerreinen in Zwijnaarde. 

In de kaderovereenkomst (goedgekeurd bij beslissing gemeenteraad 21/6/2021) aangaande de realisatie lees ik het volgende:

“Artikel 8.5

(…)

Alinso verbindt er zich toe om de aanleg van een nieuwe hoofdingang met aansluiting op de nieuwe ontsluitingsweg uit te werken in het kader van de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de ontwikkeling van de zones 1 en 2.

Het gaat hier om een inspanningsverbintenis.

(…)

Vermits de finale afsluiting van Nederzwijnaarde voor gemotoriseerd verkeer van en naar het bedrijventerrein Zwijnaarde II voor de Stad Gent een essentiële voorwaarde voor onderhavige overeenkomst is, komen partijen overeen, in de hypothese dat Alinso fase 1 en 2 voornoemd niet kan ontwikkelen binnen 5 jaar om redenen vreemd aan de contractspartijen, in overleg te treden om een alternatieve aansluiting van Zwijnaarde II op de nieuwe ontsluitingsweg te realiseren.

Van zodra de tijdelijke ontsluitingsweg publiek is open gesteld voor het verkeer en er een verbinding is tussen Zwijnaarde II en III en de R4, zal Alinso de nodige interne signalisatieborden aanbrengen en de gebruikers schriftelijk informeren tot het verplichte gebruik van de nieuwe ontsluitingsweg naar de R4.”

 

Een inspanningsverbintenis in hoofde van Alinso én indien deze na 5 jaar niet gerealiseerd is, moet er in overleg getreden worden om een alternatieve aansluiting van Zwijnaarde II op de nieuwe ontsluitingsweg te realiseren.

Het lijkt mij dat de deur hier wagenwijd openstaat om de laatste fase van het weren van het verkeer van en naar het bedrijventerreinen niet gerealiseerd te zien.

Indiener(s)

Bob Cammaert

Gericht aan

Joris Vandenbroucke

Tijdstip van indienen

wo 07/05/2025 - 11:54

Toelichting

Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:

  • Wat is de visie van de schepen op deze kwestie?
  • Welke maatregelen worden er al dan niet overwogen om te garanderen dat het vrachtverkeer uit de Zwijnaardse woonwijken geweerd wordt?

Bespreking

Antwoord

Beste Mr. Cammaert, 

In het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde zijn een aantal knips voorzien om het vrachtverkeer uit de woonwijken te weren. In Nederzwijnaarde wordt, ter hoogte van de aantakking van het bedrijventerrein Zwijnaarde III, tegelijk met de realisatie van de Scheldelindeweg een knip gerealiseerd. Er komt er op dat moment ook eentje aan de Klaartestraat waardoor het verkeer van de bedrijventerreinen Zwijnaarde II en III rechtstreeks naar het hoger wegennet zal rijden. 

In de kaderovereenkomst werd inderdaad afgesproken dat het verkeer van Bedrijventerrein Zwijnaarde II, na realisatie van de Scheldelindeweg, verplicht deze weg moet gebruiken. U haalt in dit kader enkele passages aan. 

Het klopt dat het verplaatsen van de huidige oprit van Alinso (dus van Nederzwijnaarde naar de een aantakking op de Scheldelindeweg) werd gekoppeld aan de ontwikkeling van zone 1 en 2 op het terrein. Het gaat hier over een inspanningsverbintenis in de zin dat van Alinso wordt verwacht een concept voor een alternatieve toegang tot de site uit te werken en daarvoor een omgevingsvergunning aan te vragen. Maar uiteraard is het de vergunningverlener die finaal beslist of die er dan kan komen of niet. Dààrop kan Alinso niet afgerekend worden.  

Bottom line blijft : de ontwikkeling van zone 1 en 2 is gekoppeld aan het verleggen van de toegang tot de site. Bij mijn weten, is het ook de intentie van Alinso om die te ontwikkelen, dat blijkt ook uit het Masterplan dat werd opgemaakt en we zijn daarover in permanent gesprek. De kaderovereenkomst is en blijft daarvoor het kader.  

do 15/05/2025 - 10:44