/
Op 31 maart werd er gestaakt in onze Gentse haven. Deze staking werd gepaard met een blokkering van de haven waardoor sommige schepen de haven niet meer in- en uit konden varen. Volgens werkgeversorganisatie VOKA zou deze staking tientallen miljoenen euro’s gekost hebben en voor reputatieschade gezorgd hebben bij moederbedrijven in het buitenland.
Graag had ik hierover volgende vragen gesteld:
De Belgische nationale staking van maandag 31 maart 2025 heeft, zoals u aangeeft, tot verstoringen geleid in de scheepvaart, ook bij ons in de Gentse haven. De impact in North Sea Port liet zich maximaal voelen op dinsdag 1 april, rond 8 uur 's ochtends – dus eigenlijk de ochtend na de stakingsdag zelf. Op dat moment lagen er vijf schepen op zee te wachten, en drie andere schepen in de haven. Ondertussen waren er die dag al andere schepen ingepland, dus de hele logistieke keten –met loodsen, sleepdiensten, agenturen, slottijden in de Noordzeesluizen – moest zich hierop (her)organiseren.
In de Gentse haven werden hier en daar ook filterblokkades op de autowegen opgeworpen waardoor chauffeurs (tijdelijk) tegengehouden werden. Bij een aantal grote bedrijven werd de toegang bemoeilijkt door stakersposten, wat een invloed had op de productie.
Onze haven beschikt trouwens over een eigen veiligheidsmonitoring, die samen met de politie- en ordediensten wordt opgevolgd en die ook tijdens dergelijke periodes actief is.
Als lokale overheid voorzien we geen rechtstreekse compensaties voor bedrijven die getroffen zijn. Dat is ook niet onze bevoegdheid.
En wat betreft reputatieschade: dat is iets waarmee we voorzichtig moeten omgaan. Soms brengen publieke verklaringen of acties om ‘het imago te herstellen’ net méér aandacht met zich mee.
Het stakingsrecht staat natuurlijk niet ter discussie. Dat gezegd zijnde, stel ik mij persoonlijk wel wat vragen bij de huidige stakingsgolf. ‘Een stakingswapen dat slag om slinger gehanteerd wordt, bot snel af’, was recent de titel van het editoriaal van Bart Eeckhout in De Morgen. Ik denk dat er veel waarheid in die uitspraak zit.
Ik hoop dan ook dat de vakorganisaties goed nadenken over de inzet en het nut van deze stakingen. Zeker wanneer ze de werking van een haven treffen hebben ze een niet te onderschatten economische impact. Het blijft belangrijk dat stakingen zorgvuldig afgewogen worden, net omdat ze impact hebben op bedrijven die niets met het beleid te maken hebben en ze de tewerkstelling in gevaar kunnen brengen.
do 17/04/2025 - 21:12