Op grond van de Wet op het politieambt van 5 augustus 1992, gewijzigd bij Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de Wet op het politieambt om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, van de Wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en van de Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, moeten een aantal verplichtingen worden nageleefd wanneer de politiediensten een bewakingscamera willen plaatsen en gebruiken met het oog op bewaking en toezicht.
Een politiedienst kan camera's plaatsen en gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, wanneer het gaat om een politiezone. Om deze toestemming te bekomen wordt er een aanvraag ingediend bij de gemeenteraad door de korpschef. De toestemmingsaanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera's zullen worden geïnstalleerd of gebruikt, evenals de gebruiksmodaliteiten ervan, en voor wat betreft de vaste camera's ook de plaats. Deze aanvraag houdt rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken. (artikel 25/4 WPA)
In casu werd bij hoogdringendheid mondeling toestemming gevraagd aan de burgemeester door de korpschef tot het zichtbare gebruik van tijdelijke vaste camera's op een niet besloten plaats op het grondgebied van de Politiezone Gent in het kader van overlast, dit in de omgeving van de Brugse Poort. Op voornoemde locatie is er een significante toename van druggerelateerde overlast, waarbij de verkoop en het gebruik van drugs één van de voornaamste oorzaken is.
Het gebruik van camera's zijn absoluut noodzakelijk als flankerende maatregel in een integrale aanpak van deze overlast, waarbij de camera's op zich een preventief effect op de locatie waar zij staan. Zonder camera's is er vanuit politioneel standpunt een belangrijk risico dat overlastplegers (in het bijzonder in relatie tot de verkoop van drugs) opnieuw het terrein claimen en een negatieve trend inzake veiligheid aanwakkeren. De camera's zullen dan ook gericht gebruikt worden bij gecoördineerde acties om gerichtere controles uit te voeren of tijdens de afhandeling van noodoproepen om onze interventieploegen gericht aan te sturen.
Gelet op de absolute noodzaak tot het gebruik van tijdelijk vaste camera' s in de omgeving van de Brugse Poort dit in kader van de integrale aanpak van overlast, werd een aanvraag tot principiële toestemming van het gebruik van tijdelijke vaste camera's door de korpschef ingediend.
In afwachting van deze principiële toestemming door de gemeenteraad is het evenwel op basis van de antecedenten, het complex werkterrein en de beschikbare politionele informatie absoluut noodzakelijk dat het gebruik van tijdelijke vaste camera's mogelijk blijft. Rekening houdend met bovenstaande bleek de vraag bij hoogdringendheid dan ook gegrond.
Gelet op deze dringende noodzakelijkheid diende beroep gedaan te worden op artikel 25/4 §3 van de Wet op het Politieambt dat stelt dat in geval van met redenen omklede hoogdringendheid, waarbij de voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad tot zichtbaar gebruik van camera’s nog niet werd bekomen, de korpschef, mondeling de toestemming vraagt aan de burgemeester om gebruik te maken van camera's in het kader van de specifieke opdracht die de hoogdringendheid rechtvaardigt. Deze mondelinge toestemming werd op 20 juni ll. gegeven, en dient vervolgens zo spoedig mogelijk schriftelijk bevestigd te worden door de bevoegde overheid.
Gelet op de doelstellingen van de tijdelijke vaste camera' s en het gebruik ervan was er een maatschappelijk draagvlak voor het gevraagde cameratoezicht en werd door de burgemeester op 20 juni 2025 bij hoogdringendheid mondeling toestemming verleend tot gebruik van de tijdelijke vaste camera' s door de Politiezone Gent op een niet-besloten plaats op het grondgebied van de Politiezone Gent en meer bepaald in de omgeving van de Brugse Poort met de principiële toestemming door de gemeenteraad van de aanvraag van de korpschef tot het gebruik van tijdelijke vaste camera's in deze buurt dit van 16 juni 2025 tot en met 1 februari 2026.
In geval van met redenen omklede hoogdringendheid, waarbij de hogerop bedoelde toestemming van de gemeenteraad nog niet werd bekomen, dient de korpschef mondeling de toestemming aan de burgemeester te vragen om gebruik te maken van camera's in het kader van de specifieke opdracht die de hoogdringendheid rechtvaardigt. Deze mondelinge toestemming dient vervolgens zo spoedig mogelijk schriftelijk bevestigd te worden door de bevoegde overheid. (artikel 25/4 § 3 WPA).
Bekrachtigt de mondelinge toestemming van de burgemeester van 20 juni 2025 tot het zichtbare gebruik van tijdelijk vaste camera' s door de Politiezone Gent op een niet-besloten plaats op het grondgebied van de Politiezone Gent in de omgeving van de Brugse Poort in kader van de integrale aanpak van overlast, dit voor de periode 16 juni 2025 tot en met 1 februari 2026.