Terug
Gepubliceerd op 18/07/2025

2025_CBS_06606 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Trekweg - nieuwe anti-parkeermaatregel - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 17/07/2025 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 17/07/2025 - 11:36
Opgeheven
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).
Dit besluit werd Opgeheven

Opgeheven door het college van burgemeester en schepenen 16/10/2025


2025_CBS_09034

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Joris Vandenbroucke

Aanwezig

Hafsa El-Bazioui, schepen-voorzitter; Astrid De Bruycker, schepen; Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen; Joris Vandenbroucke, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Burak Nalli, schepen; Filip Watteeuw, schepen; Christophe Peeters, schepen; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Verontschuldigd

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Mathias De Clercq, burgemeester

Secretaris

Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur
2025_CBS_06606 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Trekweg - nieuwe anti-parkeermaatregel - Vaststelling 2025_CBS_06606 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Trekweg - nieuwe anti-parkeermaatregel - Vaststelling

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen betreft het aanbrengen van parkeerhaken aan beide zijden van de inrit behorende tot huisnummer 37 in functie van het ongehinderd kunnen in/uitrijden van de inrit. De bewoner heeft conform het kader anti-parkeermaatregelen recht op parkeerhaken op telkens 0.5m afstand van de grenzen van de betreffende inrit.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 16 januari 2025 werd het invoeren van een verdrijvingsvlak ter hoogte van huisnummer 97 goedgekeurd, dit om het zicht op aankomende wagens en fietsers te vrijwaren.

  • Bij collegebesluit van 21 december 2023 werd las nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen ter hoogte van huisnummer 3 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst zal worden in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 12 oktober 2023 werd de signalisatie die bussen toelaat in tegenrichting te rijden verwijderd, gezien hier geen lijnbussen meer rijden. De stilstaan- en parkeerverboden die als uitwijkstroken golden worden tevens verwijderd zodat hier opnieuw kan geparkeerd worden.

  • Bij collegebesluit van 31 maart 2022 werden nieuwe maatregelen getroffen in de fietsstraat as Trekweg-Gérard Willemotlaan- Groendreef. Naar aanleiding van de Coronacrisis besliste het College einde april 2020 om een experiment op poten te zetten om de zachte weggebruiker meer ruimte op de openbare weg in Gent te geven. Een van de projecten die het Mobiliteitsbedrijf uitwerkte was de fietsstraat op de as Zuidkaai – Groendreef – Gérard Willemotlaan. Na een eerste verlenging in juni 2020 wordt nu in september 2020 een deel van de fietsstraat permanent ingevoerd. Het deel G. Willemotlaan - Groendreef tussen de onderdoorgang aan de R40 en de Trekweg richting Mariakerke wordt nu permanent fietsstraat. In maart 2021 werd het signalisatieplan hiervoor goedgekeurd.

    Dit markeringsplan dient als insteek voor de toplaagvernieuwing van de fietsstraat. De as G.Willemotlaan – Groendreef zijn als primaire stedelijke fietsroute (gedeelte tussen R40 en Westerringspoor) en als stadsregionale fietsverbinding (gedeelte ten noorden van de kruising met het Westerringspoor) opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. Deze route maakt eveneens respectievelijk deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk) en het fietssnelwegennetwerk. Op de projectstuurgroep van woensdag 23 maart 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er hiervoor een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het Fietsfonds.

    Daarnaast werden maatregelen genomen die zowel de leesbaarheid van de fietsstraat verhogen als de veiligheid van de weggebruikers. De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten.

    In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Trekweg- Gérard Willemotlaan-Groendreef met zonale borden gesignaleerd.

    Eveneens werden de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17 gewijzigd. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt éénrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.

  • Bij collegebesluit van 15 april 2021 werden nieuwe maatregelen getroffen als een aanvulling op het signalisatieplan dat eerder werd goedgekeurd op het college van 4 maart 2021 en waarmee de definitieve invoering van de fietsstraat op de as Groendreef – G. Willemotlaan werd bevestigd. Bij dit besluit worden volgende bijkomende maatregelen genomen: De vergunde inritten in de fietsstraat worden afgebakend met parkeerhaken en/of verdrijvingsvlakken om enerzijds foutparkeren tegen te gaan en anderzijds om voldoende zichtbaarheid op de fietsstraat te voorzien.

  • Bij collegebesluit van 4 maart 2021 werd als nieuwe maatregel getroffen, het voorzien van de nodige signalisatie voor het aankondigen van de fietsstraat, is noodzakelijk om een veilig verloop van het verkeer te verzekeren in de fietsstraat Groendreef- Gérard Willemotlaan aansluitend op de Trekweg. Hierbij worden in de Trekweg eveneens Speedpedelecs toegelaten in beide richtingen.

  • Bij collegebesluit van 5 september werden nieuwe maatregelen getroffen, zijnde: het voorzien van een oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van huisnummer 3 en het voorzien van voorrangssignalisatie ter hoogte van de Uranusstraat (de Trekweg wordt de voorrangsweg).

  • Bij collegebesluit van 5 juli 2018 werden volgende maatregelen getroffen: het doortrekken van de fietsstraat tot voorbij het kruispunt met de Petrus Meirestraat, het signaleren van de Trekweg als voorrangsweg ten opzichte van de Petrus Meirestraat, de parking en de weg ter hoogte van de bibliotheek, het plaatsen van een verkeersbord 'voorrang van rechts' ter hoogte van de Brugsesteenweg en het verwijderen van de verkeersborden van de fietsoversteek onder de brug (Brugsesteenweg).

  • Bij collegebesluit van 25 augustus 2016 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 67 ingericht, vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 30 juni 2016 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 83 verwijderd wegens verhuis van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Trekweg, goedgekeurd in zitting van 16 januari 2025, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Trekweg.