Terug
Gepubliceerd op 10/07/2025

2025_CBS_06255 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Heerweg-Noord - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 10/07/2025 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 10/07/2025 - 10:44
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Joris Vandenbroucke

Aanwezig

Hafsa El-Bazioui, schepen-voorzitter; Astrid De Bruycker, schepen; Evita Willaert, schepen; Joris Vandenbroucke, schepen; Bram Van Braeckevelt, schepen; Filip Watteeuw, schepen; Christophe Peeters, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Burak Nalli, schepen

Verontschuldigd

Mathias De Clercq, burgemeester; Sofie Bracke, schepen

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
2025_CBS_06255 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Heerweg-Noord - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling 2025_CBS_06255 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Heerweg-Noord - nieuwe verkeersmaatregelen - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit worden volgende verkeersmaatregelen getroffen in navolging van gesprekken met de buurt waarin de verkeersonveiligheid op het kruispunt met de Gestichtsraat en Heerweg-Noord aan bod kwam en er daarom een conflictvrije verkeerslichtenregeling komt zodat voetganger en fietsers veiliger kunnen gebruik maken van het kruispunt: het voorzien van aparte verkeerslichten en bijhorende voorrangsregeling voor bij een mogelijk falen alsook mogelijkheid van rechtsaf door rood komende van huisnummer 811. Tevens wordt de bestaande toestand geregulariseerd en worden er diverse aanpassingen ter correctie van de bestaande toestand ingesteld: het verduidelijken dat de toegang tot trambedding op diverse plaatsen niet geldt voor onderhoudsvoertuigen van de sporen. Het fietspad en de voorbehouden delen van de openbare weg voor voetgangers en fietsers worden beter aangeduid en aan het zuidelijke begin van de trambedding worden bestuurders beter naar links geleid door middel van een denkbeeldige rand van de rijbaan. Tevens wordt voor de bestuurders komende van het Vier-Gekroondenpad aangeduid dat ze moeten stoppen en voorrang verlenen en wordt de nodige signalisatie en markering voorzien ter hoogte van het kruispunt met het Wintervijverpad. de Het toegangsverbod behalve voor de tram aan de trambedding wordt niet meer opgenomen daar een tram niet onderhevig is aan die signalisatie.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 5 september 2024 werden  twee oversteekplaatsen voor voetgangers ter hoogte van huisnummers 132B en 144 ingesteld voor een betere oversteekbaarheid voor voetgangers.

  • Bij collegebesluit van 23 mei 2024 werd als nieuwe verkeersmaatregel getroffen, het invoeren van een fietsoversteek. Heel wat fietsers die richting Technologiepark rijden gebruiken de Heerweg Noord om ter hoogte van de Schaarkenstraat over te steken. Na herhaaldelijke klachten willen we tegemoet komen aan de bezorgdheden door de creatie van een fietsoversteek uit voorrang aan de Schaarkenstraat. De fietsoversteek zal structurerend werken en ervoor zorgen dat er op een meer ordentelijke en dus veiligere manier wordt overgestoken.

  • Bij collegebesluit van 2 mei 2024 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische deelwagens aan de overkant van huisnummer 132B gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens en garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaatsen zullen gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Alsook wordt er een bestaande voorbehouden parkeerplaats voor deelwagens ter hoogte van de zijkant van huisnummer 131 gewijzigd naar een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.

  • Bij collegebesluit van 15 oktober 2020 werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van de zijkant van huisnummer 131 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 april 2016. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie.

  • Bij collegebesluit van 27 februari 2020 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap verwijderd, wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.

  • Bij collegebesluit van 17 januari 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 119 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.

  • Bij collegebesluit van 1 maart 2018 werd de bestaande toestand geregulariseerd en er werden geen nieuwe verkeersmaatregelen ingevoerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Heerweg-Noord, goedgekeurd in zitting van 23 mei 2024, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer en het signalisatieplan betreffende de gemeenteweg Heerweg-Noord.