Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

2025_CBS_07502 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Rijvisschestraat - regularisatie - Vaststelling

college van burgemeester en schepenen
do 04/09/2025 - 08:32 College Raadzaal
Datum beslissing: do 04/09/2025 - 09:16
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Wie is verantwoordelijk voor deze materie?

Joris Vandenbroucke

Aanwezig

Hafsa El-Bazioui, schepen-voorzitter; Astrid De Bruycker, schepen; Sofie Bracke, schepen; Evita Willaert, schepen; Joris Vandenbroucke, schepen; Burak Nalli, schepen; Mieke Hullebroeck, algemeen directeur; Liesbet Vertriest, adjunct-algemeendirecteur

Afwezig

Christophe Peeters, schepen

Verontschuldigd

Bram Van Braeckevelt, schepen; Filip Watteeuw, schepen; Mathias De Clercq, burgemeester

Secretaris

Mieke Hullebroeck, algemeen directeur
2025_CBS_07502 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Rijvisschestraat - regularisatie - Vaststelling 2025_CBS_07502 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - gemeenteweg - Rijvisschestraat - regularisatie - Vaststelling

Motivering

Regelgeving waaruit blijkt dat het orgaan bevoegd is

  • De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119;
  • Het Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 5, § 1, 2e lid;
  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2°;
  • Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2015, houdende de delegatie van de vaststellingsbevoegdheid inzake gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer.

Op basis van welke regels (rechtsgronden) wordt deze beslissing genomen?

  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij Koninklijk Besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Wat gaat aan deze beslissing vooraf?

  • Bij dit collegebesluit wordt de bestaande toestand geregulariseerd en worden er geen bijkomende maatregelen getroffen. De F99c/F101c-afbakening wordt niet meer opgenomen omdat deze deel uitmaakt van een zonale afbakening en dus ook in het zonale F99c/F101c-afbakeningsbesluit werd opgenomen.

Waarom wordt deze beslissing genomen?

  • Bij collegebesluit van 11 mei 2023 werden voorrangsborden B15 en een B1 met haaientanden toegevoegd ter hoogte van de nieuwe verkaveling.

  • Bij collegebesluit van 16 maart 2023 werden in het kader van de heraanleg (verkaveling Rijvissche) van het deel tussen Rijvisschestraat en Modderenmanpad volgende nieuwe maatregelen getroffen: parkeerverbod op de toegangsweg vanuit Rijvisschestraat door toevoeging van de borden E1, de toevoeging van een woonerf door het plaatsen van F12a en F12b-signalisatie. In het woonerf werden 1 parkeerplaats voor personen met een handicap, 11 parkeerplaatsen een 1 laad- en loszone met tijdsvenster voor 2 voertuigen ingericht. Waar het woonerf een wandel- en fietspad wordt, kwam een F99A/F101A met vergunning voor de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers. De afbakening met F99A/F101A bevindt zich aan het kruispunt Rijvisschestraat 54 met Modderenmanpad. Op de overgang tussen woonerf en fiets- wandelpad werden voertuigen geweerd door middel van een wegneembare flexibele IPOD III-paal met reflecterende sticker. De paal werd goed zichtbaar gemaakt aan de hand van een toeleidende ribbelmarkering. In afwachting van de levering van de IPOD3 FLEX paaltjes mocht de verkavelaar voorlopig groene plooibakens plaatsen die nadien door de Stad Gent zullen vervangen worden door de IPOD-paaltjes. Op vraag van de brandweer werd ter hoogte van deze brandweerweg een bord met de tekst ‘Toegang brandweer vrijhouden’ geplaatst om foutparkeren tegen te gaan. Alle signalisatie die weergegeven is op het signalisatieplan, diende uitgevoerd te worden door de verkavelaar. Tevens werden er in het kader van het wijkmobiliteitsplan Zwijnaarde volgende maatregelen ingevoerd: beperkt enkelrichtingsverkeer vanaf vlak voor bij huisnummer 48B tot 30m van de zuidoostelijke hoek van huisnummer 11. Er werd ook een parkeerverbod ingevoerd ter hoogte van de ingang van de terreinen van Natuurpunt en dit over een afstand van 30m.

  • Bij collegebesluit van 29 mei 2019 werd de signalisatie aangepast naar aanleiding van een nieuwe zone 30. Bijkomend werd een drempel verplaatst om de geluidsoverlast te verminderen. Verder werd de bestaande toestand geregulariseerd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Rijvisschestraat, goedgekeurd in zitting van 11 mei 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 2

Heft op artikels 1 en 2 van de tijdelijke politieverordening op het wegverkeer betreffende de diverse proefopstellingen in de zone tussen de Kortrijksesteenweg, E40 richting Brussel, Grotesteenweg[1]Noord en -Zuid (N60), spoorlijn Gent-Kortrijk, Hemelrijkstraat huisnummer 101 en Heistraat huisnummer 23, goedgekeurd in zitting van 20 maart 2025, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 3

Stelt vast het bijgevoegd aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Rijvisschestraat.