De nieuwe maatregelen die bij dit besluit worden getroffen betreffen, in het kader van een reeks maatregelen met betrekking tot het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefkwaliteit in de wijk Dampoort/Gentbrugge:
1) het omdraaien van het beperkt éénrichtingsverkeer (gesignaleerd met een combinatie van C5-C7 en C33 gezien de extra uitzonderingen naast die voor de bus en taxi ook voor gemeentelijke afvalophaling en prioritaire voertuigen) tussen de Jos Verdegemstraat en de Oscar Colbrandtstraat (collegebesluit van 14 december 2023), zodat de nieuwe rijrichting voor alle verkeer in de richting van de Oscar Colbrandtstraat loopt. Met deze omkering wordt terug een connectie voor alle verkeer ingevoerd tussen de N70 en de Dendermondsesteenweg, zodat sluipen langs de Verbindingstraat minder aantrekkelijk wordt.
2) Het toelaten van alle klassen bromfietsen op deze noord-zuid verbinding via de Adolf Baeyenstraat in functie van uniformiteit van de signalisatie op deze weg.
Aanvullend wordt het parkeerverbod, gesignaleerd met E1 tussen de Oscar Colbrandstraat en huisnummer 122 opgeheven aangezien door de aanwezigheid van de bushalte reeds dezelfde regel van toepassing is.
Bij collegebesluit van 20 februari 2025 werd het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 76 goedgekeurd, wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
Bij collegebesluit van 19 december 2024 werden er 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ingericht ter hoogte van huisnummer 15 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Bij collegebesluit van 14 december 2023 werden volgende maatregelen getroffen, in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verhogen van de leefkwaliteit in de wijk Dampoort/Gentbrugge:
(1) het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer tussen het Henri Van Cleemputteplein en de Jos Verdegemstraat in de richting van de Jos Verdegemstraat middels een bijzonder overrijdbare bedding (busbaan) in de tegenrichting. Op de busbaan worden ook taxi's, prioritaire voertuigen, fietsers en bestuurders van speedpedelecs toegelaten. Het bestaande parkeerverbod wordt opgeheven.
(2) het invoeren van beperkt éénrichtingsverkeer (gesignaleerd met een combinatie van C5-C7 en C33 gezien de extra uitzonderingen naast die voor de bus ook voor gemeentelijke afvalophaling en prioritaire voertuigen) tussen de Jos Verdegemstraat en de Oscar Colbrandtstraat, in de richting van de Jos Verdegemstraat en tussen de Oscar Colbrandtstraat en huisnummer 184, in de richting van huisnummer 184.
Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 10 maart 2022 werd als nieuwe maatregelen getroffen, de invoering van een fietsstraat over de as Nieuwhof, Brunaustraat, Jean Béthunestraat, Doornakkerstraat en Jos Verdegemstraat. Deze straten zijn als primaire stedelijke fietsroute die de binnenstad via de Dampoort verbindt met Sint-Amandsberg en Oostakker opgenomen in het stadsregionaal fietsroutenetwerk dat werd goedgekeurd op het college van Burgemeester en Schepenen van 15 november 2018. De route maakt eveneens deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF-netwerk). Op de projectstuurgroep van 27 januari 2022 werd het ontwerp goedgekeurd zodat er een subsidie-aanvraag kan worden ingediend bij de Vlaamse Overheid via het BFF-netwerk.
De fietsstraat zelf verbindt Dampoort met Rozebroeken. Zo ontstaat eveneens een snelle en veilige verbinding naar de recreatieve groenpool Rozebroeken. De as voldoet aan volgende fietsstraatcriteria:
-Heeft het potentieel om meer dan 125 fietsers per uur aan te trekken. Zeker gezien er in functie van het Wijkmobiliteitsplan Oud-Gentbruggen en Dampoort tal van maatregelen genomen worden om deze en andere assen autoluwer te maken.
-Geen openbare vervoersassen in de straat
-Tussen de 250 en 300 pae (personen auto equivalent)
-De straat ligt op het Stedelijk Fietsroutenetwerk
In het Verkeersreglement zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de signalisatie in fietsstraten en dit vanaf 1 augustus 2021. Zo verdwijnt oa het verkeersbord F113 uit het Verkeersreglement en wordt de fietsstraat op de as Nieuwhof, Brunaustraat, Jean Béthunestraat, Doornakkerstraat en Jos Verdegemstraat met zonale borden gesignaleerd.
Daarnaast worden maatregelen genomen die zowel de leesbaarheid van de fietsstraat verhogen als de veiligheid van de weggebruikers.
De fietsstraat krijgt voorrang op alle zijstraten.
Bij collegebesluit van 20 juni 2019 werd als nieuwe maatregel getroffen, de inrichting van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 13 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 16 mei 2019 werden rijbaankussens aangebracht ter hoogte van huisnummer 136. Hierdoor wordt de halte van De Lijn opgeschoven naar huisnummers 116-122.
Bij collegebesluit van 19 februari 2018 werd het voorwaardelijk inkorten van het parkeerverbod dat er kwam op vraag van De Lijn goedgekeurd, zodat het enkel geldig blijft ter hoogte van huisnummers 114-118 en niet langer voor het huisnummer 122, dit op vraag van de bewoner om een gevelkunstwerk te vrijwaren.
Bij collegebesluit van 12 januari 2017 werd de bestaande toestand geregulariseerd en werden de volgende maatregelen getroffen:
1.het inrichten van een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 51 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016
2.het invoeren van een stilstaan-en parkeerverbod, het aanbrengen van een nieuw haltekader en het plaatsen van een spiegel ter hoogte van het kruispunt van met de Wijmakker om de kruisbeweging van twee bussen te faciliteren, dit in het kader van de doorstromingsproblematiek en op vraag van De Lijn
3.het invoeren van een parkeerverbod aangeduid met markeringen ter hoogte van huisnummers 78-80 om het indraaien van bedrijfsvoertuigen doorheen een smalle poort mogelijk te maken.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Adolf Baeyensstraat, goedgekeurd in zitting van 20 februari 2025, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.