In de gemeente Begijnendijk werd recent gestart met een nieuw systeem om ratten te bestrijden via zogenoemde “slimme vallen”: rattenvallen zonder gebruik van vergif, die bovendien op afstand gemonitord kunnen worden. Daardoor kan men precies opvolgen waar ratten actief zijn, hoeveel passages er zijn en de vallen gerichter inzetten.
Dat lijkt een interessante evolutie. Zeker in een stedelijke context blijft rattenoverlast een terugkerende bezorgdheid, zowel op vlak van volksgezondheid als leefkwaliteit. Deze overlast doet zich geregeld voor in onze stad en heb ik ook meermaals meegenomen naar deze commissie.
Tegelijk roept het gebruik van rattenvergif al langer vragen op, onder meer omwille van de risico’s voor andere dieren zoals egels, eekhoorns of huisdieren.
Daarom volgende vragen;