De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen, is de inrichting van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ter hoogte van huisnummer 19 in het kader van het inrichten van 500 bijkomende autodeelplaatsen zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. Deze voorbehouden parkeerplaats zal gebruikt worden door een erkende autodeelorganisatie.
Bij collegebesluit van 21 december 2023 is de autodeelplaats ter hoogte van huisnummer 100 gewijzigd naar een parkeerplaats voorbehouden voor elektrisch laden. Op deze manier wordt 1 nieuwe voorbehouden parkeerplaats voor elektrische of hybride elektrische voertuigen voorzien in de Driesstraat ter hoogte van huisnummer 100 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten. Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische of hybride elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen.
Ook wordt het artikel betreffende het verkeersplateau verwijderd uit het reglement, omdat dit niet langer AR-plichtig is.
Bij collegebesluit van 24 maart 2022 werd de vroeger bestaande OFOS ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg. heraangebracht. Bij de toplaagvernieuwing van de Driesstraat werd de OFOS niet terug geschilderd. Aangezien dit een drukke lokale fietsroute betreft die tevens de Fietssnelweg F400 op de Franse Vaart verbindt met de primaire stedelijke fietsroute op de Oude Brusselseweg, is het belangrijk deze OFOS opnieuw uit te voeren. Veiligheidshalve werd hier een toeleidend fietspad voorzien over een lengte van 15m zodat fietsers, op momenten van wachtrij-opbouw, de OFOS zonder conflictsituaties kunnen bereiken. Daarnaast werd een middengeleiding op de rijbaan aangebracht ter hoogte van het kruispunt.
Bij collegebesluit van 10 maart 2022 werd als nieuwe maatregel getroffen, het wijzigen van de onderborden bij het eenrichtingsverkeer C1 en F19 van (M2/M4/M12 of M3/M5) naar respectievelijk M11/M17. Speedpedelecs worden zoveel mogelijk gelijk gesteld met fietsen in straten met beperkt eenrichtingsverkeer, door het gebruik van de onderborden M11 en M17, waardoor zij ook in beide richtingen mogen rijden. Bromfietsen verlenen we geen uitzondering, omdat het mobiliteitsbeleid van Gent vooral actieve vervoerswijzen stimuleert. Bovendien vormen bromfietsen klasse B door hun combinatie van een hogere snelheid met een hogere massa een potentieel gevaar voor andere weggebruikers en hebben ze een grotere impact bij een ongeval.
Bij collegebesluit van 8 juli 2021 werden in het kader van de toplaagvernieuwing volgende nieuwe maatregelen getroffen: ten eerste werden de parkeerhaken en gele onderbroken strepen ter hoogte van huisnummer 23 tot en met huisnummer 29 verwijderd, omdat deze niet langer nodig zijn. De oprit van de woning aan huisnummer 26 werd verbreed. Ten tweede werd de parkeerhaak aan huisnummer 93 verwijderd, omdat door de uitstulping van het voetpad hierdoor een restruimte ontstaat wat aanleiding zal geven tot foutparkeren. Ten derde werd een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen en een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen ingericht ter hoogte van huisnummer 96 gezien hier een publieke laadpaal vergund en geplaatst werd in het kader van de uitrol van de publieke laadpunten, goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2016. Elke publieke laadpaal bedient 2 parkeerplaatsen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen garanderen we dat de laadpaal maximaal beschikbaar is voor het opladen van deze voertuigen. Door het inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor autodelen faciliteren we elektrische deelwagens, zoals bepaald in het Autodeelplan Gent 2025, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 januari 2021. De voorbehouden autodeelplaats zal gebruikt worden door elektrische deelwagens van een erkende autodeelorganisatie. Ten vierde werden de gele onderbroken strepen ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg verwijderd, aangezien daar reeds een parkeerverbod geldt door de aanwezige rijstrookverdeling. Ten vijfde werd een deel van de gele onderbroken strepen verwijderd ter hoogte van huisnummers 29-31, dit op basis van een simulatie die werd uitgetekend voor het in- en uitrijden van personenwagens uit de garagepoort bij huisnummer 30.
Bij collegebesluit van 18 maart 2021 werd een Rechtsaf door Rood ingevoerd voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Brusselsesteenweg, na overleg en akkoord met Agentschap Wegen en Verkeer. Dit op basis van de beslissing in 2020 van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, mevrouw Lydia Peeters, om rechtsaf/rechtdoor door rood te regelen door middel van verkeersborden B22/B23 en niet door middel van verkeerslichten.
Bij collegebesluit van 31 oktober 2019 werd als maatregel getroffen, het verwijderen van de parkeerplaats voor personen met een handicap wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap.
Bij collegebesluit van 13 september 2019 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ingericht ter hoogte van huisnummer 53 vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Bij collegebesluit van 1 februari 2018 werd de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 75 verwijderd wegens overlijden van de houder van de parkeerkaart voor personen met een handicap. Verder wordt ook het kruispunt met de Langestraat heraangelegd, waarbij de Driesstraat vanaf huisnummer 70 als verhoogde inrichting werd heraangelegd.
Bij collegebesluit van 17 november 2016 werd een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 75 ingericht vermits de aanvrager voldoet aan de gestelde voorwaarden volgens het Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 april 2016.
Heft op het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de gemeenteweg Driesstraat, goedgekeurd in zitting van 21 december 2023, van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.