Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Op vandaag zitten vele diensten verspreid over de stad. Ze hebben vaak hun eigen ateliers, eigen manier van werken, eigen magazijnen en transport. Bovendien voldoen sommige gebouwen niet meer aan de huidige normen, er zijn vergunningen die vervallen, … en kunnen daarnaast de werkomstandigheden verbeterd worden. Er moet efficiënter omgegaan worden met onze beperkte middelen. Vastgoed kan hierbij dienen als hefboom.
Dit doen we voor verschillende stadsdiensten :
Groendienst , Wegen, Bruggen & Waterlopen, Feesten & Ambulante Handel ,Ontmoeten en Verbinden, Jeugddienst, FM (alle diensten), Sportdienst en IVA Mobiliteitsbedrijf (met o.a. ook de Fietsambassade)
Maar ook de opslag voor derden zit in scope en een tweede Erfgoeddepot
Door het realiseren van 4 grote stadsdepots en 6 kleinere hubs waardoor 30% gereduceerd kan worden in oppervlakte en door een nieuwe logistieke werking, met gedeelde dienstverlening waardoor een personeelssynergiewinst ontstaat. Daarnaast is er nog het afstoten van verschillende gronden en gebouwen voorzien en zullen verschillende huurcontracten opgezegd worden.
Gekoppeld aan de businesscase werden enkele uitgangs- of aandachtspunten gedefinieerd waarmee rekening werd gehouden:
Het goedgekeurde budget voor de businesscase in 2020 was € 48,4 mln. Dit bedrag was opgebouwd uit de kosten en baten, zowel op vlak van investeringen als exploitatie, gecumuleerd tot en met 2031.
De aanleiding om de laatst verwerkte businesscase (2023_CBS_05983 - POD Logistieke Huisvesting 2023 - Aanpassing businesscase – Goedkeuring) terug te herwerken kwam er door:
Het doel van deze bijstelling is de businesscase terug haalbaar te maken, gedragen bij de diensten en financieel gezond.
Het college manteam stelde de voorwaarde om met de businesscase binnen het voorziene investeringsbudget te blijven. De Netto Impact op het (volgende) MJP diende ongewijzigd te blijven. Als gevolg startte het projectteam een onderzoek om de businesscase zo veel mogelijk sluitend te houden.
Bij de toelichting van de wijzigingen dient de meest recent goedgekeurde versie (POD Logistieke Huisvesting 2024) als referentiepunt.
We zullen concreet overgaan tot:
Op vlak van logistieke huisvesting:
Op vlak van logistieke werking:
Op vlak van baten, deze worden naar beneden bijgesteld omwille van:
Met de beoogde wijzigingen wordt het plan terug haalbaar en gezond.
De impact van deze wijzingen werd onderzocht. Er is een aanvaardbare impact, zowel op vlak van de uitgangspunten, de locaties, de toekomstige logistieke werking, het programma van eisen, de planning en op financiën.
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | FM Vastgoed | FM Vastgoed |
Categorie* | E | I |
2024 | 5.474.998 | |
2025 | 327.915 |
10.691.642 |
2026 | 279.474 | 12.482.131 |
2027 | 16.172.615 | |
2028 | 12.730.481 | |
2029 | 4.293.220 | |
2030 | 8.050.783 | |
2031 | 7.828.132 | |
Later t.e.m. 2037 | ||
Totaal | 607.389 | 77.724.002 |
De bedragen in deze tabel zijn incl. btw
Dienst* | FM Vastgoed | FM Vastgoed |
Categorie* | E | I |
2024 | 2.075.000 | |
2025 | 1.981.141 | |
2026 | 113.967 | |
2027 | 304.106 | 510.320 |
2028 | 305.198 | 3.958.956 |
2029 | 1.309.412 | |
2030 | 1.442.461 | |
2031 | 1.615.904 | 401.008 |
Later t.e.m. 2037 | 10.205.887 | |
Totaal | 15.182.968 | 9.040.392 |
Naar de projectmedewerkers en de betrokken diensten.
Keurt het aangepaste programma voor de depots goed.
Keurt het aangepaste programma voor de hubs goed.
Keurt goed om verder te gaan met de uitwerking van de toekomstige logistieke werking cf. aangepast programma 2024.
Keurt goed om de financiële impact binnen het kader van BO 2025 te verwerken
Keurt goed de aangepaste personeelstarget van 50 naar 16,19 VTE